Hallo Johnny,
Dank je ga ik doen.
Zou het veel schelen denk je?
Chassis wissel.
Re: Chassis wissel.
Ik combineerde de reis met het een en ander, als je hem naar NL laat komen via Vis of One-ten ben je misschien nog goedkoper uit dan zelf naar de UK rijden.
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Re: Chassis wissel.
Hallo allemaal,
Ik heb afgelopen jaar mijn 110 met een RC (Richardson chassis) V8 chassis bij de RDW door de keuring gekregen. Geen problemen, VIN er netjes in laten zetten. Ik moet wel zeggen dat ik van te voren mijn wagen wel had laten labelen thuis door een inspecteur en deze tijdens het project op de hoogte heb gehouden van alles. Super gast
Verder waarderen ze het zeker als je foto's en bonnen kan overleggen van evt aanpassingen. Ik heb in 2013 1400 pond betaald voor dit chassis, zou best kunnen dat de prijs dus nu iets anders is. Was wel een gezamenlijke inkoop, wat de kostte een beetje drukte voor transport etc.
Over het chassis kan ik je vertellen dat alles super is afgewerkt en alles op de cm klopt. Ik ben er dus erg tevreden over. Afgelopen lente hebben ze de wagen goedgekeurd en kan ik na vier jaar sleutelen eindelijk rijden
Mocht je vragen hebben laat het dan gerust even weten.
Ik heb afgelopen jaar mijn 110 met een RC (Richardson chassis) V8 chassis bij de RDW door de keuring gekregen. Geen problemen, VIN er netjes in laten zetten. Ik moet wel zeggen dat ik van te voren mijn wagen wel had laten labelen thuis door een inspecteur en deze tijdens het project op de hoogte heb gehouden van alles. Super gast
Verder waarderen ze het zeker als je foto's en bonnen kan overleggen van evt aanpassingen. Ik heb in 2013 1400 pond betaald voor dit chassis, zou best kunnen dat de prijs dus nu iets anders is. Was wel een gezamenlijke inkoop, wat de kostte een beetje drukte voor transport etc.
Over het chassis kan ik je vertellen dat alles super is afgewerkt en alles op de cm klopt. Ik ben er dus erg tevreden over. Afgelopen lente hebben ze de wagen goedgekeurd en kan ik na vier jaar sleutelen eindelijk rijden
Mocht je vragen hebben laat het dan gerust even weten.
Re: Chassis wissel.
Bodacious schreef:Over het chassis kan ik je vertellen dat alles super is afgewerkt en alles op de cm klopt.
Die tolerantie halen de meeste wel, maar een mm of 8-9 heb ik her en der wel eens gemeten
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Chassis wissel.
Bodacious schreef:Hallo allemaal,
Ik heb afgelopen jaar mijn 110 met een RC (Richardson chassis) V8 chassis bij de RDW door de keuring gekregen. Geen problemen, VIN er netjes in laten zetten. Ik moet wel zeggen dat ik van te voren mijn wagen wel had laten labelen thuis door een inspecteur en deze tijdens het project op de hoogte heb gehouden van alles. Super gast![]()
Goedgekeurd krijgen van een ander fabrikaat chassis dan Marshland was ook niet het probleem, zorgen dat dat dan niet ten koste van 1/3 modernisering ivm oldtimerstatus was het probleem.... Ander fabrikaat chassis zou door de RDW niet als origineel vervangingsdeel gezien worden en dus 1/3 "originaliteit" kosten waardoor motor en body origineel moeten blijven om binnen de 1/3-2/3 regeling te vallen
gone
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Chassis wissel.
Roger B. schreef:Bodacious schreef:Hallo allemaal,
Ik heb afgelopen jaar mijn 110 met een RC (Richardson chassis) V8 chassis bij de RDW door de keuring gekregen. Geen problemen, VIN er netjes in laten zetten. Ik moet wel zeggen dat ik van te voren mijn wagen wel had laten labelen thuis door een inspecteur en deze tijdens het project op de hoogte heb gehouden van alles. Super gast![]()
Goedgekeurd krijgen van een ander fabrikaat chassis dan Marshland was ook niet het probleem, zorgen dat dat dan niet ten koste van 1/3 modernisering ivm oldtimerstatus was het probleem.... Ander fabrikaat chassis zou door de RDW niet als origineel vervangingsdeel gezien worden en dus 1/3 "originaliteit" kosten waardoor motor en body origineel moeten blijven om binnen de 1/3-2/3 regeling te vallen
"Goedgekeurd krijgen van een ander fabrikaat chassis ... ... Ander fabrikaat chassis zou door de RDW niet als origineel vervangingsdeel gezien worden ..." dat is dan wel in strijd met EU regelgeving. Die regelgeving is wellicht inmiddels ook tot de RDW doorgedrongen ... tot voor een aantal jaren wilden ze ook de Marshland chassis niet erkennen. Volgens de regels horen ook andere fabrikanten auto-onderdelen te kunnen produceren. Wat betreft de chassis is er dan bovendien nog een "plusje" de RDW vraagt daarvoor een verklaring (van de fabrikant) dat ze minimaal aan de oorspronkelijke fabrieks-specs voldoen.
't Is even wat "gedoe" maar de 2CV-liefhebbers hebben de weg voorbereid, daarna zijn oa ten gevolge van het 2CV-verhaal ook de Marshland chassis erkend ... maar in principe staat niets een erkenning van de Richards chassis in de weg.
Voor een "originele" auto is overigens een Marshland chassis natuurlijk correcter. En, ze zijn dan misschien niet de beste, maar er rijden genoeg Defenders rond met een echt origineel chassis en met wat "geluk" moet je na 25 jaar het chassis wisselen (met wat pech en misbruik eerder).
Groeten MarcS
Re: Chassis wissel.
Heb wel vaker gehoord dat een Richards chassis ook als originele vervanging geaccepteerd is. Maar het kan meer gedoe opleveren en dus kiezen de meesten voor een Marslands.
Marslands is erkend door de Rdw als origineel vervangingsdeel omdat het vanaf Land Rover niet meer leverbaar is. EU regels zijn keifijn, maar niet als je ze moet afdwingen........
Ik vind de mooiste optie een Marslands en die gewoon blank laten komen. Dan kun je zelf nog aanpassingen naar eigen zin doen en dan hier laten verzinken.
Als ze in de UK net zo verzinken als dat ze poedercoaten dan laat ik het liever hier doen!

Marslands is erkend door de Rdw als origineel vervangingsdeel omdat het vanaf Land Rover niet meer leverbaar is. EU regels zijn keifijn, maar niet als je ze moet afdwingen........
Ik vind de mooiste optie een Marslands en die gewoon blank laten komen. Dan kun je zelf nog aanpassingen naar eigen zin doen en dan hier laten verzinken.
Als ze in de UK net zo verzinken als dat ze poedercoaten dan laat ik het liever hier doen!
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Chassis wissel.
Overigens nog een leuk "chassis-dingetje".
In Duitsland is/was er een "verbod" op het lassen aan chassis (Roger B. kan daar vast meer over zeggen).
In Frankrijk is dat er ook, maar daar wordt het op de Franse wijze opgelost: Een garagist zal zeggen dat hij niet aan het chassis mag lassen zonder voorschrift van de fabrikant. Doe je het laswerk in eigen beheer, of laat je het een beunhaas doen (of een ruimdenkende garagist) dan is het daarna geen probleem (terwijl een gat in het chassis wel een "APK"-probleem is. Nee ik heb geen "hands-on" ervaring, en ook de Franse regels niet gelezen, ik heb deze wijsheid van een Franse (militaire) monteur die in huisvlijt zijn Nixxan vanuit een hoop roest + een donor opbouwde, nadat hij eerder al een nieuwe BMW 7 voor zijn vrouw had gereconstrueerd uit "twee donoren". Volgens de Franse regels mag je zelfs geen "donor-voertuig" verkopen, maar zoals wel vaker in Frankrijk: er zijn regels en er is de werkelijkheid.
En ... hier in Nederland, waar er over van alles lastig gedaan wordt is lassen aan een chassis weer geen probleem.
Groeten MarcS
In Duitsland is/was er een "verbod" op het lassen aan chassis (Roger B. kan daar vast meer over zeggen).
In Frankrijk is dat er ook, maar daar wordt het op de Franse wijze opgelost: Een garagist zal zeggen dat hij niet aan het chassis mag lassen zonder voorschrift van de fabrikant. Doe je het laswerk in eigen beheer, of laat je het een beunhaas doen (of een ruimdenkende garagist) dan is het daarna geen probleem (terwijl een gat in het chassis wel een "APK"-probleem is. Nee ik heb geen "hands-on" ervaring, en ook de Franse regels niet gelezen, ik heb deze wijsheid van een Franse (militaire) monteur die in huisvlijt zijn Nixxan vanuit een hoop roest + een donor opbouwde, nadat hij eerder al een nieuwe BMW 7 voor zijn vrouw had gereconstrueerd uit "twee donoren". Volgens de Franse regels mag je zelfs geen "donor-voertuig" verkopen, maar zoals wel vaker in Frankrijk: er zijn regels en er is de werkelijkheid.
En ... hier in Nederland, waar er over van alles lastig gedaan wordt is lassen aan een chassis weer geen probleem.
Groeten MarcS
Re: Chassis wissel.
Net zoals een trekhaak en alle delen daarvan E-keur moeten hebben maar een zelfbouw achterbalk is geen enkel probleem.........

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: Chassis wissel.
Lassen aan chassis en dragende delen (ook die van de wielophanging) mag in DLD nog steeds niet tenzij er een gecertificeerd bedrijf (dus gecertificeerd lasser/ werktuigbouwkundig ingenieur oid of de fabrikant of diens afgevaardigde) een verklaring afgeeft dat specifiek deze reparatie goed is om minimaal de originele sterkte en veiligheid te waarborgen.....
maar wat ze niet zien kunnen ze niet afkeuren....
bij de MX5 van mijn wederhelft waren de kokers vóór de voorste veerpoten en voor het voorste subframe rot, daar verkoopt mazda genuine vervangingsdelen voor en die hebben we er in gelast.... dachten er goed aan te doen dit niet te verhullen. Genuine parts stikkers nog zichtbaar op de ingelaste stukken... niet dus.... afgekeurd en zonder verklaring van Mazda dat deze specifieke reparatie goed uitgevoerd was zou ie niet goedgekeurd worden...
die verklaring krijg je natuurlijk niet want niemand gaat risico lopen zich te branden aan de reparatie die een ander uitgevoerd heeft... Oplossing.... lassen grotendeels vlak geslepen, flinke laag bodembeschermings "tectyl" er overheen, gelijk alles in de buurt ook gedaan om het er uit te laten zien alsof we de boel in een verse laag bodembescherming gezet hadden.... ander keuringsstation en zie daar.... goedgekeurd
maar wat ze niet zien kunnen ze niet afkeuren....
bij de MX5 van mijn wederhelft waren de kokers vóór de voorste veerpoten en voor het voorste subframe rot, daar verkoopt mazda genuine vervangingsdelen voor en die hebben we er in gelast.... dachten er goed aan te doen dit niet te verhullen. Genuine parts stikkers nog zichtbaar op de ingelaste stukken... niet dus.... afgekeurd en zonder verklaring van Mazda dat deze specifieke reparatie goed uitgevoerd was zou ie niet goedgekeurd worden...
die verklaring krijg je natuurlijk niet want niemand gaat risico lopen zich te branden aan de reparatie die een ander uitgevoerd heeft... Oplossing.... lassen grotendeels vlak geslepen, flinke laag bodembeschermings "tectyl" er overheen, gelijk alles in de buurt ook gedaan om het er uit te laten zien alsof we de boel in een verse laag bodembescherming gezet hadden.... ander keuringsstation en zie daar.... goedgekeurd
gone
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten