Bushtuckerman schreef:Neem survival set mee in de auto, exstra deken en thee lichtjes, sneeuw schep sleep lijn . Een op brandstof werkend motor verwarmer verbruik veel stroom en bij - 25gr is de accu snel op, als je bij de overnachting plek een elektrische paal huurt kan je ook elektrische motorvärmare en kupé verwarming laten draaien. reken wel op 2 uur of meer eerder aan zetten met een timer . Ik heb zelf 5W30 in de bak en zorg als je in Zweden bent ook de ruiten vloeistof aanpast. Dat kan je tanken aan de pomp. en als laatste tip monteer exstra groot licht rally lampen waarvan een op de berm gericht om de rendieren of elanden zien. is hier na twee uur al donker :-/
Als je toch 220V hebt dan kan je ook een (extra) druppellader mee laten lopen.
Ook accu's hebben moeite met diepe koude, ze laden moeilijker op en geven minder vermogen af ... dus zijn ze ook eerder uitgeput.
Een druppellader doet dan dubbel goed: er druppelt lading de accu in, en ... de accu wordt ook iets opgewarmd door de bescheiden stroom door die accu: je zal er niet gauw je handen aan branden, maar alle kleine beetjes helpen.
Groeten MarcS
PS Ik kan je desgewenst aan een nette 220V motorvärme helpen. Kupé värme koop je beter in Zweden bij de Biltema.
PS2 Ze hebben zo nu en dan zelfs hier - gewoon bij de Action - -70 ruitensproeier concentraat (dat is dus gewoon spiritus met wat extra detergent + kleur- en geurstoffen)