defender td4 Inspectieluik dieseltank

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Hans Eijer

Re: defender td4 Inspectieluik dieseltank

Berichtdoor Hans Eijer » 09 Aug 2015, 11:16

Dank je Roger. Die site had ik ook gevonden. Voor zover ik heb kunnen vinden is het loze buisje alleen bij de TD5. Wellicht kan ik kort voor het dieselfilter met een T stuk aftappen?
Voor een extra dieseltank is er volgens mij ook een mogelijkheid om het laatste restje uit de extra tank te laten uitlopen in de originele tank. Hoe wordt deze mogelijkheid bij de TD4 dan gemaakt. Ik neem aan dat hievoor toch ook een gat wordt gemaakt in de originele tank met een borgmoer aan de binnenkant?

Hans Eijer

Berichtdoor Hans Eijer » 09 Aug 2015, 11:22

Dank Rob, Roger en Erik,
Ik ga een T stuk gebruiken.
Hans

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Aug 2015, 11:31

Erik Peters schreef:Waneer er een zuigleiding uit de tank komt (en dat schijnt het geval te zijn bij een Puma 2,4), dan kun je die rustig voorzien van een T-stukje om een aftakking te maken voor de kachel, mits de aansluitingen lekvrij zijn. Zo heb ik dat ook gedaan bij mijn 300 Tdi. .....

Er wordt wel genoemd dat de aanzuigleiding voor de standkachel iets hoger in de tank zou moeten hangen als die van de motor teneinde te voorkomen dat je de tank te ver leegtrekt. De kans op dat leegtrekken is natuurlijk klein, je trekt eerder je accu leeg*.   Let echter op ... de tank leegtrekken bij een 2,4 Puma geeft gedoe.

* Als (deeltijd) 220V tot de mogelijkheden hoort dan kan je beter (ook) een 220V "motorvärme" monteren.

Wellicht kan je bij de 2,4 Puma ook een aftakking van de retourleiding gebruiken, als er geen terugslag-klep in zit zal de retourleiding altijd diesel voeren.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Aug 2015, 12:08

en als die retour leiding hoog in de tank eindigd? dan trekt je kachel lucht zodra het niveau in de tank onder de retour komt.

zoals Erik zegt aftakken net voor of net na het dieselfilter is de makkelijkste optie en zou geen probleem mogen geven. Eventueel een terugslagklepje tussen T-stuk en pulspompje van de kachel om zeker te zijn dat de motor daar geen lucht vandaan trekken kan.

tja, en 220V motorverwarming.... leuk als je in scandinavië woont, maar als je een standverwarming hebt vind ik OOK nog een 220V systeem installeren een beetje overbodig geld verdampen
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Aug 2015, 12:24

Roger B. schreef:en als die retour leiding hoog in de tank eindigd? dan trekt je kachel lucht zodra het niveau in de tank onder de retour komt.

zoals Erik zegt aftakken net voor of net na het dieselfilter is de makkelijkste optie en zou geen probleem mogen geven. Eventueel een terugslagklepje tussen T-stuk en pulspompje van de kachel om zeker te zijn dat de motor daar geen lucht vandaan trekken kan.

tja, en 220V motorverwarming.... leuk als je in scandinavië woont, maar als je een standverwarming hebt vind ik OOK nog een 220V systeem installeren een beetje overbodig geld verdampen

Ik verwacht dat de retour niet hoog in de tank eindigt, maar zeker weet ik dat niet.

Wat betreft 220V motorverwarming: Als je de verwarming regelmatig gebruikt en je regelmatig 220V tot je beschikking hebt dat heb je de kosten binnen een afzienbare termijn terugverdiend (er zit een serieus verschil in de kW prijs tussen diesel en stroom, zeker als je het rendement verrekent). Als je de standkachel regelmatig gebruikt dan moet je sowieso opletten hoe het met de accu gaat (of een gescheiden systeem inbouwen) want een standkachel vraagt naast diesel ook stroom (en dan is dus een druppellader handig ... en ... die druppellader moet weer aan de 220V).
Verder komt de aanschaf een 220V motorvärme op een fractie van de kosten van een standkachel dus qua verdamping loopt het sowieso wel los.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Aug 2015, 12:29

hoelang voor vertrek moet zo'n 220V aan staan?

en het is hier geen vergelijk tussen OF diesel OF 220V maar de kosten die je voor een EXTRA 220V moet betalen.... die diesel heeft ie al en zou er in komen, jij opperde de 220V ERBIJ
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Aug 2015, 13:03

Roger B. schreef:hoelang voor vertrek moet zo'n 220V aan staan?

en het is hier geen vergelijk tussen OF diesel OF 220V maar de kosten die je voor een EXTRA 220V moet betalen.... die diesel heeft ie al en zou er in komen, jij opperde de 220V ERBIJ

Leuk zo'n verhitte discussie in dit seizoen !

Een 220V motorvärme komt op € 110,- franco thuis excl inbouw. Om de koelvloeistof van rond de 0º naar (hoog)zomerse temperaturen te brengen moet de motorvärme een kwartiertje aan en de bedrijfskosten zijn dan dus 1/4 kWh (oftewel ongeveer een €-stuiver). Hoeveel diesel een standkachel verbruikt voor eenzelfde verwarmingseffect weet ik niet maar op basis van de Webasto-cijfers komt 20 minuten voorverwarmen op € 0,20-0,25.
Je zult dus tijd van leven moeten hebben om de investering terug te verdienen, maar ... als het om rendement alleen gaat dan is een standkachel niet gauw winstgevend (bij een motorvärme behaal je heel snel winst door een lager brandstofverbruik gedurende de opwarmfase).

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Aug 2015, 13:35

30 graden is geen verwarmde motor. daar heeft een standkachel ook geen kwartier voor nodig. het is juist de tijd om boven de 70 graden motortemperatuur te komen waar ie zijn tijd voor nodig heeft. (bij mijn 200Tdi met 5KW Eberspächer Hydronic pakweg een uur branden, en met dagelijks twee keer een uur motorverwarmen reed ik 1:9,5 gemiddeld)

als een standkachel op diesel er 5KW en een uur voor nodig heeft (en ECHT wel meer dan 20% rendement heeft) moet die 220v met 1Kw er dus beduidend langer over doen om je motor (in de buurt van) op bedrijfstemperatuur te brengen. Dus gaat je grote winst tov dieselverbruik een beetje teniet in langer ingeschakeld zijn. Buiten de beperking dat je er beschikking tot een stopcontact voor moet hebben (en als dat niet dicht bij de auto is er dus een kabel voor over de grond/door de lucht voor moet leggen)

Beide hebben hun voordelen. maar om er voor de keren dat je wel bij een stopcantact parkeert een 220V bij te zetten....

Ik heb ooit een 220V systeem in een 300Tdi discovery geïnstalleerd, volledig volgens inbouwhandleiding, verwarmer zo laag mogelijk om natuurlijke circulatie te bewerkstelligen.... dat ding klapte uit op thermische beveiliging als ie met koude motor gebruikt werd. Stak je de stekker in als je met warme motor je auto geparkeerd had, dan hield ie de motor netjes op bedrijfstemperatuur (voor zover de temp. meter dat op het dash liet zien, dus iig wel in de buurt van) De verwarming van de hoeveelheid water om het element ging dus sneller dan dat de natuurlijke circulatie bij koude motor op gang kwam blijkbaar. Blijkbaar is een systeem met eigen circulatiepompje effectiever daarin.

vwb accu problemen, zoals gezegd, ik gebruikte de standkachel dagelijks voor en na mijn werk en reed dan pakweg 30km, vrijwel altijd met verlichting aan, en heb nooit problemen gehad met lege of kapotte accu's. de auto 4 jaar zo gereden met slechts één accu die tevens mijn lieraccu was. (100Ah 800CCA varta)
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Aug 2015, 13:47

1500 euri voor een standkachel of 250 euri voor een stekkerding met hetzelfde vermogen? Tenzij je hem vaak op reis oid wilt gebruiken lijkt het me niet zo moeilijk. :shock: :shock:

99% van de avonturiers rijdt gewoon naar en van z'n werk met de de auto en dan is een stekker gewoon veel goedkoper en wellicht handiger.

Lijkt steeds wel meer over religie te gaan dan over een gewone afweging van twee technische oplossingen............
Laatst gewijzigd door Edward op 09 Aug 2015, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Aug 2015, 13:56

Roger B.

De 220V motorvärme waar ik het over heb hebben een thermostaat en gaan uit bij 35º *, ze hebben overigens ook een impeller-pompje zodat je het blok veel beter verwarmt als met van die electrische dompelaar-dingen.   * Er bestaan ook motorvärmes met een hoger afgestelde thermostaat.

Ik reken dus met opzet met slechts 20 minuten standkachel: verwarmen naar (hoog)zomerse temperaturen is genoeg (is ook genoeg om een benzine-motor zonder choken goed te laten starten). Het verwarmen naar de motor-bedrijfstemperatuur doet de motor zelf het beste.
Mijn rekenmodelletje gaat dus uit van verstandig/zuinig voorverwarmen.

Overigens is 20% rendement wellicht geen irreële aanname: heel veel warmte gaat uit de schoorsteen, het rendement van de standkachel is verre van een HR-ketel ...   Webasto heeft het over 4,2 kW nominaal vermogen (wat aardig klopt met de verbruikscijfers die Webasto noemt en die ik voor de berekening gebruikte), met 30% rendement zit je dan op netto 11/4 kW.
De (ruim) 1 kW die je in een motorvärme stopt komt vrijwel verliesloos in het koelsysteem (het enige echte verlies is de warmte afstraling van de motorvärme zelf).

Maar goed, als je zelden in de buurt van een 220V punt parkeren kan dan heb je weinig aan een 220V motorvärme.
(Is overigens wel weer een image verbeterend "bonus-punt" als je een LandRover aan de 220V ziet staan.)

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”