Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor Edward » 05 Jan 2016, 10:19

one-ten schreef:
Had je nog contactgegevens van je kennis die de ombouw voor 500 euro wil doen? Dan heb ik denk ik wel wat klantjes voor hem.

Nee, die ga je niet krijgen. Is net als ik een ondernemer die het LaRo gebeuren er alleen als hobby bij wil doen en die werkt net als ik maar voor een zéér beperkte klantenkring. :roll: :roll:

Het normale bedrijf heeft voorrang. En personeel hebben we afgezworen..

Maar jij kunt best iemand extra aannemen voor al die ombouwen en bak-inkort klussen ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Jan 2016, 10:21

Roger B. schreef:Je bent vergeten de reservewielsteun boven de bak weg te photoshoppen. :roll: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

one-ten schreef:Ja, vond ik te veel werk...Je kan het zo goed genoeg zien..

Photoshop dan eens een 133 met een beetje gefatsoeneerd plaatwerk rond het achterwiel :idea:

Is iets meer werk (nee niet dat Photoshoppen), maar mijns inziens is dat de meest veelzijdige route.
Je ontkomt er ook mee aan de eis van de onder-rij-bescherming -- een standaard 130 moet bij een strakke lezing van de regels zo'n balk hebben.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Jan 2016, 10:28

Landmarcs schreef:
Roger B. schreef:Je bent vergeten de reservewielsteun boven de bak weg te photoshoppen. :roll: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

one-ten schreef:Ja, vond ik te veel werk...Je kan het zo goed genoeg zien..

Photoshop dan eens een 133 met een beetje gefatsoeneerd plaatwerk rond het achterwiel :idea:

Is iets meer werk (nee niet dat Photoshoppen), maar mijns inziens is dat de meest veelzijdige route.
Je ontkomt er ook mee aan de eis van de onder-rij-bescherming -- een standaard 130 moet bij een strakke lezing van de regels zo'n balk hebben.

Groeten MarcS

Dan hoop ik dat ie ook ALTIJD alles in die achterbak kwijt kan, want als ie 3500 kilo wil blijven trekken wordt dat weer een dure ombouw..........
Edward van Vugt

one-ten

Berichtdoor one-ten » 05 Jan 2016, 10:33

Maar jij kunt best iemand extra aannemen voor al die ombouwen en bak-inkort klussen ;)

Ik zou zowiezo iemand extra moeten hebben eigenlijk, maar mijn pand is te klein en dan lopen we elkaar in de weg.
Dus moet ik eigenlijk een groter pand..
Maar daar heb ik geen zin in, ik ben een piepklein bedrijfje en dat wil ik graag blijven. Het moet toch een beetje mijn hobby blijven.
Doordat iedereen maar wil groeien en uitbreiden moet iedereen altijd maar mee in de wedloop van als maar meer en meer.
Ik ben gestopt in het bedrijfsleven omdat ik genoeg had van zinloze vergaderingen, mega overheadkosten en weet ik wat voor bedrijfsmatig gezeur nog meer, en ben leuk met Land Rovertjes gaan spelen.

Ik vind het doorzagen en verlengen van een chassis een te grote ingreep alleen voor de grijs kenteken eisen, kabelboom, remleiding, brandstofleidingen, mogelijk uitlaat, aandrijfas, body er af. Staat niet in verhouding vind ik. Tenzij het een totaal restauratieproject is natuurlijk als toch alles al uit elkaar ligt, dan valt het wel mee.
Blijft inderdaad het probleem van het trekgewicht, al zijn daar als je met een buitenlandse auto begint wel wat mogelijkheden voor.

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Jan 2016, 10:54

one-ten schreef:
Dus moet ik eigenlijk een groter pand..
Maar daar heb ik geen zin in, ik ben een piepklein bedrijfje en dat wil ik graag blijven.

Hier net zo. Ben al 10 jaar bezig met krimp en heb 7 jaar geleden de laatste medewerker uitgezwaaid. Alleen heb ik een te groot pand en zelfs daar ben ik klaar mee. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 11 Jan 2016, 08:56

Wil geen paniek zaaien, maar op facebook kom ik het volgende berichtje tegen:

Voordeel van dagje thuis werken is dat je de heren van de belastingdienst een kop koffie kan aanbieden: Ik kreeg net bezoek van 2 heren van de belastingdienst die mijn 130 kwamen nameten om te controleren of deze voldoet aan de huidig gestelde eisen voor het fiscale grijs kenteken.

Nu heb ik destijds heel veel gedoe gehad om de auto om te keuren naar een afneembare bovenbouw (auto was al grijskenteken: open wagen) en heb ik op aangedrongen bij de RDW en belastingdienst om alles volgens het boekje te doen.

Eerste reactie van de heren was dat de auto niet voldoet. Ik kon ze gelukkig laten zien dat ik de afneembare bovenbouw goed doorgevoerd had (alles is goed afneembaar, ook vulpijp en verlichting). Ik kon ze ook de losse lichtbalk en spatborden laten zien en de camperunit.

Gelukkig had ik onlangs nog alle documentatie mbt de overgangsregeling (afneembare bovenbouw moet sinds 1 jan 2015 ook qua lading voldoen aan de inrichtingseisen, dus broodtrommel en verplaatste achteras), mits je in de overgangsregeling valt. Na een kop koffie en wat documenten konden we gelukkig gezamenlijk tot de conclusie komen dat de 130 gewoon goed op kenteken staat en voldoet aan alle (destijds) gestelde eisen...pfffew!

Blij dat het zo gelopen is, heren van de belastingdienst gaven ook aan dat zij soms door alle regels het niet meer snappen. Een van de dingen die ze ook aangaven is dat het voeren van een huif sinds sept 2015 niet meer toegestaan is op een 130 als de auto als open wagen geregistreerd staat. Let daar dus goed op.

Ze gaven ook aan dat ze de komende tijd heel veel 130's gaan controleren want volgens hun voldoet meer dan de helft niet aan de eisen. Ze krijgen een lijst met auto's die gefotografeerd zijn en als verdacht worden aangemerkt (wat in principe alle 130\s zijn) en gaan dan bij de mensen thuis langs. ZORG DAT JE DE BOEL OP ORDE HEBT!!!!!

Dit lijkt er op dat de blauwe heren een nieuwe manier van controleren hanteren..... Ik denk dat ik voorlopig ff de huif er af haal. Voor de rest zit ik volgens mij OK: ik kan zonder gereedschap de bak er af halen. Leuk is anders...............
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

one-ten

Berichtdoor one-ten » 11 Jan 2016, 09:11

Ik adviseer ook iedereen in elk geval voorlopig de huif er af te halen en te zorgen dat je zo goed mogelijk aan de eisen voldoet. Er blijft best een aantal mensen die er tegen in blijven gaan, maar ze moeten het maar zelf weten.

Er komt binnen enkele maanden meer duidelijkheid over welke methoden de belastingdienst mag gebruiken.

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Jan 2016, 10:51

Dat is geen nieuws, dat probeer ik hier al tijden uit te leggen.

Of je nu een verwisselbare opbouw hebt of een vaste bak de wagen moet ten allen tijden aan de inrichtingseisen voldoen. De overgangsregeling kán de brootrommel etc overbodig maken maar dat moet je dan wel 200% gedocumenteerd hebben. Bij de meesten die een ombouw hebben laten doen door een dealer, ombouwer of hem zo gekocht hebben is 0 documentatie aanwezig.....

De huif of opbouw moet óf 1300mm binnenmaat hebben óf op een uitneembare "fiscale" container staan.

Ook heb ik al eerder gemeld dat de douane/rdw/belastingdienst op jacht is en dat de pakkans echt enorm toegenomen is.

Ben nu net in onderhandeling met een klant voor een opbouw op z'n Ford pick up omdat die ook bezoek heeft gehad. Die had echt enorme mazzel dat ie net een off road weekendje had gehad waardoor alle illegale opbouw in de loods stond...... :roll: :roll:

De naheffing is zo extreem (bpm, mrb, boete) dat ik het niet stoer vind om dit te negeren maar gewoon dom. Je koopt een hele leuke Defender voor dat geld.......
Edward van Vugt

petitmenu130

Berichtdoor petitmenu130 » 11 Jan 2016, 17:06

Misschien wel helder als er wat bouwjaren bij genoemd worden: bpm op grijs kenteken is zover ik weet ingevoerd bij auto's met kentekenregistratie vanaf 1 juli 2005. Daarnaast is het ook nog een verschil of je de auto privé rijdt of zakelijk. Daar zit een enorm verschil in, ik betaal iedere maand bijna voor geel kenteken op de provinciale opcenten na....
Mijn 130 heeft de verplaatste achterasconstructie, broodtrommel en huif...de huif lijkt inderdaad het struikelblok nu. Iemand bekend of de Truckman voor de 130 behalve de hoogte ook aan de lengte eisen voldoet (150 cm) of geldt dat alleen voor de theoretische laadvloer lengte?

Gr.Bert.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 11 Jan 2016, 17:17

BPM zat er ook vóór 2005 al op niet-grijs kenteken auto's. Vroeger ging er 1% per maand van het originele BPM bedrag af, en na 100 maanden kon een grijs kenteken omgebouwd worden naar geel (of een auto geel geimporteerd worden) zonder BPM restbedrag af te rekenen. Tegenwoordig ( wellicht ook sinds 1-7-2005) verloopt de daling van het openstaand BPM bedrag niet lineair en blijft er altijd een restbedrag over van 10% van het originele BPM bedrag.

BPM heeft verder niet of nauwelijks iets te maken met de verschuldigde MRB. die wordt bepaald door het voertuiggewicht, de brandstof en of ie voldoet aan de inrichtingseisen voor grijs kenteken. en of de eigenaar gezien wordt als zakelijk of privé gebruiker
gone

Terug naar “Techniek”