Def '03 TD5 Welk type veer nodig voor Afrika

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Def '03 TD5 Welk type veer nodig voor Afrika

Berichtdoor JoostKenya » 23 Nov 2015, 18:31

Senna schreef:Zit er nog verschil in de aftermarket RKB101111 van paddock en de originele anders dan 100 euro prijsverschil.

Verder kun je de Koni Dempers aanpassen in demping, een suggestie wat het beste is voor wasborden (max / min)?


Ik gebruikt al jaren de goedkoopste veren van Britpart, niets mis mee.

Van die Koni dempers is de rebound demping in te stellen.
De hoeveelheid benodigde rebound demping is afhankelijk van de stijfheid van de veer. Bij inveren wordt in een stijvere veer meer energie opgeslagen en die energie moet bij uitveren weer vernietigd worden.
Ik geloof dat deze dempers drie standen hebben.
Ik heb ze wel eens op een Toyota gehad maar niet op een 110.

Misschien op de vooras de middelste stand??
En op de achteras de maximale stand aangezien de stijfheid van deze veer bij maximaal inveren toch 420 lbs/inch is??

conny
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: Def '03 TD5 Welk type veer nodig voor Afrika

Berichtdoor conny » 24 Nov 2015, 11:39

200 kg extra belading? :o Dat zijn dus 2 dikke volwassenen. Of een keertje tanken met een extra tank. Mijn 110 weegt 3.700 kg als ik op vakantie ga :lol: :lol: Famous blue veren van bearmach, Koni heavy raid en lekker comfortabel rondhobbelen. Bochten neemt hij als een bootje. :roll:

Ongelofelijk dat je het klaarspeelt! Met zo weinig extra spul naar Afrika. Petje af.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Def '03 TD5 Welk type veer nodig voor Afrika

Berichtdoor Landmarcs » 24 Nov 2015, 13:27

conny schreef:200 kg extra belading? :o

Ongelofelijk dat je het klaarspeelt! Met zo weinig extra spul naar Afrika. Petje af.


Hier geldt:   Alles wat je thuis laat is meegenomen.
Ga je op de fiets dan weegt deze basis regel nog heel veel zwaarder.

Groeten MarcS

PS Met 3700 kg is je LandRover een vrachtwaggel ... (zo belast is ie wel weer prettig in de belastingen)

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Def '03 TD5 Welk type veer nodig voor Afrika

Berichtdoor VeeTee » 24 Nov 2015, 13:49

2 (niet al te zware) personen + volle tank + credit card = 200 kg... :mrgreen:

't kan, maar ik denk dat TS een weeg- of schrijffoutje maakte...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Def '03 TD5 Welk type veer nodig voor Afrika

Berichtdoor Edward » 24 Nov 2015, 14:05

Laatst een 130 hier gehad voor wat klusjes en die hebben we na montage van wat speelgoed op de weegschaal gezet. Inclusief inzittenden (4 stuks, 2 volwassenen en 2 kinderen) bleef die net onder de 3 ton.

Oké, 200 kg is erg weinig en zal idd wel een tikfout zijn, maar meer dan 3000kg rijdt gewoon kut. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Def '03 TD5 Welk type veer nodig voor Afrika

Berichtdoor Landmarcs » 24 Nov 2015, 15:01

Ja, Ja, het is gewoon nu eenmaal zo dat de Defender alleen met veel moeite en "schoon aan de haak" het kentekengewicht haalt.

Met een beetje hard-ware, wat los ijzerwerk, een eenvoudige inrichting en een redelijk bescheiden kampeer-bagage zat ik (incl mijzelf) ook op iets in de buurt van de 2300 kg.

Maar goed, hard-ware aan de auto zit gewoonlijk laag, en goed vast, en is dus minder bezwaarlijk qua weggedrag.
Verder kan je -- mijns inziens -- met zo'n 200 kilo aan "losse zooi" een eind komen, zelfs als ik een hele bibliotheek meeneem zit ik nog niet aan de 200 kilo bagage. Op de fiets blijven we met z'n tweeën onder de 40 kilo aan bagage + proviant, maar dat is dan wel erg beperkt qua garderobe etc (maar weer wel ruim een kilo gereedschap, 2 kilo kaarten, en zo voort - je ziet ook mensen met maar 12 kilo, maar het moet nier alleen maar afzien zijn).

Groeten MarcS

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Def '03 TD5 Welk type veer nodig voor Afrika

Berichtdoor Landmarcs » 24 Nov 2015, 15:03

VeeTee schreef:2 (niet al te zware) personen + volle tank + credit card = 200 kg... :mrgreen:

't kan, maar ik denk dat TS een weeg- of schrijffoutje maakte...


Met een volle tank en een goed gevulde credit card kom je heel ver.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
vandestraatweg
Berichten: 83
Lid geworden op: 09 Mar 2010, 20:12

Re: Def '03 TD5 Welk type veer nodig voor Afrika

Berichtdoor vandestraatweg » 24 Nov 2015, 18:18

Tja, tegenwoordig kan je van Kenia naar Cape Town geheel over asfalt wegen. Als je tijd en geld hebt hoef je niet veel mee te nemen. DHL werkt ook in Afrika.
Ga je weg van de 'snelweg' dan adviseer ik toch goed na te denken over wat je mee wilt nemen. Met liefde geef ik feedback op je paklijst (pm maar)
Wat ging er als eerste kapot aan mijn nieuwe defender (je raad het al beide schokbrekers achter!! daarna vielen de ruiten een voor een naar beneden en tenslotte viel de achterdeur eruit.
Johan (vier jaar met defender en freelander in Rwanda en omstreken)

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Def '03 TD5 Welk type veer nodig voor Afrika

Berichtdoor Landmarcs » 24 Nov 2015, 19:41

Gelukkig gaat het hier om een 12 jaar oude Defender. Wat los kan rammelen is inmiddels wel vastgeroest (of er eerder al afgevallen).

Groeten MarcS

Senna
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 Nov 2015, 16:42
Locatie: Eindhoven

Re: Def '03 TD5 Welk type veer nodig voor Afrika

Berichtdoor Senna » 24 Nov 2015, 21:00

JoostKenya schreef:Misschien op de vooras de middelste stand??
En op de achteras de maximale stand aangezien de stijfheid van deze veer bij maximaal inveren toch 420 lbs/inch is??


Dankjewel Joost, ook onze gedachte. Ze zijn besteld.

Om alle vragen rondom de kilo's weg te halen. Geen typfout, maar wel als aanvullende bagage bedoeld. Onze gezamenlijke lichaams 140kg dus niet meegerekend :)
Net even nagerekend, en het zal 250 worden incl extra tank, water, licht gewicht kampeerspul etc. Alleen mee wat we nodig hebben, en m'n naaldhakken collectie thuis laten ;)


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten