Discovery TD5 15P motor stottert 1730RPM opgelost!
Re: Discovery TD5 15P motor stottert 1730RPM
Da's vooral gek omdat ik er ook net aan dacht
Helemaal geen gek idee!
-
Waterrover
- Beheerder
Nog even onder de aandacht gebracht, de versie van Rob Stewart voor controle van de CKP-sensor:
Berichtdoor RobStewart » 03 feb 2014, 20:15
Ok so if you are getting fuel (just because the pump runs doesn't mean that fuel is flowing
) then it still doesn't start. So you can drop off the fuel pipe that goes into the fuel cooler and turn the ignition on and check that the fuel is flowing. If fuel is flowing then we are back to Crakshaft Position Sensor which should have been tested when it was on the diagnostic computer. This is the section from the manual which also tell you how to test it without a diagnostic computer.
Ingangs uitgangssignaal
De twee pennen op de sensor zijn beide uitvoeren. Door de ECM worden de uitgangssignalen van de sensor verwerkt. Teneinde de integriteit van het CKP-signaal te beschermen wordt een massa-schild of scherm toegepast.
Door de ECM worden de uitgangssignalen vanaf de CKP-sensor gemeten. De ECM meet het positieve signaal van de CKP-sensor aan pen 13 van ECM-connector C0158. De ECM meet het negatieve signaal vanaf de CKP-sensor aan pen 36 van ECM-connector C0158. Het massapad gaat via pen 16 van ECM-connector C0158.
De spanning die door de CKP-sensor wordt opgewekt is relatief ten opzichte van het motortoerental. Hieronder volgen de waarden die kunnen worden verwacht van een goede CKP-sensor:
2 - 3 Volt gedurende het tornen van de motor.
Stijgend tot 6 - 6,5 Volt vanaf 1000 rpm.
De bovenstaande waarden zijn afhankelijk van de aanwezigheid van de juiste lucht-spleet tussen de punt van de CKP-sensor en de passerende tanden van de reluctor-ring.
De CKP-sensor kan op de volgende manieren defect raken of een incorrect signaal leveren:
Los sensor-systeem.
Incorrecte vulring geplaatst.
Onderbroken circuit in de sensor.
Kortsluiting in de sensor.
Incorrecte montage en integriteit van de sensor.
Binnendringend water.
Als door de CKP-sensor een incorrect signaal wordt geleverd kan dit blijken uit ��n van de onderstaande symptomen:
De motor wordt getornd maar start niet.
Het waarschuwingslampje (MIL) blijft steeds branden.
De motor slaat over (CKP-sensor incorrect geplaatst).
De motor loopt ruw of slaat zelfs af (CKP-sensor incorrect geplaatst).
Voor de CKP-sensor is geen ondersteunende routine beschikbaar en als die CKP-sensor defect raakt zal de motor afslaan en zal die ook niet opnieuw kunnen worden gestart.
Rob
Berichtdoor RobStewart » 03 feb 2014, 20:15
Ok so if you are getting fuel (just because the pump runs doesn't mean that fuel is flowing
Ingangs uitgangssignaal
De twee pennen op de sensor zijn beide uitvoeren. Door de ECM worden de uitgangssignalen van de sensor verwerkt. Teneinde de integriteit van het CKP-signaal te beschermen wordt een massa-schild of scherm toegepast.
Door de ECM worden de uitgangssignalen vanaf de CKP-sensor gemeten. De ECM meet het positieve signaal van de CKP-sensor aan pen 13 van ECM-connector C0158. De ECM meet het negatieve signaal vanaf de CKP-sensor aan pen 36 van ECM-connector C0158. Het massapad gaat via pen 16 van ECM-connector C0158.
De spanning die door de CKP-sensor wordt opgewekt is relatief ten opzichte van het motortoerental. Hieronder volgen de waarden die kunnen worden verwacht van een goede CKP-sensor:
2 - 3 Volt gedurende het tornen van de motor.
Stijgend tot 6 - 6,5 Volt vanaf 1000 rpm.
De bovenstaande waarden zijn afhankelijk van de aanwezigheid van de juiste lucht-spleet tussen de punt van de CKP-sensor en de passerende tanden van de reluctor-ring.
De CKP-sensor kan op de volgende manieren defect raken of een incorrect signaal leveren:
Los sensor-systeem.
Incorrecte vulring geplaatst.
Onderbroken circuit in de sensor.
Kortsluiting in de sensor.
Incorrecte montage en integriteit van de sensor.
Binnendringend water.
Als door de CKP-sensor een incorrect signaal wordt geleverd kan dit blijken uit ��n van de onderstaande symptomen:
De motor wordt getornd maar start niet.
Het waarschuwingslampje (MIL) blijft steeds branden.
De motor slaat over (CKP-sensor incorrect geplaatst).
De motor loopt ruw of slaat zelfs af (CKP-sensor incorrect geplaatst).
Voor de CKP-sensor is geen ondersteunende routine beschikbaar en als die CKP-sensor defect raakt zal de motor afslaan en zal die ook niet opnieuw kunnen worden gestart.
Rob
-
sleen42
Dan zou de nanocom dat toch zien?Ik denk echt dat het in de bak zit.Ook ik dacht 100% dat het in de motor zat maar was toch de bak.
Jeroen
Jeroen
Discovery Td5 werk auto:-)
-
Landmarcs
sleen42 schreef:Dan zou de nanocom dat toch zien?Ik denk echt dat het in de bak zit.Ook ik dacht 100% dat het in de motor zat maar was toch de bak.
Tja, ik zie niet hoe een storing in de bak in een zo nauw begrensd toerengebied stotteringen zou kunnen geven.
Omgekeerd, aanzien er kennelijk zonder dat de auto rijdt geen klachten zijn is er wel iets anders aan de hand als een eenvoudig sensor-probleem.
Een resonantie en daardoor een ondeugdelijk signaal hoort dan tot de mogelijkheden.
En aangezien inmiddels al een heleboel is vervangen, maar de krukas-positie-sensor nog niet ... zou ik minstens ook even naar deze sensor en de bedrading kijken.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:Omgekeerd, aanzien er kennelijk zonder dat de auto rijdt geen klachten zijn is er wel iets anders aan de hand als een eenvoudig sensor-probleem.
Een resonantie en daardoor een ondeugdelijk signaal hoort dan tot de mogelijkheden.
Groeten MarcS
Ik begrijp je logica niet aangaande de krukassensor. Die werkt constant als de motor loopt en niet alleen als de wagen rijdt...........
Dus zou in stilstand bij gas geven het ook voor moeten komen. Dat eer alleen bij het rijden een zo specifieke resonantie op zou treden waarbij de sensor zou falen wil er bij mij niet in.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Landmarcs schreef:Omgekeerd, aanzien er kennelijk zonder dat de auto rijdt geen klachten zijn is er wel iets anders aan de hand als een eenvoudig sensor-probleem.
Groeten MarcS
Ik begrijp je logica niet aangaande de krukassensor. Die werkt constant als de motor loopt en niet alleen als de wagen rijdt...........![]()
![]()
Dus zou in stilstand bij gas geven het ook voor moeten komen. Dat eer alleen bij het rijden een zo specifieke resonantie op zou treden waarbij de sensor zou falen wil er bij mij niet in.
Het is sowieso een niet al te voor de hand liggend probleem (het ligt hoogstens voor de hand als het gevonden is).
In een smal toeren-gebied stotteren en dat alleen onder het rijden kán een door résonaties getriggerde verstoring van een sensor-signaal zijn.
Soms treden dergelijke problemen alleen onder belasting op, een onbelast draaiende motor resoneert nu eenmaal anders.
Het kan ook wat anders zijn, alleen lijkt mij een bak-probleem bij een zo beperkt toerengebied nog minder waarschijnlijk.
Op een vier-wiel-rollenbank en dan alles nog eens goed bekijken ??
Groeten MarcS
Vandaag de auto aan Jelko van ET afgegeven. Hij gaat er lekker zelf een paar dagen in rijden met hun diagnose apparatuur er aan.
Heb er het volste vertrouwen in dat het gevonden word
en ik ga jullie zéker op de hoogte houden.
Heb er het volste vertrouwen in dat het gevonden word
Gr. Rangie
Range Rover Evoque 2.2 sd4 prestige
'per aspera ad astra'
'per aspera ad astra'
ALS ze het gevonden hebben (sorry, WANNEER), dan is de auto weer 100% in orde en zul je vast terugkomen op je besluit om het ding weg te doen.
Nieuwe eigenaar kan er in ieder geval weer jaaaren plezier van hebben.

Nieuwe eigenaar kan er in ieder geval weer jaaaren plezier van hebben.
-
sleen42
En? Nog niets gehoord?Ik ben wel erg nieuwsgierig
Jeroen
Jeroen
Discovery Td5 werk auto:-)
nope, nog nix gehoord. Zal ze morgen es even bellen.
Had er ook bij gezegd dat ik de auto niet nodig ben.
Had er ook bij gezegd dat ik de auto niet nodig ben.
Gr. Rangie
'per aspera ad astra'
'per aspera ad astra'