defender td4 Inspectieluik dieseltank

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tookaphotoof

Re: Inspectieluik dieseltank defender td4

Berichtdoor tookaphotoof » 08 Aug 2015, 22:57

Ray vd Velden schreef:Haal de tank er onder uit en ik vind het knap als je daar een pomp vind.
Dussssssss......

Bij een td4 zit de pomp in de tank.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Aug 2015, 00:16

ja en nee.... voor een 2,4 niet, voor een 2,2 wel weer als ik microcat bekijk

WQB100430 voor de 90 en WQB100440 voor de 110 en 130 is het tankelement, tankzender zoals microcat het noemt... tot is voor vin nummers vanaf MY07 tot MY12
vanaf MY13 is er wel een pomp LR030039
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Aug 2015, 00:21

Roger B. schreef:dan zie ik daar graag een foto van......

een Td5 ja, maar bij een Td4 is het tankelement alleen aanzuig en retour en vlotter

Bij een 2.4 zit er heulemaal niks, maar bij een 2.2 zit er volgens mij gewoon weer een pomp in........ :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Aug 2015, 00:35

was mijn bericht aan het aanpassen toen jij mij gequote hebt :mrgreen:

wilde er onderdeelnummers bij zetten toen ik zag dat de 2,2 weer wel een pomp heeft.

Maar Hans rijdt in een 2009, dus dat is een 2,4 zonder pomp in de tank :mrgreen:
gone

Hans Eijer

Re: defender td4 Inspectieluik dieseltank

Berichtdoor Hans Eijer » 09 Aug 2015, 07:47

Wat jammer dat nog steeds niemand mij een goede tip geeft hoe ik mijn webasto kachel het beste kan aansluiten op mijn dieseltank. Met de bijgeleverde aansluiting moet ik in de tank kunnen, maar ik begrijp dat dit niet kan door het ontbreken van een inspectie opening. Iemand dan een tip hoe ik een aftapmogelijkheid in de tank kan aanbrengen, zonder dat ik die aan de binnenzijde van de tank kan borgen?
Hans

RobStewart

Berichtdoor RobStewart » 09 Aug 2015, 08:59

... exactly how does the connection to the tank work Hans ? In the instructions do they just say drill a hole in the tank and drop a pick-up pipe in or is it some other method ?

The 2.4 Puma uses exactly the same fuel sender unit as the ROW 300Tdis WQB100430 for the 90's or WQB100440 for the 110/130's and this is not suitable for drilling a hole in.

There are a couple of places in the fuel lines that could be suitable points to put a T connection in which should actually be plug and play with the correct connectors.

Rob
Aub alleen te reageren in het Nederlands

1949 1,6 Series I
1975 3,5 V8 Range Rover
1989 3,5 V8 Discovery
2010 Td4e GS Freelander 2
2008 Td4 GS Freelander 2 ... yes we now have two :lol: :lol: :lol:

2aatje

Berichtdoor 2aatje » 09 Aug 2015, 10:15

Ik ken de defender niet :oops: maar als je een luikje wil en je weet niet waar, haal dan eerst de tank eruit en kijk waar je moet zijn en of een luikje daar wel kan. Drie keer meten, één keer zagen.

Hans Eijer

Berichtdoor Hans Eijer » 09 Aug 2015, 10:40

Hoi Rob, de omschrijving geeft aan dat er een gat in de tank moet worden gemaakt, maar dan moet ik in de tank een borgmoer opdraaien en daar kan ik zonder inspectieluik in de tank niet bij. Een T stuk in de brandstofleiding lijkt mij een goed idee, maar loop ik dan geen risico voor lucht in de brandstoftoevoer voor de motor? De TD4 heeft immers geen opvoer pomp.
Wat zijn de geschikte plekken om een T stuk aan te brengen? Voor het dieselfilter of juist erna?
Hans

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 09 Aug 2015, 10:52

Ik zou geen gat in de tank boren, maar als je dat wil kun je die "borgmoer" via het gat van het tankelement wel bereiken ( gat van pakweg 10cm doorsnee) daarvoor zul je wel bij dat tankelement moeten kunnen, dus tank er onderuit of gat in je vloer zagen.

Als het tankelement het zelfde is als bij de 300tdi dan zou je, als ik me goed herinner, (maar ik twijfel of ik destijds in een 300tdi of in een Td5 ingebouwd heb), op het tankelement een loos buisje hebben uitsteken met dicht uiteinde, dat uiteinde is dicht. Voor het maken van de aansluiting voorde standkachel moet je dat gat openmaken (doorboren of afsnijden). er wordt dan een "rietje" in gestoken met een verdikking. deze verdikking rust op de rand van het buisje. Over het uitstekende stukje rietje en het buisje wordt een stukje slang geschoven en in het andere uiteinde van dat stukje slang de leiding naar de kachel (het pompje)

wellicht heb je hier iets aan
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 09 Aug 2015, 11:10

Hallo Hans,

Waneer er een zuigleiding uit de tank komt (en dat schijnt het geval te zijn bij een Puma 2,4), dan kun je die rustig voorzien van een T-stukje om een aftakking te maken voor de kachel, mits de aansluitingen lekvrij zijn. Zo heb ik dat ook gedaan bij mijn 300 Tdi. Mocht je de aansluiting voor het brandstoffilter maken dan kun je altijd nog een klein brandstoffiltertje monteren in de leiding naar het pompje/stappenmotortje voor de kachel, maar bij een kachel hoeft de brandstof niet brand schoon te zijn.
Bij mijn Td5, die dus een pomp in de tank heeft en leidingen onder druk, kon dit niet. Daar heb ik de ontluchtingsslang van de tank naar de vulopening doorgesneden (na eerst te hebben gekeken of ik via die ontluchtingsopening op de tank een leiding in de tank kon schuiven) en daar een passend buisje tussen gezet met een aftakking. Hierdoor heb ik een ("voorgebogen") kunststofleiding in de tank geschoven, afgedicht met een stukje slang en twee slangklemmen. Leek mij makkelijker dan de tank demonteren.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”