Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor Landmarcs » 05 Nov 2015, 15:12

jfrdewit schreef:....
Overigens is e een verscil tussen de HCPU en de ook wel voorkomende 130's van special vehicles, die zijn toch sowieso nooit "grijs" en dus zakelijk te rijden?

Ja en Nee.
Ja, er is een verschil tussen de SpecialVehicles 130 en de 130 CrewCabHCPU, en Nee ook die SpecialVehicles 130 was speciaal aangepast aan de grijs-regels en dus als "grijs" bedrijfsmatig te rijden en ook "grijs" belast.

Groeten MarcS

one-ten

Berichtdoor one-ten » 06 Nov 2015, 15:47

Hee John, als je al een naheffing zou krijgen kan dat nooit over een langere periode dan dat je de auto in je bezit hebt.
Mijn 130 HCPU heeft geen enkele grijs kenteken aanpassing. Geen spacers, geen knobbel op de klep, achterruit kan open. Heeft er ook nooit ingezeten denk ik, want nergens gaatjes van eerdere montage. Meestal zit ik er toch vrij ontspannen in ook al voldoet hij niet aan de eisen.
Bij een politiecontrole lijkt me de kans op problemen nihil bij een fuik mogelijk wel. Maar een kennis is een tijdje geleden in een fuik gereden met een busje waar het tussenschot niet goed van geplaatst was. Hij had hem zo gekocht en wist van niets. Hij kreeg toen twee weken de tijd om te zorgen dat de bus aan de eisen kon worden aangepast, volgens de douaneman werd dit altijd op deze manier gedaan bij een een eerste overtreding waarbij geen opzet in het spel is. Of dat echt zo ie weet ik natuurlijk niet.

Bowmore_and_more

Berichtdoor Bowmore_and_more » 06 Nov 2015, 18:09

Geen probleem om de info van de Landrover Nederland organisatie te delen. Stuur gerust een pm met je mailadres, dan zet ik de info door.
André Nagel

Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..

Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)

Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Nov 2015, 18:21

one-ten schreef:Hij kreeg toen twee weken de tijd om te zorgen dat de bus aan de eisen kon worden aangepast, volgens de douaneman werd dit altijd op deze manier gedaan bij een een eerste overtreding waarbij geen opzet in het spel is. Of dat echt zo ie weet ik natuurlijk niet.

Nope, "verdachte" auto's als een Chevrolet Avalanche, Caddilac Escalade, Defender 130'e, etc, etc kunnen erop wachten dat ze bij een totaalcontrole eruit gepikt worden. En nee, je krijgt zelden de kans om het in orde te maken. Rij je zakelijk is het ook geen overtreding maar een economisch delict.

Hoeveel voorbeelden van schadegevallen wil je? Ik heb alleen al een aantal klanten die dikke naheffingen hebben gehad en ken nog meer gevallen uit de USA-cars wereld. :roll: :roll:

Naar de rechter biedt ook weinig soelaas. Kennis heeft deels gelijk gehad maar dat koste wel dik 10K aan jurische kosten en nee, die krijg je niet vergoed......

Ik doe wel mee aan de lotto, als ik dan iets win is het een prijs ipv een dikke boete of maandenlang gezeik........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

one-ten

Berichtdoor one-ten » 07 Nov 2015, 14:45

De
Laatst gewijzigd door one-ten op 12 Jan 2016, 18:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Nov 2015, 17:20

Als het karakter van de bestelauto slechts in geringe mate is aangetast

Wat is in geringe mate?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 07 Nov 2015, 17:49

Blijft dus weer afhankelijk van hoe de pet van de beambte staat, dus gewoon zorgen dat je zaakjes kloppen.
Scheelt en hoop discussie en kostbare tijd.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Edward

Berichtdoor Edward » 07 Nov 2015, 22:16

Precies! Natuurlijk kun je stoer zijn en het erop aan laten komen en voor de rechter gaan uitvechten wat de voor meerdere uitleg vatbare termen precies moeten betekenen, maar ik kies ervoor om m'n wagens gewoon conform de eisen te hebben. dat is eigenlijk niet zo heel veel moeite en qua kosten verwaarloosbaar tov het aternatief. :roll: :roll:

Ik ken teveel gevallen waarbij het heul duur werd........ :? :?
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

mrengers

Berichtdoor mrengers » 04 Dec 2015, 14:10

Om dan nog maar even dit draadje aan te slingeren; ik vond deze wettekst:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0036037/geldigheidsdatum_29-06-2015#2_22_224_2242

Daar staat tegenwoordig dit bij:

Overgangsregeling

De tekst van de goedkeuring in paragraaf 2.2.4.2 van het besluit van 4 maart 2014, BLKB2014/127M, blijft onder de volgende twee voorwaarden gelden voor motorrijtuigen waarvoor uiterlijk op 28 december 2014 een overeenkomst is gesloten tot ombouw van het motorrijtuig.

Voorwaarden

– Het motorrijtuig moet uiterlijk 28 december 2015 te naam zijn gesteld.
– Bij het gebruik van het formulier BPM40 ‘Opgave bruto bpm-bedrag voor bestelauto’s’ dient een kopie van de overeenkomst tot ombouw van het motorrijtuig te worden overgelegd.

En die is natuurlijk in mijn geval weer erg teleurstellend. Ik heb zelf de ombouw gedaan en heb dus geen overeenkomst tot ombouw... En in die tijd heb ik wel 74 keer met de belastingdienst, douane èn RDW gebeld (of zij met mij, ze belden ook wel eens) over het op de juiste wijze op kenteken zetten van de 130.... Uiteindelijk bleek dat de belastingdienst vond dat de RDW het voortuig als 'afneembare bovenbouw' op kenteken was gezet en dat het voertuig ouder dan 15 jaar was en dat ik niet de moeite moest nemen om bpm-aangifte te doen aangezien dit toch niet nodig was (volgens de belastingdienst). De douane ging uiteindelijk helemaal met de belastingdienst mee en daarmee was de kous af. En ja, alleen gebeld. Dus niets op papier....

Ik had een 130 op kenteken en op naam op 18 december 2014. Dus ruim (nou ja, 10 dagen) voor de gestelde datum van de huidige overgangsregeling. En ik voldeed aan de eisen die toen gesteld werden....
Aangezien ik toen niet wist dat ik in de toekomst een 'overeenkomst tot inbouw' en een BPM40-formuliertje nodig zou zijn....

Op welke manier kun je rekening gaan houden om aan de regels/eisen te voldoen die in de toekomst gaan worden opgesteld?
(Ja, ik weet... Regels van de overheid opvolgen is net als beleggen: Resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst...)

Voor mij blijft het één groot mysterie van finesses, dat ministerie van financiën....
Marc Rengers

Land Rover 130 HCPU TD5 1999 (afneembare bovenbouw)

one-ten

Berichtdoor one-ten » 04 Dec 2015, 14:26

Blijft een gedoe...
Ik heb net voor mezelf in DE een 130 uit 2009 gekocht, ik ga de bak maar kapot knippen en de klep onhandig maken :cry:
Twee weken geleden was er hier in Almelo overigens een zeer grote controle met politiemotoren door heel Almelo die auto's meenamen naar de woonboulevard, waar een compleet kamp was opgezet met belastingdienst, douane, RDW, politie, officier van justitie, kantoorunits, weegplaten, hefbrug en weet ik wat allemaal nog meer.
Ik zat nog al in spanning toen in mee moest met mijn 130 met niet aangepaste laadbak. Papieren werden gecontroleerd, snelle technische controle van verlichting, banden en op de remmenbank en ik mocht doorrijden. Bestelbusje achter me mocht wel mee naar het hoekje van de douane, maar de douane keurde mij geen blik waardig.

Afbeelding

Terug naar “Techniek”