gedachte experiment: 109 series-III td5

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
MLaro

Re: gedachte experiment: 109 series-III td5

Berichtdoor MLaro » 24 Sep 2015, 16:25

oeps..verkeerde link

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/la ... ommend_DES
Die is met stuur aan de goeie kant :mrgreen:
"All parts falling off this car are of the finest British workmanship"

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Sep 2015, 17:56

MLaro schreef:Als je het stuur aan de goeie kant wil.

Durch Klick auf den Link gelangen Sie direkt zum Inserat:

Mobile.de ; altijd goed ;)
Daar staat de wereld aan donorauto's.
Kun je niet gewoon koets eraf...koets van 109 erop? (chassis iets verlengen)

MLaro schreef:oeps..verkeerde link

Die is met stuur aan de goeie kant :mrgreen:

De truuk van chassis-verlengen is leuk maar daarmee heb je 2/3 nieuw, en daarmee is de lol er weer heel snel af.

En d'r zijn nog wel een paar probleempjes ... de hier aangeboden Disco's zijn automaten ... en het zijn sowieso Disco's.
Een netjes gerolde Defender is misschien prijziger maar je hebt daarmee veel meer ± essentiële onderdelen.
Ik zou bijv. liever Defender assen hebben en liefst een complete set met ABS/ETC ...
Bij een Disco zit er veel meer aan/in de ECU en loop je vlug tegen meer problemen als oplossingen.

Echter, het is dus wel duidelijk dat je een ruil-Td5-blok voor niet erg veel kan scoren.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Sep 2015, 19:38

Landmarcs schreef:Ik zou bijv. liever Defender assen hebben en liefst een complete set met ABS/ETC ...
Bij een Disco zit er veel meer aan/in de ECU en loop je vlug tegen meer problemen als oplossingen.

Echter, het is dus wel duidelijk dat je een ruil-Td5-blok voor niet erg veel kan scoren.

Groeten MarcS

Geen idee waarom je Defender assen zou willen???? Disco assen zijn op alle fronten kwalitatief veul beter.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

MLaro

Berichtdoor MLaro » 24 Sep 2015, 19:48

gedachte experiment toch?
109 met luchtvering /niveauregeling lijkt me ook geniaal. abs, tc? doen!
Met een automaat heb je geen last van spanning in je aandrijflijn. koppelomvormer vangt de klappen op.
"All parts falling off this car are of the finest British workmanship"

Edward

Berichtdoor Edward » 24 Sep 2015, 19:55

MLaro schreef:gedachte experiment toch?
Met een automaat heb je geen last van spanning in je aandrijflijn. koppelomvormer vangt de klappen op.

Hoe verklaar je dan dat het dual mass riemwiel voor op de krukas bij een automaat veel sneller slijt dan bij een handbak? :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Sep 2015, 22:29

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Ik zou bijv. liever Defender assen hebben en liefst een complete set met ABS/ETC ...

Groeten MarcS

Geen idee waarom je Defender assen zou willen???? Disco assen zijn op alle fronten kwalitatief veul beter.

En ... waarom zie je dan bij de Disco-assen zoveel wiellager/wiel-hub gedoe en is dat bij de Defender veel minder een issue ?

De set-up van de Defender-assen was lang goed genoeg voor Range-Rovers, Disco's en dus nog steeds voor Defenders.
De Disco II assen hebben een "modernere" set up met wheel-hubs die meer uit de luxe-wagen lijken te komen.

En ... voor het experiment van Fenna lijkt het mij een brug te ver: Disco-wielen onder een Series carrosserie.
Met een Defender-steek kan je altijd nog "smalle" bandjes monteren om de spoorbreedte in toom te houden.

Groeten MarcS

PS Als het echt om betere assen gaat dan moet je Koos volgen en Toyauto-assen met de "juiste" spoorbreedte uitzoeken.
Gelukkig blijft dit nog steeds in de "familie" dwz in de gewijzigde 1/3 = aandrijflijn.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Sep 2015, 22:37

Landmarcs schreef:En ... waarom zie je dan bij de Disco-assen zoveel wiellager/wiel-hub gedoe en is dat bij de Defender veel minder een issue ?

omdat iedere boerenlul (denkt dat ie) conische wiellagers kan wisselen ...... maar als je bij een disco gewoon een hubje moet wisselen dan is dat ineens moeilijk ofzo.. en als zo'n hubje (of eigenlijk dan dus het lager) dan na 250.000km een keer stuk gaat dan is dat "gedoe" maar als die antieke lagers van een defender nagesteld, opnieuw ingevet en vervangen moeten ( doorgaans eerder dan 250.000km) dan is dat normaal
gone

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 25 Sep 2015, 17:43

Wat heeft de al dan niet loszwervende as van Tim met mijn gedachte experiment te maken? Evenals die brute 110 die pp aanhaalde niet veel ;)

Volgens de specificaties heeft een td5 defender as een iets smaller spoor dan de disco tegenhanger. Is dat verschil vanuit het ashuis, vanuit de naaf of beide?

Een donor van rond de 2000 euro is prijstechnisch interessant genoeg om mijn 109 aandrijflijn te upgraden. En als de donor body dan niet al te rot is, kan daar ook nog wat uit teruggehaald worden aan losse onderdelen/panelen verkoop, kost het met wat pech maximaal 1500 en wat tijd aan de sleutel uitdaging ;)
persoonlijk heb ik een voorkeur voor een handbak. In hoeverre is het plug en pray om een automaat voor handbak te wisselen bij een td5? heeft de ecu nog wat met die hand/automaatbak te doen?

Fenna
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Sep 2015, 18:48

fenix2 schreef:Volgens de specificaties heeft een td5 defender as een iets smaller spoor dan de disco tegenhanger. Is dat verschil vanuit het ashuis, vanuit de naaf of beide?

Het zou maar zo kunnen dat het verschil in spoorbreedte te herleiden is in andere velgen.
In ieder geval geven Disco2 assen het probleem dat je een andere wiel-bout-steek hebt en dus niet makkelijk eenvoudige bij een Series passende wieltjes kan monteren.

Een donor van rond de 2000 euro is prijstechnisch interessant genoeg om mijn 109 aandrijflijn te upgraden. En als de donor body dan niet al te rot is, kan daar ook nog wat uit teruggehaald worden aan losse onderdelen/panelen verkoop, kost het met wat pech maximaal 1500 en wat tijd aan de sleutel uitdaging ;)
persoonlijk heb ik een voorkeur voor een handbak. In hoeverre is het plug en pray om een automaat voor handbak te wisselen bij een td5? heeft de ecu nog wat met die hand/automaatbak te doen?

Vlgs mij zit bij een Disco2 nogal wat in de ECU verwerkt, dus dat kan een uitdaging zijn.
Verder heb je ook minstens ook een andere cardan naar achter nodig.

Qua losse onderdelen terug-verdien mogelijkheden moet je de markt even iets langer volgen (of bijv. eens aan Bart van D. vragen).
Verder is er natuurlijk ook de (finaciële) balans: bij een Disco als donor zal je meer aanvullende delen elders moeten scoren, bij een Defender zal iha de "wrak-prijs" hoger liggen.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”