Series 3 109 (FFR) 24v Ontsteking (inbranden contactpunten)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
2aatje

Re: Series 3 109 (FFR) 24v Ontsteking (inbranden contactpunt

Berichtdoor 2aatje » 26 Aug 2015, 17:44

Bedankt, en ja die kans is heel groot. Onder voorwaarde dat ze wel 24 volt zijn natuurlijk.

Haverpap

Berichtdoor Haverpap » 26 Aug 2015, 18:51

2aatje schreef:Bedankt, en ja die kans is heel groot. Onder voorwaarde dat ze wel 24 volt zijn natuurlijk.

Juist niet:
RobStewart schreef:... the whole of the ignition system is 12v. The black box is a shunt with a big resistor in it.

Dus denk zelf dat de verschillen alleen te maken hebben met de 'mogelijke' storing over de radio's van het leger (die niet aanwezig zijn). Net als de bougies, er zijn speciale bougies voor deze wagens die een extra jasje aan hebben om storing te voorkomen.
Series 3 109 '1979 (FFR) 2,25 benzine, Fairey overdrive + vrijloop naven (verkocht)
Defender 110 stawa '84 300TDI

2aatje

Berichtdoor 2aatje » 26 Aug 2015, 19:45

Of je een 12 v of een 24 v condensator aansluit is afhankelijk van de schakeling. Ik heb net een '24 v' fan uitgeklaard -edit: uitelkaar gehaald. Daar zit gewoon een 12 volt motor aan met een spanningsdeler (twee weerstanden in serie, een op de voeding, een op de massa) en de motor zit op het middenpunt. Krijgt die 12 volt. Zet je een 24 volt motor op dat punt, doet ie het maar half. En dat is volgens mij wat Rob bedoelt, die shuntbox zorgt gewoon voor omzetting op zijn middeleeuws van 24 naar 12 volt, of omgedraaid. Als je iets vervangt door een niet origineel alternatief, moet je iets meer weten dan je accuspanning. Welke aanpassingen zijn er ingebouwd. Voorschakelweerstand, trafo, spanningsdeler. Welke spanning, welke stroom gaat er door.
Tuurlijk, je kan het ook gewoon proberen. Beetje blauwe rook, zekering door, ok zoek ik een andere. Maar met een beetje kennis van electronica/electotechniek/elektriciteit/magie ben je waarschijnlijk stukken goedkoper uit, nog afgezien van de frustraties.

2aatje

Berichtdoor 2aatje » 27 Aug 2015, 17:57

Ik verbaas me nog over een aantal reacties, die kant noch wal raken. Geen quotes, ik houd het zakelijk.
De naam weerstand is eigenlijk voor de helft fout. Voor de helft houdt hij wel iets tegen, maar voor de andere laat hij ook iets door. Weerstand= 1 / geleiding. Een weerstand is dus voor 50% een geleider.

Een shunt is wel een weerstand, maar hij verlaagt de totale weerstand, omdat hij parallel wordt geschakeld met een andere component. Omdat hij ook een geleider is, laat hij een deel van de stroom door die anders door die component zou stromen.
Hij doet dat tegen een prijs: hij kost energie. Het doorlaten van het teveel aan stroom gaat gepaard met warmteontwikkeling.
Bovendien zakt de spanning over de betreffende component. Meestal is dat de bedoeling, soms niet.

Een spanningsdeler bestaat uit twee weerstanden, waarvan de verbindende draad wordt gebruikt als aansluitpunt voor een volgende component. De spanning op de verbindende draad is halverwege nul en de originele spanning (bij twee gelijke weerstanden is de spanning gehalveerd, zolang er geen stroom loopt- de component neemt geen vermogen af). Als er een stroom gaat lopen, omdat de component vermogen afneemt, verandert zo'n beetje alles. Maar als er geen stroom wordt afgenomen, laat de spanningsdeler zelf nog steeds stroom door, en neemt vermogen op, en wordt warm, en zorgt er misschien voor dat de accu leegloopt.

Daarom zijn shunts en spanningsdelers ouderwetse en vaak slechte oplossingen voor problemen met stroom en spanning. Ze kosten elektrisch vermogen (lege accu) of geven afwijkingen in meters. Met meer ingewikkelde elektronische schakelingen zijn vaak betere resultaten mogelijk. Die waren in de jaren 60 nog niet betaalbaar, dus werd de gemakkelijkste nog werkende oplossing gekozen, en de nadelen werden geaccepteerd.

Weet jij (of je leverancier) wat je doet (eventueel via internet en youtube) , dan kun je moderne onderdelen gebruiken. Zo niet, gebruik dan originele.

Haverpap

Berichtdoor Haverpap » 27 Aug 2015, 18:56

Duidelijk! Ik heb nu besloten om niet te gaan klooien met deze verdeler, aangezien iemand voor mij al wat knutsel werk heeft verricht.

Om weer terug te gaan naar m'n topic. Ik wil nu een elektronische ontsteking en in stoppen (niet de 123, te duur!). Welke elektronische ontsteking past er op mijn blok ipv 24v lucas? Als ik een andere baseplate nodig heb, waar kan ik deze vinden?
Ik heb ooit een stuk van Rob gelezen waarin hij de partnumbers geeft. Dit kan ik helaas niet meer terug vinden. Zouden jullie mij kunnen helpen?

Whats the best way to go?

THNX!
Series 3 109 '1979 (FFR) 2,25 benzine, Fairey overdrive + vrijloop naven (verkocht)

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 27 Aug 2015, 19:43

Haverpap schreef: Als ik een andere baseplate nodig heb, waar kan ik deze vinden?
Ik heb ooit een stuk van Rob gelezen waarin hij de partnumbers geeft. Dit kan ik helaas niet meer terug vinden. Zouden jullie mij kunnen helpen?

... You mean this one ? The part numbers are in my second posting on the topic.

viewtopic.php?f=14&t=5300&p=43597&hilit=24v#p43597

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

Haverpap

Berichtdoor Haverpap » 28 Aug 2015, 12:51

Bedankt Rob, dat was inderdaad het topic wat ik bedoelde!

Deze kwam ik ook nog tegen:
http://www.lrch.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=6503
Daar benoem je welke baseplate bij welk type ontsteking past. Wat ook handige informatie is!

Tom

Terug naar “Techniek”