Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Justin
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 Aug 2013, 07:55

Re: Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Berichtdoor Justin » 12 Nov 2015, 14:12

Geinig om te zien dat iedereen met compleet verschillende ervaringen toch z'n motorretjes weer lekker kan laten draaien ;) Voor techniek is ook niet één waarheid, dat vind ik vaak wel erg interessant en leerzaam ;)

Het revisiebedrijf waar ik wel eens over de vloer kom vraagt 150 euro voor twee koppen en zegt altijd te moeten vlakken bij een aluminium kop, wat de meeste mensen in dit topic dus in sommige gevallen tegenspreken.

In ieder geval maar eens kijken hoe het kopvlak eruit ziet.

@Dennis; welk merk koppakkingset heb jij gebruikt voor het terug opbouwen? En met welke reden?

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Berichtdoor JoostKenya » 12 Nov 2015, 18:55

Dit is wat RPI er over schrijft:
http://www.v8engines.com/engine-6c.htm

De composief pakkingen zijn blijkbaar wel een stuk beter maar hebben wel 0.7-1 bar compressie verlies. Dat is best veel.

Justin
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 Aug 2013, 07:55

Re: Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Berichtdoor Justin » 12 Nov 2015, 19:19

Interessant stuk! En inderdaad een sterk verminderde compressie!
Wellicht zit er bij mij nu wel een composiet pakking tussen, waardoor de overall-compressie zowiezo lager is ;)

Voor beide is wat te zeggen vind ik. Composiet klinkt 'veiliger', maar 0,5-1,0 bar compressieverlies is wel erg veel. Onvoorstelbaar bijna.

Wellicht gewoon een standaard setje (wel OEM) setje van Payen bij paddock erin gooien o.i.d. (STC1641G of STC1642G), durf dit eigenlijk niet aan met aftermarket/Britpart, waar dit in veel gevallen waarschijnlijk gewoon goed zal gaan.

Edit: er wordt trouwens gesproken over een lagere compressie met factor 0,7-1. Er wordt niet vermeld met welke eenheid (druk/verhouding/percentage..).

Kan me er wel wat bij voorstellen nu:
Bij een 3.9L met een compressieverhouding van 8.13:1 is de compressieruimte ((3950/8)/8.13)=60,73cc. Oppervlakte zuiger is pi*47^2=69,40cm2, dus inhoud per mm slag is 6,94cm3. Als de pakking dus 1,00mm dikker is, wordt de verbrandingsruimte 6,94cc groter. Dit is ((6,94*100)/60,73)=11,43% groter dan de originele verbrandingsruimte.
Correct me if i'm wrong ;)

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Berichtdoor JoostKenya » 13 Nov 2015, 14:03

Die berekening klopt wel.
Afgezien dat vrijwel elke 3.9 toch wel een compressie verhouding van 1:9.35 heeft.

Ik heb zelf 100.000 kilometer met een RPI 3.9-4.0 van een Disco II in een Defender gereden, met standaard dunne koppakkingen en met geflowde koppen (plus nog wat snel spul)
20.000 kilometer dwars door Afrika en ook nog veel op LPG.

En we hebben met hetzelfde blok in April nog de Libya rally geraced.
De koppen zijn er nooit afgeweest.
Het blok is ook nog best wel een aantal keer warmer dan 100 graden geweest.

Toch heb ik nooit problemen gehad!

Dan denk ik dat er met dunne koppakkingen niet zoveel mis is!
Maar ik kan natuurlijk geluk gehad hebben.

Ik heb trouwens lang geleden bij het monteren al de derde rij korte kopbouten weggelaten, zodat de koppakking netjes rondom belast wordt. De latere modellen hadden die bouten geloof ik niet eens meer.
Misschien dat dat het verschil maakt.

Gebruikersavatar
dennis83
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 Okt 2012, 15:50
Locatie: Breda

Re: Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Berichtdoor dennis83 » 13 Nov 2015, 20:23

Justin schreef:Geinig om te zien dat iedereen met compleet verschillende ervaringen toch z'n motorretjes weer lekker kan laten draaien ;) Voor techniek is ook niet één waarheid, dat vind ik vaak wel erg interessant en leerzaam ;)

Het revisiebedrijf waar ik wel eens over de vloer kom vraagt 150 euro voor twee koppen en zegt altijd te moeten vlakken bij een aluminium kop, wat de meeste mensen in dit topic dus in sommige gevallen tegenspreken.

In ieder geval maar eens kijken hoe het kopvlak eruit ziet.

@Dennis; welk merk koppakkingset heb jij gebruikt voor het terug opbouwen? En met welke reden?


Ik heb deze gebruikt: Cylinder Head Gasket V8 3.9 Compo
#ETC7819C £4.59 2 £9.18

Besteld bij http://www.johncraddockltd.co.uk

Prima prijsje en zijn nette composiet pakkingen. Qua keuze voor composiet, kan jaren goed gaan met metaal, bij mij ook jaren goed gegaan tot maandje geleden. Maar ze zijn niet voor niets overgestapt op composiet in latere jaren. Dit is me tevens aangeraden door Rob in mijn oude topic viewtopic.php?f=14&t=7782 en ik heb Rob hier als sleutel autoriteit hoog in het vaandel staan als het op advies aan komt.

Qua hergebruiken van bouten ben ik geen voorstander van, gaat niet over het breken maar nieuwe bouten zit zekere mate van flexibiliteit(rek) in en werken met een soort veer effect waardoor de kop goed gelijkmatig wordt aangetrokken. Ik sleutel in een loods met APK keurmeester en ervaren professionele auto monteur en die sloeg me praktisch om mijn oren toen ik de oude bouten wilde hergebruiken.

Heb zelf het blok waar 14 kopbouten per kant in gaan, mocht jij de latere versie hebben waar er maar 10 per kant in zitten heb ik nog een nieuw set composiet pakkingen liggen. Deze had ik verkeerd besteld.

Moet de foto's even via de pc doen, die zijn vanaf de iPad te groot om direct op het forum te zetten.
Groeten,

Dennis

Range Rover Classic 3.9 EFI, Defender 110 ex MOD softtop en DAF YA-126 truck.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Berichtdoor Roger B. » 13 Nov 2015, 21:15

tenzij die professionele automonteur ( zijn er dan onprofessionele tenzij je beunhazen automonteur wil noemen) weet wat voorschrift is voor deze motor had ie weinig recht van spreken...

bij lange na niet alle motoren moet je de kopbouten vervangen, en bij sommige mag je ze een tweede of soms derde keer gebruiken... volgens mij schrijft land rover voor om ze te vervangen bij de V8.
gone

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Berichtdoor Edward » 13 Nov 2015, 21:16

Precies, niet iedere kopbout is een rekbout......... :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
dennis83
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 Okt 2012, 15:50
Locatie: Breda

Re: Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Berichtdoor dennis83 » 13 Nov 2015, 21:43

Roger B. schreef:tenzij die professionele automonteur ( zijn er dan onprofessionele tenzij je beunhazen automonteur wil noemen) weet wat voorschrift is voor deze motor had ie weinig recht van spreken...

bij lange na niet alle motoren moet je de kopbouten vervangen, en bij sommige mag je ze een tweede of soms derde keer gebruiken... volgens mij schrijft land rover voor om ze te vervangen bij de V8.


Laat het nu een professional zijn, ik de V8 hebben en hij ook nog specifiek een rover specialist zijn met passie voor alles wat Engels is. Op zich dus geen rare gedachte dat je kopbouten vervangt wanneer je dat advies krijgt en ook niet weet hoevaak de desbetreffende kopbouten in het verleden al los zijn geweest. Met name dat laatste is genoeg reden ze preventief te vervangen. Vandaar mijn advies, maar eenieder moet doen wat hij zelf wil, er wordt om advies en eerdere ervaringen gevraagd en die is bij deze gegeven.

Ajuus.
Groeten,

Dennis

Range Rover Classic 3.9 EFI, Defender 110 ex MOD softtop en DAF YA-126 truck.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Berichtdoor Roger B. » 13 Nov 2015, 22:14

ik zeg ook niks over het advies nieuwe bouten te gebruiken an zich.. Ik doe er bij de minste twijfel ook gewoon nieuwe in, hoeft het niet kan het geen kwaad.....had het wel gemoeten en doe je het niet kan het nare gevolgen hebben

doelde (met voorbehoud van kennis van de specifieke motor) op het feit dat "een" (niet wetende welk merk bij deze monteur bekend is) monteur voorbarig kan zijn met de genoemde reactie....

verder is de noemer "professional" voor mij net zo nekharen rechtop veroorzakend als al die lui die moeten schermen met hoe lang ze al wel niet ervaring hebben.... professional zegt voor mij dat iemand opgeleid is en voor zijn werk dat werk doet en verder niks, en bij iedere garage weten ze dat je goede, slechtere en uitzonderlijk goede monteurs hebt in het vak..... net zoals iemand met 5 jaar ervaring meer kan weten en beter werk kan leveren als een ander die 30 jaar ervaring heeft.... vandaar dat jaren ervaring en "professional" mij absoluut niks zeggen
gone

Justin
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 Aug 2013, 07:55

Re: Koppakkingen vervangen RRC '72 V8 3,5L/3,9L EFI

Berichtdoor Justin » 14 Nov 2015, 00:57

Thanks voor de reacties. Ik kom er later op terug.

Inmiddels heb ik alles los, behalve de koppen. Mooi geweest voor vandaag, dat komt morgen. Valt tot nu toe niet tegen. Alles is wel aardig smerig in de luchtaanzuig, verwacht dat dit komt door de carterontluchting.
De tuimelaars, binnenkant kleppendeksels etc zijn voorzien van een dikke laag vast olieresidu. Minimaal een dag poetsen erbij optellen dus.

De luchtinlaat en kleppendeksels moeten natuurlijk gelijk mooi worden opgepoetst, volgens mij zit er geen coating overheen? Nu er zoveel ruimte is gelijk de hele motorruimte schoonmaken, schuren en opnieuw mooi in de zwarte verf. Ook gelijk de nodige koelwater en vacuüm slangen vervangen.

Verder kwamem de uitlaatspruitstukken erg gemakkelijk los. De bouten zaten net handvast en ondanks dat was er geen uitlaatgassenlekkage ;) Nouja, beter dan bouten die niet zonder allerlei truuks los te krijgen zijn ;)

Het is de cilinderkop met een extra rij bouten aan de buitenkant. Mijns inziens ook de moeite waard om te overwegen deze met maar 20nM en loctite vast te zetten om de kop niet scheef te trekken.

Morgen gaan we er achter komen of het een 3.5L of 3.9L betreft, ben benieuwd!


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten