Nieuw hier

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Ron63

Re: Nieuw hier

Berichtdoor Ron63 » 12 Nov 2015, 16:05

Dat die man niet gewoon zegt, als u hem wilt aanschaffen dan moeten we hem pas in het nieuwe jaar afleveren. Hij is dan 5jaar en dat scheelt een hoop geld.

Het blijft dan gewoon een grijskenteken als je naar geel gaat moet er ook nog even slurptax worden afgerekend.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Nov 2015, 17:09

Ron63 schreef:Dat die man niet gewoon zegt, als u hem wilt aanschaffen dan moeten we hem pas in het nieuwe jaar afleveren. Hij is dan 5jaar en dat scheelt een hoop geld.

Het blijft dan gewoon een grijskenteken als je naar geel gaat moet er ook nog even slurptax worden afgerekend.

Precies, voor de € 15.255 kan je heel wat taxi rijden in de tussentijd.

Of gewoon in het nabije buitenland shoppen want dan betaal je de voor een auto van deze leeftijd ± 43% van de BPM (er zijn ± 57 maanden verlopen - 1% vermindering per maand -- of verrekent men de leeftijd inmiddels weer anders). Zoek je een auto van voor 1 februari 2008 dan kan je zelfs Slurptax-vrij importeren (en je mag dan zelfs shoppen in de verschillende regelingen en de gunstigste berekening aanhouden voor de BPM-afdracht).

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 13 Nov 2015, 11:06

Landmarcs schreef:Je zou zelfs - een beetje gechargeerd - kunnen zeggen dat een Defender technisch een ruime voorsprong heeft op een Discovery als ik de maatstaven van Roger B. op beide toepas. Bij een Discovery is er na 10-15 jaar namelijk heel veel meer stuk of aan onderhoud toe (en dat komt dan omdat er in een Discovery gewoon meer zit dat stuk kan en ook stuk gaat).

Groeten MarcS

Marc,

Ik heb altijd gedacht dat een Discovery juist een ruime voorsprong heeft op een Defender, juist door de toegepaste innovatietechnieken. Zelf heb ik het idee dat in een vergelijk, de Discovery een ruime voorsprong neemt. Je stelt ook dat er meer stuk kan gaan, maar dat hoeft niet, de electronica is door de bank genomen, zelfs zeer betrouwbaar gebleken. Als je gewoon onderhoud pleegt, zoals voorgeschreven, dan gaat er weinig stuk. Maar dat gaat voor elke auto op. Enkele grote voordelen ten opzichte van een Defender wil ik toch niet onvermeld laten: airbags, kooiconstructie, uitstekende wegligging door ACE en luchtvering. (kan teruggebouwd worden indien gewenst) climate control, met een zeer goede kachel en airco. En een goede geluidsisolatie mag niet onvermeld blijven.

Niet veel leden weten dat ik ook een 110 heb gehad, hoewel een leuke auto, ging daarvan regelmatig wat stuk.Ook met voldoende onderhoud) Of stond ik weer langs de weg met een kokende motor, en 's-winters niet warm te krijgen. Uiteraard heeft een Defender wel de lóóks, en is daardoor stevig geprijsd. Voor mij was de keuze niet moeilijk. ;)

Groet, Chris

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Nov 2015, 11:43

Zelfs aan mijn Range Rover 38a ging minder stuk en was de onderhoudsrekening lager dan van de die van de Defender. Tel daarbij op dat de Defender 1 jaar oud was toen ik hem kocht en de Range 6 jaar oud dan is het verschil nog veel groter want ik ben bij dat ik alle reparaties in de 2 jaar garantie niet heb hoeven af te rekenen.

Ow ja, er is net een nieuwe hoofdbak gemonteerd door de nieuwe eigenaar......... :shock: :shock:

Onze D2 is nu 13 en 3 ton oud en heeft alleen wat slijtage componenten nieuw gehad: radiateur, waterpomp, stuurpomp, revisie vd dynamo, olieleiding stuurpomp en voorste cardanas.

Voor de rest is ie origineel en geen roest te vinden. In de gemiddelde Def van dezelfde leeftijd met hetzelfde gebruik (veel paden, modder en zelden gewassen) en altijd buiten staan kun je 5 nieuwe deuren gaan monteren én laten spuiten!! :shock: :shock:

Doe mij dan maar een pompje wisselen. :lol: :lol:

Heerlijke auto's Defenders en ik ben absoluut fan. Maar laten we wel zijn: het is kwalitatief het slechtste product dat Land Rover ooit gemaakt heeft! Een Serie is beter gebouwd, zeker als je de Td5 en Puma's goed bekijkt!

Maar ook het gaafste dat ze ooit gebouwd hebben! :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Nov 2015, 12:07

Tja, de Defender zit vol met "slordigheden", maar als je gedurende de garantie de grootste ongein hebt verholpen, en als je daarna een beetje geluk hebt ... dan gaat er echt niet steeds iets stuk.
Ik weet het, de "rugged" uitstraling van de Defender nodigt uit tot meer, en als je even wat terugbladert dan kan je ook lezen dat dat ook doorwerkt ... Edward die ongeveer alles wat god verbood met zijn 130 uithaalde ... ja dan gaat er meer stuk.

Anyway, 10 jaar en bijna 200.000 km Td5 gaf bij mij weinig verrassingen. (Een zwakke kachel die ook nog eens door verterende afdichtingen nog zwakker werd was voor mij geen verrassing, dat is meer een feit.) Nu ruim 5 jaar de Puma, en ook daarbij niet te veel verrassingen, behalve dan zijn verrassende power, en z'n "verrassend" gemis aan Td5-ness.

O ja, de scheve vergelijking met de Disco was in reactie op de scheve maatstaven die Roger B. presenteerde.

Groeten Marcs

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Nov 2015, 12:11

geen scheve maatstaven, gewoon de conclusie dat de defender een antieke tractor is :lol: :lol:

er zijn (zat) mensen die minder gelukkig zijn met hun defender en er financieel op leeg lopen... net zoals er ook zat mensen zijn die gelukkiger dan de bekende internetverhalen zijn met hun modernere Land Rover en er naast normaal regulier onderhoud en normale vervanging van slijtagedelen weinig tot geen kosten aan hebben....

mijn D2 heeft in 100.000km en een kleine 3 jaar in mijn bezit één keer "de beruchte amigo's" gehad, wat een wiellager als oorzaak had (mag met bijna 300.000km op de teller) en rond die tijd ook de voorste aandrijfas kruisjes stuk gehad. daarnaast het lager van de as waar de visco fan op zat, en that's it, buiten de normale dingen als remblokken en schijven en een koppelingsset.

De P38 heb ik nu dik 3 jaar met ook weer 100.000km, daar heb ik wat meer kosten aan gehad, die geen van allen ook maar iets in de richting van het "moderne" als oorzaak hadden.
-lekke oliekoeler waardoor automaat oververhit -> revisie
-motor met vastzittende zuigerveer oid, -> andere gebruikte motor
-gerekte ketting in de tussenbak die schade aan automaat veroorzaakte-> andere gereviseerde automaat en nieuwe ketting in tussenbak.

verder alleen regulier onderhoud, bij aanschaf een setje luchtbalgen en kleppenblok en compressor voorzien van nieuwe seals.

buiten dat geen enkel probleem, hij is 15 jaar oud, chassis is niet nabehandeld met welk soort behandeling dan ook en geen roest, staat altijd buiten wordt zelden gewassen.

En als je internet geloofd, dan is elke P38 een drama wat elektronica betreft, gaat EAS dagelijks in storing en moet je er voorals schroefvering onder schroeven.....

niks mis met (modernere) land rovers, gewoon kwestie van onderhouden. en van alle merken en types vind je vooral de negatieve ervaringen vaak terug en zelden of nooit verhalen dat ie niet stukgegaan is.

Edit: Ohja, mocht je het niet weten...... ik ga nogal lomp met mijn auto om.... en onderhoud is vaker (veul) te laat dan mooi op tijd uitgevoerd :mrgreen:
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Nov 2015, 12:20

Roger B. schreef:geen scheve maatstaven, gewoon de conclusie dat de defender een antieke tractor is :lol: :lol:

Precies, de Disco wordt hier niet anders gebruikt dan de 130. Ik heb ze in tegenstelling tot Marc om mee te werken en niet voor het mooi of een incidenteel reisje over het asfalt naar Frankrijk. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

twdi

Berichtdoor twdi » 18 Nov 2015, 15:14

Ik heb contact gehad met de dealer en die zegt over de BPM hetvolgende:

Na 3 januari aanstaande is de auto 5 jaar oud en zal de rest-BPM niet meer op de Defender rusten zolang deze op grijs kenteken blijft. Wanneer u hem om wilt laten keuren naar een geel kenteken zal er wel een BPM-afdracht moeten plaatsvinden.

Ik was van mening dat hij na 5 jaar compleet vrij was?
Weet iemand hoe het precies zit?

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 18 Nov 2015, 15:43

Auto is niet BPM vrij na 5jaar, afbouw loopt over 100maanden dacht ik zo uit mijn hoofd.
Auto moet dus blijven voldoen aan grijskenteken eisen (ook na die afbouwperiode)

Bij een jonge auto (uit mijn hoofd vanaf 2008 ofzo) moet er ook het volle pond aan slurptax betaald worden, dit wordt dus niet afgebouwd.
Geld natuurlijk alleen als je naar geelkenteken gaat.

Groet Ron

Ps: we kunnen het niet makkelijker maken en ook niet leuker, of ging die zin anders ;)
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Nov 2015, 15:46

twdi schreef:Ik heb contact gehad met de dealer en die zegt over de BPM hetvolgende:

Na 3 januari aanstaande is de auto 5 jaar oud en zal de rest-BPM niet meer op de Defender rusten zolang deze op grijs kenteken blijft. Wanneer u hem om wilt laten keuren naar een geel kenteken zal er wel een BPM-afdracht moeten plaatsvinden.

Ik was van mening dat hij na 5 jaar compleet vrij was?
Weet iemand hoe het precies zit?

Vlgs mij is het na die 5 jaar zo dat je wel BPM verschuldigd bent bij het op geel omzetten, maar dat je daarbij de jaren mag verrekenen (met 1% per maand, of ...). Bovendien mag je ook nog eens kiezen welk belasting-regime - je hebt de keuze uit alle regimes die golden tussen de eerste inschrijving tot en met het moment dat je naar geel overschrijft - het beste uitpakt (waarschijnlijk is het meest historische tarief het gunstigste).
Als je dit niet zelf wilt uitzoeken dan zijn er ook bureautjes die dat voor je willen doen (hoe goed die bureautjes zijn weet ik niet) -- vroeger hielp de belastingman achter het loket je ook, maar de "nieuwe" liberale overheid vindt dit ongeoorloofde klantvriendelijkheid (leuker mogen ze het niet maken).

In ieder geval ben je vóór die 5 jaar grens het volle BPM-bedrag kwijt, dus de garagist heeft naar de letter wel gelijk maar is tegelijkertijd niet handig in zijn info-verstrekking (en ook niet erg handig als auto-handelaar).

Anyway, het best duik je zelf eens goed in de info rond deze materie op het internet, weet je dan "genoeg" vraag den eventueel nog ter bevestiging aan de belastingdienst of je het goed begrepen hebt.

Groeten MarcS

Terug naar “Nieuw op het forum”