gedachte experiment: 109 series-III td5

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
tim

Re: gedachte experiment: 109 series-III td5

Berichtdoor tim » 18 Sep 2015, 00:34

Als je het uitgangspunt van Fenna leest, zijn het niet de kilometers die bepalend zijn voor dit idee, en daarmee dus ook niet het " geneuzelverschil" van 1: 10 of 1: 11.876..

Ik als simpele ziel denk dat een conversie naar een tdi een makkelijke en te behappen stap is, iig tov de td5 variant.
Marcs aanname dat de kostenvergelijking qwa aanschaf motorisering best nog wel eens mee zou kunnen vallen betwijfel ik: een 300 tdi blok is veel makkelijker en goedkoper te scoren dan een td5 blok, in dat geval moet je het echt van een schadeauto hebben.
Tdi's zijn er vanwege verandering MRB veelvuldiger.
Ik meen een kerel met de naam Veassen oid adverteerd nog wel eens op Mp en dergelijke met compleet gereviceerde exemplaren
Los daarvan, ik denk, maar dat heb je uiteraard zelf in de hand, dat het toch zo werkt dat als je eenmaal een goed krachtig blok als de td 5 erin hebt zitten, je er toch naar gaat rijden uiteindelijk.
Dat in combinatie met een series landrover, :roll:

Een modernere aandrijfunit.
Maar ergens is het toch gewoon de charme van een serie om lekker tokkelend rond te toeren?
Als ik die motorkap open trek, zie ik daar veel liever dat charmante NA blokje in liggen dat een met plestic kappen vergeven blok.
Onder de trekbel van een jaren 30 huis hoort een koperen naamplaatje, niet 1 van carbon..

Goed, niets toevoegend richting Fenna, anders dan dat het even gezegd is :roll:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Sep 2015, 08:58

tim schreef:......

Ik als simpele ziel denk dat een conversie naar een tdi een makkelijke en te behappen stap is, iig tov de td5 variant.
Marcs aanname dat de kostenvergelijking qwa aanschaf motorisering best nog wel eens mee zou kunnen vallen betwijfel ik: een 300 tdi blok is veel makkelijker en goedkoper te scoren dan een td5 blok, in dat geval moet je het echt van een schadeauto hebben.
Tdi's zijn er vanwege verandering MRB veelvuldiger.
.....

Over of het "heurt" in een Series wil ik me niet uitspreken ... het gaat nu even over het "gedachten-experiment".

En dan zie ik nieuwe Heystee remmen en parabolen op de wish-list ... en als je dan het winkelkarretje volgooit bij Heystee dan ben je vlot € 2.500 verder en dan heb je nog geen power-steering.
Ik denk dus dat het scoren van een 300tdi (of een Td5) niet het grootste gat in de begroting slaat. Een andere aandrijflijn met oude assen vraagt bijvoorbeeld ook om andere cardan-assen, de oude bakken verdragen wel/niet het grotere vermogen (dus dat is toch weer een potentiële kostenpost) enzovoort en zo verder. (En dan zou ik me ook afvragen of je een tweemaal overgebouwde 300tdi met een "gemengde" historie wel zo graag in een zo omvangrijk project inzet ... behalve als je direct een reserve 300tdi achter de hand hebt.)

Dat afgezet tegen de wrak-waarde van een netjes gerolde Td5 maakt dat ik denk dat het lonend is naar zo'n net gerolde auto te zoeken.
Het wrak van mijn indertijd (5 jaar geleden) 10 jaar oude 110 Td5 zat onder de € 4.000 (en dat was volgens verschillende bronnen "duur".
Mijn oude trouwe Td5 rijdt overigens nog steeds (wel met een niet te duur "nieuw" blok) en wat "nieuwe" carrosserie-delen (men leze voor "nieuw" 2e-hands, en niet te duur), afgezien van het werk heeft de koper van mijn wrak dus een niet overdreven prijzige 110Td5HardTop met ABS/ETC.
Vind en koop je een geschikte donor voor een leuke prijs dan heb je (vrijwel) alle benodigde spare-parts en een voorbeeld hoe alles zit en werkt, en je hebt aan het eind van de rit ook nog eens een aantal te verkopen overgeschoten delen (zoals main-bulkhead en seat-base), en zet je de complete aandrijflijn over over dan heb je ook nog eens een Series-aandrijflijn in de aanbieding.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Sep 2015, 11:37

Terhorst heeft er net een staan met een deukje zoals ie het zelf noemt. :lol: :lol:

Wel een Puma, maar dat maakt nie uit nie. Al wordt het wel lastig om die tellerunit in je Seriedash te proppen. Aan de andere kant: je hebt er een heul dash bij. :D :D

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/land ... ousPage=lr
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Sep 2015, 11:44

Edward schreef:Terhorst heeft er net een staan met een deukje zoals ie het zelf noemt. :lol: :lol:

Wel een Puma, maar dat maakt nie uit nie. Al wordt het wel lastig om die tellerunit in je Seriedash te proppen. Aan de andere kant: je hebt er een heul dash bij. :D :D

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/land ... ousPage=lr

Da's een best dure, ik zou nog even verder zoeken ...
Met wat geluk heb je voor € 10.000 een gewoon goed rijdende en betrouwbaar onderhouden Td5 uit 2002-2003.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Sep 2015, 17:45

Voor 5à6000 euri koop je een 110 Td5 HardTop met het stuur aan de verkeerde kant met tussen de 2à2,5 ton op de klok. :shock: :shock:
Edward van Vugt

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 18 Sep 2015, 18:13

Van de week zat ik ook even op ebay uk te loeren en daar staan een paar erg interessante prijzen voor loop/sloop td5 donoren, daar kan geen van de hier genoemde prijzen tegenop en zoals Marc al zei, je hebt dan alle nodige onderdelen met voorbeeld hoe het hoort te zitten en nog restwaarde in de overgebleven onderdelen. Als je het heel strak weet te regelen, hou je er wellicht zelfs een (bijna)gratis conversie aan over...

Verder nog, als je niet buiten het doosje denkt, raak je nooit van het gebaande pad ;)

Fenna
Afbeelding

ppw

Berichtdoor ppw » 18 Sep 2015, 18:23

my secret.... drie LR's vandaan gehaald, en eentje via Gumtree...
http://www.pistonheads.com/classifieds/ ... 0p/4630985
;)

en wat ik zou doen....
http://www.pistonheads.com/classifieds/ ... at/4639668
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Sep 2015, 19:01

Voordat je die Disco hier hebt ben je ook zowat 5k kwijt. :shock: :shock:

En dat jouw auto's daar vandaan komen doet mij juist hard bij ze vandaan rennen. :lol: :lol:

Maakt niet uit waar ie vandaan komt zolang er maar wel een goede rechtsgeldige factuur bijzit. Anders krijg je geheid gezeik bij de Rdw.
Edward van Vugt

ppw

Berichtdoor ppw » 18 Sep 2015, 19:31

5K?? echt niet, je zet 'm toch niet op kenteken? heen vliegen, terug rijden, verzekeren op chassis# en als de eigenaar het goed vind op zijn platen...
V5 meenemen, en dat is tevens je bewijs van aankoop motor ;)
ik was laatste keer, 5 jaar geleden, vanuit Dublin, alles bij elkaar een kleine €400 kwijt voor dat ze hier was. kenteken is €129
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

MLaro

Berichtdoor MLaro » 24 Sep 2015, 16:21

Als je het stuur aan de goeie kant wil.

Durch Klick auf den Link gelangen Sie direkt zum Inserat:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/la ... ommend_DES

Mobile.de ; altijd goed ;)
Daar staat de wereld aan donorauto's.
Kun je niet gewoon koets eraf...koets van 109 erop? (chassis iets verlengen)
"All parts falling off this car are of the finest British workmanship"

Terug naar “Kroeg”