disco2002 Td5 M+S Klik-Klik

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
sleen42

Re: disco2002 Td5 M+S Klik-Klik

Berichtdoor sleen42 » 25 Nov 2015, 17:30

Ik denk ook dat ik het in die hoek zoeken moet...waarom anders het knipperen van M+S?
Zoals gezegd de startmotor tikt wel maar de bendix komt niet in.Ook gaan de lampen, als ik die aan doe,niet zwakker branden.Denk ook ergens in de xyz schakelaar...oid.Ik heb al wel een hele tijd terug de airco afvoer verlegt dus geen condenswater meer op de schakelaar.

Ik weet alleen niet of de startmotor wel tikt als de gearselector niet in de D of N staat??Nooit op gelet :oops:
Of tikt de startmotor dan ook???Ik dacht dat ik dan helemaal niets hoorde.
Jeroen
Discovery Td5 werk auto:-)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Nov 2015, 18:21

Is de klik een echt stevigeklik? Dan zijn de contactpunten in het relais op de startmotor waarschijnlijk op.

Is het alleen een klikje van een gewoon relais dan kan het stuurstroomkabeltje op het relais op de startmotor je probleem zijn. Daar gaat de klemkracht van af na verloop van tijd.

Als je xyz besluit dat je niet mag starten dan klikt er niks meen ik.

M+s lampjes worden vaak veroorzaakt door een wat zwakkere accu, dat kan zelfs tijdens het lopen van de motor
gone

sleen42

Berichtdoor sleen42 » 25 Nov 2015, 18:28

Mijn vrouw er net even mee weggeweest en hij starte weer niet in de P.Na het een paar keer heen en weer bewegen van de selector starte hij wel in de N maar ging dan wel in zijn noodloop...dus met knipperende M+S

En het is een bescheiden tikje,geen harde tik

sleen42

Berichtdoor sleen42 » 26 Nov 2015, 09:39

Zo,

gemeten; spanning 12,62V,
lopende motor 13,85V

Ik begin de startmotor te verdenken.Ik ga eerst even de kabels nalopen en schoonmaken en kijken of dat wat brengt.

Jeroen

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Nov 2015, 09:44

startmotor kent eigenlijk maar twee veel voorkomende issues..

- stekkertje van de stuurstroom klemt niet meer goed en maakt daardoor slecht contact. je hoort het relais op de startmotor dan niet klikken.

-contacten van het startrelais zijn ingebrand en maken vaak geen goed contact bij starten waardoor je het relais wel een harde klik hoort geven maar de startmotor niet gaat draaien. De contacten zijn los verkrijgbaar en relatief eenvoudig te vervangen (meeste werk is de startmotor uit- en inbouwen)
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Nov 2015, 10:58

Mij ontgaat even hoe je een slechte startmotor weer aan de praat krijgt door je gearselector heen en weer te bewegen? :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

sleen42

Berichtdoor sleen42 » 26 Nov 2015, 11:45

Is een landrover...... :mrgreen:

Heb nu de bedrading eerst rondgelopen en schoongemaakt,lijkt.....weer gewoon te starten maar dat moet de toekomst uitwijsen :twisted:
Je kon 20x starten dat het goed ging en dan opeens deed hij het niet meer.

Indien het probleem zich voor blijft doen dan haal ik de startmotor er wel onderuit en haal die eens open.Dat zou best het euvel kunnen zijn omdat er begin dit jaar wel diesel over gelekt is uit de drukregelaar die er boven zit...

Blijft wel dat nu nog soms de M+S lampjes knipperen als ik hem op contact zet :?:

Jeroen

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 26 Nov 2015, 12:22

dat stekkertje kan door een vonkje weer contact maken, het heen en weer bewegen van de pook heeft daar dan niks mee te maken, hooguit dat het contact hersteld wordt door trillingen van het bewegen van die pook.

Maar... als je het zeker wil weten... zet de pook eens in R of D en kijk wat ie dan doet, hoor je dan die klik niet, dan is het hoogstwaarschijnlijk niet de selector switch die je startprobleem veroorzaakt... de M&S lampjes kunnen overigens wel door je selectorswitch veroorzaakt worden, maar ook door oa een slechter wordende accu of dynamo.
gone

sleen42

Berichtdoor sleen42 » 26 Nov 2015, 13:15

Daar had ik dus even niet aan gedacht.Als de selector in D of R staat hoor je geen klik.Dus zal het echt in de startmotor zitten of de bedrading daar...ik wacht eerst even af wat er de komende dagen gebeurt ;)

Jeroen

rolandrover

Berichtdoor rolandrover » 27 Nov 2015, 11:58

alarmissue ? heb zelf het fenomeen dat ik de auto open met de afstandbediening, na 1 keer duwen doet ie het niet ,klik ,duw ik nog eens start ie met m en s lampjes knipperend, stilleggen,ff op slot doen ,2x duwen en alles ok, selector schijnt te werken aan de lampjes te zien,ook airco al omgeleid (hoe gek kun je zijn als ontwerper ???).
Het is een Land Rover,je houd ervan of niet ( ja dus ) en ik bekijk het maar als extra beveiliging,als je het niet kent kom je niet weg...dus nu stap ik in,druk een extra keer op de ab en karren maar met die leuke disco 2...

Terug naar “Techniek”