'84 110/200tdi Brandstof tekort?op snelweg bergop

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: '84 110/200tdi Brandstof tekort?op snelweg bergop

Berichtdoor Landmarcs » 28 Sep 2015, 12:03

ppw schreef:precies.... en die bij Namen/Namur ging het misssss :roll:
terwijl de berg ervoor ook wel redelijk steep was, en zonder problemen, in z'n 5.... ik ging Jurre in z'n Wolf met trailer easy voorbij :( :roll:


Aangenomen dat Erik P. goed zit met zijn diagnose dan duurt het even voordat je het aanzuigtraject zover vacuüm hebt getrokken dat je klachten krijgt.
Ben je boven voordat er klachten zijn dan gaat de voet van het gas en vult het vacuüm gewoon weer aan en je merkt dan niks van een en ander.

Waarschijnlijk kan je met zo'n probleem gewoon doorrijden naar de Middellandse Zee, de ergste hellingen tussen hier en daar vind je in de Ardennen.
Wellicht had je er zelfs een 4x4 parcours mee kunnen rijden, zolang je maar niet lang achtereen vol vermogen vraagt.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: '84 110/200tdi Brandstof tekort?op snelweg bergop

Berichtdoor Erik Peters » 28 Sep 2015, 13:17

ppw schreef:hmmm,
als ik startte liep ze , mooi , gewoon zoals immer... bij gas geven leek het wel of ze idd brandstof tekort kwam... haperend en net alsof ze op 3 cyl. liep...
heeft de injectiepomp idd voldoende zuigende werking om pomp van ( stationair) brandstof te voorzien?

Dat schottenpompje in de inspuitpomp heeft voldoende capaciteit om ook bij vol gas voldoende brandstof te kunnen leveren (meer toeren is ook meer brandstof). En in een opvoerpompje zitten twee terugslagklepjes, waar de brandstof makkelijk doorheen gezogen wordt. Bij die Discovery 300 Tdi merkte je in ieder geval niks (startte goed en trok ook goed), totdat ik trachtte te ontluchten.

Die trekkers lopen stationair ook prima, het probleem ontstaat (na enige tijd) bij het vragen van veel vermogen/toeren en dus veel brandstof (erg vervelend want dan ben je net lekker aan het werk, begint ie te stotteren). Dan komt er gewoon niet genoeg en dan trekt ie zoals Marc zegt vacuüm in de zuigleiding en filter. Een enkele keer komt het voor dat de leiding helemaal verstopt zit en dan starten ze ook niet meer. Losdraaien van de zuigleiding (in dit geval bij het kraantje) en je hoort dat er lucht aangezogen wordt.

Groet,

Erik.

p.s. Ik heb al eens in het land met de mond de zuigleiding doorgeblazen (diesel smaakt niet erg) maar de ergste verstopping was opgeheven en ik kon weer verder met het werk.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 28 Sep 2015, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: '84 110/200tdi Brandstof tekort?op snelweg bergop

Berichtdoor Landmarcs » 28 Sep 2015, 13:21

Erik Peters schreef:....

Die trekkers lopen stationair ook prima, het probleem ontstaat (na enige tijd) bij het vragen van veel vermogen/toeren en dus veel brandstof. Dan komt er gewoon niet genoeg en dan trekt ie zoals Marc zegt vacuüm in de zuigleiding en filter. Een enkele keer komt het voor dat de leiding helemaal verstopt zit en dan starten ze ook niet meer.


Precies, als je maar genoeg vacuüm zuigt hoe meer kans dat je de leiding voltrekt met drap.
En ... je hebt meer kans op een diep vacuum als er meer drap is.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: '84 110/200tdi Brandstof tekort?op snelweg bergop

Berichtdoor JoostKenya » 29 Sep 2015, 08:01

Ik heb een keer een klein stukje hout in de zuigleiding vanuit de tank gehad. En onder vol vermogen werd dat omhoog gezogen, waarna de motor er mee stopte. Na even stil te hebben gestaan was het stukje waarschijnlijk weer omlaag gekomen waardoor de motor weer liep.

Het is niet waarschijnlijk dat de brandstof pomp het probleem is.
Naast een verstopping kan het ook een klein lekje in de zuigleiding zijn waardoor er toch onder bepaalde omstandigheden wat lucht gezogen wordt. Een lekje kan ook de meest onverklaarbare situaties opleveren.

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: '84 110/200tdi Brandstof tekort?op snelweg bergop

Berichtdoor Erik Peters » 01 Okt 2015, 08:23

Erik Peters schreef:Dat schottenpompje in de inspuitpomp heeft voldoende capaciteit om ook bij vol gas voldoende brandstof te kunnen leveren (meer toeren is ook meer brandstof).

Onlangs even een filmpje gemaakt om dit aanschouwelijk te maken. Bij een trekker zit de vulopening van de tank en de retourleiding vlak bij elkaar, zodoende kon ik door het vulgat filmen. Deze trekker heeft geen opvoerpomp omdat de tank boven de brandstofinspuitpomp ligt (en er dus altijd aanvoer is zolang er brandstof in de tank zit). De schottenpomp levert (samen met de lekolie van de verstuivers) de hoeveelheid retour brandstof.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: '84 110/200tdi Brandstof tekort?op snelweg bergop

Berichtdoor ppw » 01 Okt 2015, 09:40

Ok
Duidelijk
Best wel een hoop retour btw!
Zou ook zomaar m'n retour bovenop injectors kunnen zijn...
Maar eerst m'n 110 terug :roll:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: '84 110/200tdi Brandstof tekort?op snelweg bergop

Berichtdoor Erik Peters » 01 Okt 2015, 19:07

ppw schreef:Maar eerst m'n 110 terug :roll:

Ja, dat duurt altijd te lang.

Bij mijn 300 Tdi hebben muizen eens zitten vreten aan de retourleiding(en). LR liep prima, alleen liet hij wel een dieselolie-spoor achter. De brandstof spoot uit de aangevreten leidingen.
Dat was snel verholpen: een paar nieuwe stukjes brandstofslang erop schuiven en klaar.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: '84 110/200tdi Brandstof tekort?op snelweg bergop

Berichtdoor ppw » 01 Okt 2015, 20:04

heb een kleine 3 weken geleden al twee v/d 3 slangetjes vervangen ( de ene was nog ok :roll: :oops: :cry: denk dus nu van nie) en krijg 'm maandag terug van de depanneur/alarmbobo's
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: '84 110/200tdi Brandstof tekort?op snelweg bergop

Berichtdoor ppw » 02 Okt 2015, 21:56

Vandaag al terug!
Starten en lopen, kwartier rondje ring gereden... Niets aan de hand! Word ik gek??
Anyway; heb een 200tdi/discoblok, kom verschillende opvoerpompjes tegen, mechanisch op het blok;
STC1190 en ETC7869 en ERR5057
Wat te monteren??
Lijken identiek
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: '84 110/200tdi Brandstof tekort?op snelweg bergop

Berichtdoor Roger B. » 02 Okt 2015, 22:11

ETC7869 is vervangen door STC1190 dus die moet je hebben (STC1190)

ERR5057 is voor een 300Tdi
gone


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten