sketcher schreef:Sommige vervangen hem door een elektrische fan. De motor zou daar sneller van oppakken en door een betere thermostaat ook sneller op temperatuur komen. Ik ben daar wat sceptisch over, zeker bij terrein rijden en door water waden maar ik ken er die er bij zweren.
Zoek maar eens op Kenlow fan. Vond het het melden waard. Succes
In theorie is een elektrisch fan beter (en zelfs dat niet).
Zolang de visco-unit (≠ viscose) goed werkt draait de fan niet (of nauwelijks) mee zolang de motor niet te warm is (behalve dan die eerste minuut na stilstand), dus neemt de fan meestentijds* geen energie weg (anders dan het vermogen dat zoek raakt in de V-snaar of multiriem, maar dat is dus weer weinig omdat de fan veelal niet hoeft te werken en de snaar/riem dan alleen maar over een "poelie" loopt).
- * Heb je een grotere geforceerde-koelingsvraag dan wordt het een ander plaatje. Dan gaat het feit dat een "vaste" fan ook bij stationair moet werken en dus bij meer toeren verspilt ook meewegen.
De wintspunten van een elektro-fan zijn dat je die fan eventueel in twee of meer stappen kunt activeren, de elektro-fan kan ook vol vermogen draaien met stationair lopende motor (en ook nog even nakoelen na het uitzetten van de motor), de elektro-fan kan bovendien handmatig geschakeld (bijv uit vóór een doorwading), en uiteindelijk kan je een klein beetje extra vermogen voor de aandrijving vrijmaken door de dynamo bij hoge vermogensvraag kortdurend af te schakelen (de fan loopt dan gewoon door op de accu). O ja, ook een klein winstpuntje, een elektro-fan is meestal iets stiller.
De winstpunten van de visco-fan: Simpel, doet het altijd (in geval van disfunctioneren van de visco moet je "altijd" echt letterlijk nemen), en netto energetisch voordelig (in de meeste gevallen draait de visco-fan namelijk maar weinig, en dan is er een netto winst - draait de visco veel mee dan wordt het wat anders).
Groeten MarcS