Ik vond zo gauw in "onze" APV geen "sleutelverbod" ( http://decentrale.regelgeving.overheid. ... 226_1.html )
Maar zoals de naam al zegt: Een APV is "plaatselijk".
Er staat overigens weer wel een verbod op het langer dan een paar dagen parkeren van een voertuig dat meer dan een eenvoudige reparatie behoeft om aan het verkeer deel te kunnen nemen. (Dat vraagt "gevorderde" kennis bij de verbalisant -- misschien kan je die verbalisant dan direct vragen om te helpen bij het stellen van de diagnose.)
Groeten MarcS
op straat sleutelen?
-
Roger B.
Re: op straat sleutelen?
afdeling5 artikel2:10A punt 1 lijkt me dat sleutelen op straat ook wel redelijk af te dekken
gone
Ik sleutel regelmatig buiten op de parkeerplaats en de buren komen dan altijd gezellig even babbelen over van alles en nog wat, eerst an de 110 en nu aan de Lightweight.
Het is zelfs zo dat buren vragen of ze hun wagen even moeten verplaatsen om me meer ruimte te geven en nee, dat is niet omdat ze bang zijn dat ik hem beschadig.
Ook komen er regelmatig dienders langs (wonen er hier nogal wat in de buurt), die dan ook alleen even komen kijken en even een praatje maken, maar heb nog niet het verzoek gehad om daar maar niet meer te gaan sleutelen, nou sleutel ik ook niet elke dag of elke week dus het is niet een soort van buitenwerkplaats geworden, maar een motorwissel en andere grote dingen heb ik er al gedaan zonder problemen.
Nou helpt het waarschijnlijk ook dat de plek waar ik sleutel er netter uitziet als de overige parkeerplaatsen want ik ruim altijd zeer ruim en grondig op.
En wat er over in de APV staat heb ik geen idee van, is wel goed zo, zolang ik niet gesommeerd wordt daar te verdwijnen als ik bezig ben zal het wel loslopen.
G-J.
Het is zelfs zo dat buren vragen of ze hun wagen even moeten verplaatsen om me meer ruimte te geven en nee, dat is niet omdat ze bang zijn dat ik hem beschadig.
Ook komen er regelmatig dienders langs (wonen er hier nogal wat in de buurt), die dan ook alleen even komen kijken en even een praatje maken, maar heb nog niet het verzoek gehad om daar maar niet meer te gaan sleutelen, nou sleutel ik ook niet elke dag of elke week dus het is niet een soort van buitenwerkplaats geworden, maar een motorwissel en andere grote dingen heb ik er al gedaan zonder problemen.
Nou helpt het waarschijnlijk ook dat de plek waar ik sleutel er netter uitziet als de overige parkeerplaatsen want ik ruim altijd zeer ruim en grondig op.
En wat er over in de APV staat heb ik geen idee van, is wel goed zo, zolang ik niet gesommeerd wordt daar te verdwijnen als ik bezig ben zal het wel loslopen.
G-J.
-
Landmarcs
Roger B. schreef:afdeling5 artikel2:10A punt 1 lijkt me dat sleutelen op straat ook wel redelijk af te dekken
- Afdeling 5 Bruikbaarheid en aanzien van de weg
Artikel 2:10 A: Vergunning voor het plaatsen van voorwerpen op of aan een openbare plaats in strijd met de publieke functie van de openbare plaats
1. Het is verboden zonder voorafgaande vergunning van het bevoegde bestuursorgaan een openbare plaats of een gedeelte van een openbare plaats anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan.
2. Een vergunning bedoeld in het eerste lid kan, naast de genoemde gronden in artikel 1:8, worden geweigerd:
a. indien het beoogde gebruik schade toebrengt aan de openbare plaats, gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de openbare plaats of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan, dan wel een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de openbare plaats;
b. indien het beoogde gebruik hetzij op zichzelf, hetzij in verband met de omgeving niet voldoet aan redelijke eisen van welstand;
c. in het belang van de voorkoming of beperking van overlast voor gebruikers van de in de nabijheid gelegen onroerende zaak.
.....
Dit:
- Afdeling 4 Maatregelen tegen ontsiering en stankoverlast
Artikel 4:13 Opslag voertuigen, vaartuigen, mest, afvalstoffen enz.
1. Het is verboden op door het college in het belang van het uiterlijk aanzien van de gemeente, ter voorkoming of opheffing van overlast dan wel voorkoming van schade aan de openbare gezondheid aangewezen plaatsen, buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer , in de openlucht of buiten de weg de volgende voorwerpen of stoffen op te slaan, te plaatsen of aanwezig te hebben:
a. onbruikbare of aan hun oorspronkelijke bestemming onttrokken voer- of vaartuigen of onderdelen daarvan;
b. bromfietsen en motorvoertuigen of onderdelen daarvan;
c. ....
Is eerder een toepasselijk artikel, en soms kan het volgende toepasselijk zijn:
- Afdeling 1 Parkeerexcessen
.....
Artikel 5:2 Op de weg plaatsen of hebben van voertuigen van autobedrijf e.d.
.....
2. Tot de voertuigen als bedoeld in dit artikel worden niet gerekend:
a. voertuigen waaraan herstel- of onderhoudswerkzaamheden worden verricht die in totaal niet meer dan een uur vergen, en dit gedurende de tijd die nodig is en gebruikt wordt voor deze werkzaamheden;
b. voertuigen voor persoonlijk gebruik van de in het derde lid bedoelde persoon.
3. Het is degene die er zijn bedrijf, nevenbedrijf dan wel een gewoonte van maakt voertuigen te stallen, te herstellen, te slopen, te verhuren of te verhandelen, verboden:
a. drie of meer voertuigen die hem toebehoren of zijn toevertrouwd, op de weg te plaatsen of te hebben binnen een cirkel met een straal van 50 meter met als middelpunt een van deze voertuigen;
b. de weg als werkplaats voor voertuigen te gebruiken.
....
Dus ... zodra je een (neven)bedrijf hebt, of er een gewoonte van maakt voertuigen te stallen, te herstellen of te slopen etc. heb je een probleem.
Voor een "gewone" burger is het volgende nog het meest van toepassing (maar ook nogal rekkelijk, want wat is een "eenvoudig te verhelpen gebrek" en/of hoe wordt geconstateerd of iets "eenvoudig te verhelpen" is?):
- Artikel 5:4 Defecte voertuigen
Het is verboden een voertuig waarmee als gevolg van andere dan eenvoudig te verhelpen gebreken niet kan of mag worden gereden, langer dan op drie achtereenvolgende dagen op de weg te plaatsen of te hebben.
Artikel 5:5 Voertuigwrakken
1. Het is verboden een voertuig dat rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud en tevens in een kennelijk verwaarloosde toestand verkeert op de weg te plaatsen of te hebben.
....
Het artikel 5:5 lijkt mij vooral een handvat om echte excessen aan te pakken. Een (gewoon) motorvoertuig moet in het algemeen sowieso al een APK hebben en heeft dus - uitzonderingen daargelaten - t.g.v. deze periodieke keuring al een bewijs van "voldoende staat van onderhoud" (dat is althans de reden van de invoering van de APK, namelijk het periodiek vaststellen van "voldoende staat van onderhoud").
Maar goed, zoals ik eerder al aangaf: De APV heeft de P van "plaatselijk" in zich en dus kan de APV van plaats tot plaats verschillend zijn ingevuld.
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 11 Nov 2015, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Toen ik nog in Eindhoven woonde had ik aan huis ook geen plek om te sleutelen anders dan op straat of op de gezamenlijke parkeerplaats. In mijn werkplaats had ik echter ruimte zat en daar sleutelden we meestal met een man of 5,6. Kei gezellig en vele handen maken licht werk!
Hier in Grun heeft iedereen ruimte en dus komt dat gezamenlijk sleutelen er alleen van als er iemand geholpen moet worden met een snelle klus. Maar sjee wat mis ik die avonden!!
Ik verbaas me er echt over dat er niet meer overlegt wordt hier om dingen samen te doen.......

Hier in Grun heeft iedereen ruimte en dus komt dat gezamenlijk sleutelen er alleen van als er iemand geholpen moet worden met een snelle klus. Maar sjee wat mis ik die avonden!!
Ik verbaas me er echt over dat er niet meer overlegt wordt hier om dingen samen te doen.......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968