'84 110/200tdi Brandstof tekort?op snelweg bergop
Re: '84 110/200tdi
Maar is walm niet eerder onverbrande diesel en dus een blokkade in de lucht toevoer?

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
Edward schreef:Maar is walm niet eerder onverbrande diesel en dus een blokkade in de lucht toevoer?![]()
Dat zou je denken, maar die trekkers hebben ook de neiging om iets te walmen vooral met onregelmatige dieselaanvoer tijdens het wisselen in toeren/inhouden bij volgas.
Na doorblazen walmt ie alleen bij volgas geven en op toeren komen, eenmaal op volle toeren is het walmen weer over.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: '84 110/200tdi Brandstof tekort?op snelweg bergop
Tja
Moet nog even wachten tot ze weer hier is
Alles is vervangen, olieen, filters, en heb er sinds m'n watergrap al weer 1500km mee gereden zonder noemenswaardigheden
Zit zelf aan injectiepomp,opvoerpomp of retour op injectoren te denken
Maar sleutel liever hier thuis dan op een berg langs de snelweg
Alles is vervangen, olieen, filters, en heb er sinds m'n watergrap al weer 1500km mee gereden zonder noemenswaardigheden
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
- Erik Peters
Roger B. schreef:vroeger gingen ze ook wel eens stuk.... en die mensen die er nu problemen mee hebben... hebben die er een genuine/oem in zitten of iets van britpart zonder merk?
verder kan het zoals edward zegt ook, maar geen idee of de inspuitpomp last heeft van een teveel aan aanvoer (uiteraard wel aan een tekort, dus de capaciteit moet wel voldoende zijn
Een roterende (Bosch) inspuitpomp heeft ook een schottenpomp en als het brandstofleidingsysteem 100 procent dicht is, dan is die schottenpomp alleen voldoende om voor de dieselaanvoer te zorgen.
Zo heb ik ooit eens het brandstoffilter van (toen een paar jaar oude) Disco 300 Tdi vervangen. Toen ik wilde ontluchten (met het heveltje op de opvoerpomp) kwam er geen brandstof (ik voelde ook geen tegendruk). Opvoerpompje defect, d.w.z. het armpje dat de motor in loopt was niet meer 'verbonden' met het verticale asje waar het membraan aan zit. Nieuwe (origineel LR) opvoerpomp gemonteerd, het filter vol gepompt en de auto liep weer net als voorheen. En ik denk niet dat het pompje defect is geraakt tijdens de eerste keer bedienen met de handhevel.
En zo'n geklonken opvoerpompje haal je ook niet even uit elkaar om het los geschoten ringetje/plaatje weer onderaan het verticale asje te bevestigen.
Groet,
Erik.
p.s. er kan natuurlijk ook een aanzuigslang (lucht) gedelamineerd zijn. Dat zou het walmen en gebrek aan vermogen ook verklaren.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
hmmm,
als ik startte liep ze , mooi , gewoon zoals immer... bij gas geven leek het wel of ze idd brandstof tekort kwam... haperend en net alsof ze op 3 cyl. liep...
heeft de injectiepomp idd voldoende zuigende werking om pomp van ( stationair) brandstof te voorzien?
ik kwam uiteindelijk bergop door met gas te spelen... 30km/u op de vluchtstrook

opvoerpompje is wat makkelijker te vervangen dan een injectorpomp

als ik startte liep ze , mooi , gewoon zoals immer... bij gas geven leek het wel of ze idd brandstof tekort kwam... haperend en net alsof ze op 3 cyl. liep...
heeft de injectiepomp idd voldoende zuigende werking om pomp van ( stationair) brandstof te voorzien?
ik kwam uiteindelijk bergop door met gas te spelen... 30km/u op de vluchtstrook
opvoerpompje is wat makkelijker te vervangen dan een injectorpomp
― Robert Downey Jr.
― Robert Downey Jr.
ppw schreef:Tja
geen garantie dat het toch niet door de watergrap komt.
In NL die eerste 1500 km niet veel bergen tegengekomen schat ik zo maar in en het is dus wellicht iets wat alleen naar boven komt als je bergop rijdt en dus veel meer vermogen nodig hebt.
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Ja, snap ik, maar Brienenoordbrug bijv. Heeft ook wel aardig hellings% (4%)... Net zoals een aantal tunnels, en voor/door Brussel zijn ook wel bergjes 
― Robert Downey Jr.
― Robert Downey Jr.
-
Landmarcs
Roger schreef:ppw schreef:Tja
geen garantie dat het toch niet door de watergrap komt.
In NL die eerste 1500 km niet veel bergen tegengekomen schat ik zo maar in en het is dus wellicht iets wat alleen naar boven komt als je bergop rijdt en dus veel meer vermogen nodig hebt.
Als zoals Erik zegt de injectie-pomp zelf ook een stevige aanzuigende werking heeft kan je makkelijk hebben dat het aanvoertraject semi-vacuüm gezogen wordt als je echt ruim brandstof nodig hebt en bijv. het aanzuigfilter vrijwel dicht zit ... en dan krijg je een erg beroerd draaien van een en ander, en bovendien onverwachte onregelmatigheden: met wat geduld vult dat vacuüm weer aan en dan doet ie het weer totdat je veel brandstof vraagt en de motor ineens "in coma" raakt. De opvoerpomp hoeft dus niet de schuldige te zijn, in een semi-vacuüm kan die pomp niks bijdragen.
Groeten MarcS
-
Landmarcs
ppw schreef:Ja, snap ik, maar Brienenoordbrug bijv. Heeft ook wel aardig hellings% (4%)... Net zoals een aantal tunnels, en voor/door Brussel zijn ook wel bergjes
Ja Ja, maar als je die "bergjes" niet meer opkomt dan is er echt iets mis.
Amersfoort en Amerongen hebben ook een "berg".
Ofwel: De hellingen bij Namen, die "onder" Charleroi, en die net voorbij Luik zijn goede test-hellingen.
(Overigens deze maand uitgeprobeerd: met een beetje "geluk" kom je de helling bij Tilff met de Puma in z'n 6º boven zonder dat het wurgen wordt.)
Groeten MarcS
precies.... en die bij Namen/Namur ging het misssss 
terwijl de berg ervoor ook wel redlijk steep was, en zonder problemen, in z'n 5.... ik ging Jurre in z'n Wolf met trailer easy voorbij

terwijl de berg ervoor ook wel redlijk steep was, en zonder problemen, in z'n 5.... ik ging Jurre in z'n Wolf met trailer easy voorbij
― Robert Downey Jr.
― Robert Downey Jr.