Series 3 109 (FFR) 24v Ontsteking (inbranden contactpunten)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Haverpap

Re: Series 3 109 (FFR) 24v Ontsteking (inbranden contactpunt

Berichtdoor Haverpap » 25 Aug 2015, 09:57

Ik zat inderdaad te denken aan een 'Elektronische ontsteking'. De autocorrect was alleen nog niet zo ver dat ook hij aan de Elektronische ontsteking wilde. :roll:

Ik kies er nu voor om toch de condensator, contactpunten en bougies te vervangen. Voor nu de minst ingrijpende onderneming (financieel en sleutel technisch). Hopelijk krijg ik weer een betrouwbare ontsteking, zo niet slinger ik deze discussie weer aan :P .

Anyhow bedankt voor het meedenken! :ugeek:
Series 3 109 '1979 (FFR) 2,25 benzine, Fairey overdrive + vrijloop naven (verkocht)
Defender 110 stawa '84 300TDI

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Aug 2015, 10:26

:-D dat je iets anders schreef ( al dan niet vanwege autocorrect) dan je bedoelde kom MarcS en ook ikzelf niet weten natuurlijk
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Aug 2015, 12:32

Roger B. schreef::-D dat je iets anders schreef ( al dan niet vanwege autocorrect) dan je bedoelde kon MarcS en ook ikzelf niet weten natuurlijk

Ach met een beetje inlevingsvermogen kom je een eind: Er stond namelijk "toekomstige elektrische ontsteking".
Aangezien de auto niet met een vuursteen-ontsteking was uitgerust en aangezien ik niet extreem letterlijk neem wat er nu eenmaal getypt is las ik "toekomstige elektrische ontsteking" als een verandering t.o.v. de huidige toestand en dus iets "electronisch" ... wat overigens ook logischer is waar het de bezorgdheid mbt de gevoeligheid van "electronische" componenten waar het een overspanning betreft.
En als we nu helemaal precies zijn: ook de "electronische" ontsteking is natuurlijk een elektrische ontsteking.

Ofwel: de mentale autocorrectie van MarcS zat er niet ver naast.

Groeten MarcS

PS Wanneer wordt iets elektrisch ook electronisch ? Hoeveel en wat voor extra componenten maken een het verschil tussen een eenvoudige elektrische schakeling en een electronische schakeling, mij lijkt die grens arbitrair.

Haverpap

Berichtdoor Haverpap » 25 Aug 2015, 17:58

Roger B. schreef::-D dat je iets anders schreef ( al dan niet vanwege autocorrect) dan je bedoelde kom MarcS en ook ikzelf niet weten natuurlijk
Busted :oops: :lol:

Landmarcs schreef:
PS Wanneer wordt iets elektrisch ook electronisch ? Hoeveel en wat voor extra componenten maken een het verschil tussen een eenvoudige elektrische schakeling en een electronische schakeling, mij lijkt die grens arbitrair.

Dit vond ik nog op het internet: :ugeek:

Electrisch is een stroomkring zonder actieve halfgeleiders.
Electronisch is alles MET actieve halfgeleiders.
Een schakelaar bijvoorbeeld is electrisch,
een dimmer electronisch, want er zit een triac (halfgeleider-schakelaar in.
Ook de draadloze schakelaars die je via een afstand bediening in kunt stellen zijn electronisch.
Zo is een gewone TL een electrisch circuit (met trafo , starter en condensator, dit zijn allen passieve elementen.)
De spaarlamp is electronisch omdat er een omvormer in zit die meestal met mosfets werkt, ofschoon een spaarlamp een opgevouwen mini-TL buis bevat.
Overigens zijn bijna alle huishoudapparaten electronisch, een stofzuiger MET toerentalregelaar is electronisch,
een zonder is electrisch.
Ledlampen zijn per definitie electronisch , omdat een led tot de electronica behoort (het is een lichtgevende diode
Series 3 109 '1979 (FFR) 2,25 benzine, Fairey overdrive + vrijloop naven (verkocht)

2aatje

Berichtdoor 2aatje » 25 Aug 2015, 20:51

:shock:
Ik vind een led helemaal niet zo electronisch, en een ledlamp helemaal niet. Maakt niet uit, een ledlamp sluit je hetzelfde aan als een gloeilamp, je merkt pas dat er iets is veranderd aan je stroomrekening of aan de langere levensduur. Daarvoor is hij dan ook meestal een stuk duurder.
Aan de andere kant is de uitstraling misschien anders, minder echt. En dat telt bij een oldtimer misschien nog wel zo zwaar.

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Aug 2015, 22:24

2aatje schreef::shock:
Ik vind een led helemaal niet zo electronisch, en een ledlamp helemaal niet. Maakt niet uit, een ledlamp sluit je hetzelfde aan als een gloeilamp, je merkt pas dat er iets is veranderd aan je stroomrekening of aan de langere levensduur. Daarvoor is hij dan ook meestal een stuk duurder.
Aan de andere kant is de uitstraling misschien anders, minder echt. En dat telt bij een oldtimer misschien nog wel zo zwaar.

Niet? Nou ik wel. want een led gaat zelden kapot maar de printplaat die er standaard bijzit trilt wel gewoon aan gort. :shock: :shock:

Dus als je iets elektronisch koopt als een Led lamp, koop dan een goede!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Aug 2015, 23:59

Een LED geen elektronica??

LED = Light Emitting Diode

Diode = halfgeleider = elektronica :roll: :geek: :lol: :lol:
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Aug 2015, 08:52

Roger B. schreef:Diode = halfgeleider = elektronica :roll: :geek: :lol: :lol:

Waarmee, sinds de wisselstroom-dynamo verder iedere auto "vol" met electronica zit. :ugeek:

Groeten MarcS

2aatje

Berichtdoor 2aatje » 26 Aug 2015, 17:25

Totaal niet mee eens. Leg uit waarom een halfgeleider wel elektronica is, en een condensator niet. Die zitten sinds de t-ford aan elke mechanische verdeler. Wel verbazingwekkend hoe echte praktijklui zich druk maken over een woord trouwens. Ik herinner me persoonlijk wel de electronica's, van de vogeltjesdans dan.
Elektrotechniek gebruikt soms halfgeleiders als schakelaars, in plaats van mechanische. Toch noem je dat geen elektronica. Het gaat er immers niet om wat er in zit, maar wat het doet. Soms weet je niet eens of er in een blokje een elektromechanisch relais (mechanisch, elektrotechnisch of electronisch?) zit of een triac (halfgeleider).
Bij een verdeler weet je dat er in een mechanische een ronddraaiend stuk ijzer zit met nokjes en een schakelaar (en ook een condensator), en in een elektronische niet. Daardoor is de electronische blijkbaar minder gevoelig gebleken voor storing en slijtage. Maar of er in een electronische verdeler een halfgeleider zit of niet interesseert toch niemand? Als tie het maar doet toch?
En als een Led-lamp het niet doet komt het niet omdat hij electronisch is, maar omdat hij verkeerd is aangesloten, of slechte kwaliteit is. Gloeilampen van de gamma deden het ook minder lang dan Philips, en een 6 volt bolletje deed het ook maar heel even in een 12 volt lamp.

Haverpap

Berichtdoor Haverpap » 26 Aug 2015, 17:33

2aatje schreef:Wel verbazingwekkend hoe echte praktijklui zich druk maken over een woord trouwens.
Geweldig! :lol:

Even terug bij Land Rover:
Aangezien ik nu op zoek ben naar de juiste condensator voor in mijn Lucas (24v) ontsteking, heb ik de volgende info hier over kunnen vinden:

Type nummers van de condensator en de corresponderende ontsteking
Lucas 45D4 54429551
Land Rover 2.25l petrol 1956-77 RTC3472
" " Lucas new type RTC6621
" " Military 24v FFR 600730
" " Duceellier type RTC6620

Wat blijkt dat de military 24v FFR condensator weer mega duur is! (voor een condensator) :? Zou dit komen omdat deze dus weer extra ingepakt is (o.i.d.), om mogelijke storing te voorkomen op de radio's. Waar mijn vraag heen gaat, kan mijn ontsteking ook prima werken op de condensatoren van enkele euro's van de andere modellen?

Terug naar “Techniek”