gedachte experiment: 109 series-III td5

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
fenix2

Re: gedachte experiment: 109 series-III td5

Berichtdoor fenix2 » 16 Sep 2015, 21:12

hmm
Een abs/etc aandrijflijn is ook wel interessant Marc :)
Hoe is de spoorbreedte van een Disco td5 tov een def td5?
De (parabool)veer karakteristiek aanpassen op de bredere assen is idd een puntje waar ik nog niet aan dacht. Thx :)

@ Roger,
dat zou betekenen dat je van de donor het handigste de teller-unit, alarm en ecu als een package deal bij elkaar kunt houden.

Qua hoger motorvermogen is het ook wel handig dat het remvermogen op peil is om daarmee om te gaan. Zou dat bij een stage-one vooras met de standaard remtrommels (dubbele wielremcilinders) lukken of is het verstandiger naar schijfremmen over te gaan?
In dat geval is het eenvoudiger om de donor assen te gebruiken en daar de veerkarakteristiek op aanpassen.
Afbeelding

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Sep 2015, 21:18

ik denk dat er weinig negatief effect van een bredere as tov standaard uit zal gaan, het verschil waar marc op doelt is het verschil tussen (de plaats van) de schroefveren tov de bladveren op de as, en eigenlijk dus tov de breedte van de auto, en dat wijzig je niet als je de veren behoudt en er een aangepaste defenderas onder zet
gone

tim

Berichtdoor tim » 16 Sep 2015, 22:16

Gewoon even kort tussendoor vragen:
vanwaar de voorkeur voor een td5 in de series en niet een 300 tdi?

voor wat het waard is, vaak lees ik dat het te pakken krijgen van stage one assen knap lastig is.
althans , er staat me iets van bij
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Sep 2015, 22:32

Roger B. schreef:ik denk dat er weinig negatief effect van een bredere as tov standaard uit zal gaan, het verschil waar marc op doelt is het verschil tussen (de plaats van) de schroefveren tov de bladveren op de as, en eigenlijk dus tov de breedte van de auto, en dat wijzig je niet als je de veren behoudt en er een aangepaste defenderas onder zet

Precies, en ik ga nog een stap verder: met de "spoorbreedte" van de bladveren heb je bij rolbewegingen de terugstelkracht van de bladveren met de bijpassende "spoorbreedte". De Schroefveren staan bij de "Defender" duidelijk naast het chassis en hebben dus een duidelijk grotere "spoorbreedte", en dit betekent dat je met een vergelijkbare veer een hogere terugstelkracht hebt, of te wel de auto is stabieler wat betreft de rolbewegingen.
Een "Series" met een Td5 rijdt makkelijker vlotter, harder etc en dan komt het dus eerder aan op een betere wegligging (ze hebben denk ik niet voor niks later onder de "Puma" standaard stabilisatorstangen gezet, mijn 2010 "Puma" had vlgs de folder géén, maar in de praktijk al wel stabilisatorstangen).

Groeten MarcS

PS Als je ABS/ETC overweegt dan worden andere/oudere assen snel een grote uitdaging.

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Sep 2015, 22:34

Een moderne, lees bredere as onder een 109 is wel fucklelijk. :shock: :shock:

Ik vind het zonde van een Serie, het hele profiel is weg. :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Sep 2015, 22:47

Edward schreef:Een moderne, lees bredere as onder een 109 is wel fucklelijk. :shock: :shock:

Ik vind het zonde van een Serie, het hele profiel is weg. :roll:

Tja, en dat zegt iemand die liefst de breedste banden onder een Defender monteerde ?

Persoonlijk vind ik 235/85x16 al breed onder een Defender, maar het werkt wel goed (en de keuze in banden is ruimer).

Onder een Series zie je tegenwoordig ook meer en meer "te brede" banden (en soms zelfs veels te brede banden).

Voor het echt mooie originele moet je smalle bandjes hebben, maar dan ook geen Td5, en zelfs geen Tdi, en gewoon een 2,25 diesel of benzine.

Voor alledaags gebruik van een pseudo-series vind ik de Td5-aandrijflijn zo gek nog niet: het wordt een tamelijk moderne auto onder een traditioneel jasje.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Sep 2015, 23:02

Wielen wisselen doe ik in 10 minuten, paar assen wisselen kost iets meer tijd :shock: :shock: :shock:

Een Td5 is een prima motor en voor dagelijks gebruik snap ik dat iemand die in een serie wil lepelen. Ik vind het zonde van de Serie, maar het is begrijpelijk.

Met brede assen is het karakter van de Serie qua uiterlijk echt wel aangetast. Met een andere motor zie je niks. :shock:

Ik zie de noodzaak voor die brede assen ook niet en bovendien kom je dan wel degelijk aan 2/3. Aangezien het een modernisering betreft. Dus voor het project dagelijks belastingvrij rijden is het geen optie. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 16 Sep 2015, 23:29

Edward schreef:
Ik zie de noodzaak voor die brede assen ook niet en bovendien kom je dan wel degelijk aan 2/3. Aangezien het een modernisering betreft. Dus voor het project dagelijks belastingvrij rijden is het geen optie. :shock: :shock:

het was toch carrosserie / chassis / aandrijflijn? dus assen en motor en versnellingsbak valt binnen hetzelfde 1/3 toch?

wellicht ten overvloede... documenteer met rekeningen erbij waar je motor, bakken en eventueel assen vandaan komen
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 16 Sep 2015, 23:56

Roger B. schreef:het was toch carrosserie / chassis / aandrijflijn? dus assen en motor en versnellingsbak valt binnen hetzelfde 1/3 toch?

Ja, klopt. Ben een beetje in de war. Ben laatst met twee Amerikaanse wagens bij de Rdw geweest en daar hebben we een heule hoop gezeik gehad met bredere assen. Maar dat kwam omdat er geen typegoedkeuring was. Daar heb je met een 109 geen last van. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Sep 2015, 13:29

Hoeveel scheelt de spoorbreedte nu tussen een "Series" en een "Defender" ?

En hoeveel scheelt het als je 235/85R16 (en Modular of HD-velgen) op Series-assen zet, in vergelijk met 7.5x16 op Defender-assen ?

Met 235/85R16 op standaardvelgen - het "mag" niet - verandert de spoorbreedte niet, de buitenkant-band-breedte scheelt dan al wel 4 cm met de standaard 7.5x16 band.

Groeten MarcS

PS Wat mij betreft blijft een mooie Series gewoon een mooie Series, maar qua alledaagse driveability is een complete Td5 drive-line transplant incl de PAS en dus ook de schijfremmen (en eventueel ABS/ETC) onder een Series natuurlijk wel een grote winst, en compleet incl schroefveren is mijns inziens dan handiger als een hybride waarbij je allerlei problemen en probleempjes tegenkomt.

Terug naar “Kroeg”