Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
tim

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor tim » 18 Okt 2015, 17:53

Bowmore_and_more schreef: Vervolgens wordt de auto op kenteken gezet en krijg ik van RDW en belastingdienst alles keurig netjes bevestigd.

Dat is het enige waar het op dit moment om gaat.
De vraag is of een overheid in deze specifieke situatie met terugwerkende kracht, bevestigd door een rechter, je mag aanpakken voor de (financieele) zaken die je hebt benoemd.
Zolang ik daar geen arrest van heb gezien, geloof ik niet in de stelling dat je aan de beurt bent.
Als leek denk ik dat een dealer aanpakken voor het leveren van een product wat op dat moment conform wet en regelgeving was, vrij kansloos is.

Lang leven onze uitvinding; gedogen..
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Okt 2015, 17:57

Zoals gezegd: als je hem zo van de dealer hebt gehad is ie zo goed goedgekeurd en mag je van een betrouwbare overheid verwachten dat je geen problemen hebt.

Maar de praktijk is iets weerbarstiger. Wil je zeker zijn van geen gedoe heb je twee opties: een Fabuglass/Truckman polyester container kopen of de huif aan (laten) passen tot een fiscale container.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 18 Okt 2015, 18:01

Of de type goedkeuring is gedaan zonder huif..
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Okt 2015, 18:25

Ron63 schreef:Zoals Roger zegt, je vraag goed op papier zetten.

En voeg fotomateriaal bij, met en zonder bak. bevestigingspunten, stekkerverbindingen etc.
eventueel tekening van een andere opzetbak enz.

Jij weet wat een 130 HCPU is, degene die jou vraag leest heeft er vaak geen idee van wat dit voor een voertuig is.
Bij het woord Prius heeft men gelijk een beeld voor ogen.

En stel je vraag ook verder voldoende "suggestief", dwz vraag (ook) of er voor de belastingen verschil is - en als er verschil is hoe ze dit verschil dan duiden - tussen een camper-unit die IN de laadbak van een pick-up geplaatst wordt een een gelijksoortige unit die OP de "container-punten" geplaatst wordt.
Als je namelijk een vraag stelt die ze lezen als "Dit mag waarschijnlijk niet van jullie?" dan krijg je veel eerder het antwoord: "Nee, ik zou dit maar niet doe want het zou wel eens niet mogen".

Groeten MarcS

tookaphotoof

Berichtdoor tookaphotoof » 18 Okt 2015, 20:36

Ron63 schreef:Of de type goedkeuring is gedaan zonder huif..

Wanneer het een bedrijfswagen met afneembare bovenbouw betreft lijkt me dat geen verschil maken.
Voor mij is maar een punt belangrijk. Of dit alles met terugwerkende kracht geldt en zo ja, tot wanneer.

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 19 Okt 2015, 14:23

Bowmore_and_more schreef:Vandaag belde Jaap van Twisk mij met de mededeling dat er recent mensen met een 130 zijn aangehouden en de auto niet blijkt te voldoen aan de grijs kenteken regeling. Zo wie zo sympathiek dat Jaap mij belde (wetende dat mijn auto gedurende de garantieperiode niet meer bij hem in onderhoud is).
Het bericht luidde dat de huif te laag zou zijn om onder de (kennelijk nieuwe) grijs kenteken regeling te vallen. Uiteraard onaangenaam verrast, omdat mijn auto 4 weken geleden is gekeurd en op kenteken is gezet. Jaap meldde mij dat Landrover Nederland hierover aan de slag is met de belastingdienst, omdat dit alle 130 eigenaren met de standaard huif zou benadelen. Is dit bij iemand bekend?

hmm hier word ik ook niet vrolijk van.
Maar ik blijf gewoon rondrijden met huif, spatborden en verlichtingsbalk. Ook ik kan de electra van de bak losmaken van het chassis om een losse verlichtingsbalk aan te sluiten. Bovendien lijkt het mij dat onder oude regeling goedgekeurde auto's voldaan hebben aan de eisen, zeker als LR NL dat doet.
Vanmorgen telefonisch navraag bij LR NL gedaan, zij geven aan dat ze met de belastingdienst aan het overleggen zijn over de hoogte van de laadbak. Ik kon hem altijd benaderen om te horen of er uitsluitsel was, werd goed geholpen. Iets anders dat hij aangaf is dat het ook 'at random' is of een inspecteur van de douane hierover dwars gaat liggen.... Typisch Nederlands? Drie instanties (douane, belastingdienst, RDW) die elkaar bezig houden en met het vingertje naar elkaar kunnen wijzen. Behoorlijk vervelend.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Okt 2015, 20:33

Coen83 schreef:...... Iets anders dat hij aangaf is dat het ook 'at random' is of een inspecteur van de douane hierover dwars gaat liggen.... Typisch Nederlands? Drie instanties (douane, belastingdienst, RDW) die elkaar bezig houden en met het vingertje naar elkaar kunnen wijzen. Behoorlijk vervelend.

Mij lijkt dat je dit probleem eens aan de Nationale Ombudsman moet voorleggen.
Met een beetje geluk zien ze er iets in (dwz zonder dat er een onontwarbare stapel aan uitspraken ligt).
Mij lijkt het duidelijk een geval van een onduidelijke of zelfs onbetrouwbare overheid (en in dit geval zelfs 3 overheden).

Groeten MarcS

Bowmore_and_more

Berichtdoor Bowmore_and_more » 24 Okt 2015, 12:12

Van de landrover organisatie Nederland heb ik recent deze bevestiging gekregen:
Geachte heer Nagel,

Middels deze e-mail bevestig ik de ontvangst van uw vraag aangaande uw Land Rover Defender 130.
​Ik kan u geruststellen, elke Land Rover Defender 130 wordt individueel gekeurd door de RDW die hierbij ook de fiscale inrichting bepaald.
Pas nadat deze goedkeuring heeft plaatsgevonden wordt er een kenteken afgegeven.

Het is correct dat we veelvuldig overleg hebben met de belastingdienst. Dit is vanwege de vaak veranderende wetgeving aangaande de inrichtingseisen van de LR Defender 130.
Daarnaast is er een individueel dossier, welke over de verouderde wetgeving gaat. Er zijn geen dossiers welke van toepassing zijn op uw auto.

Ik heb de mail maar even bewaard voor het geval een overijverige ambtenaar iets anders denkt....
André Nagel

Lage sportwagens zijn best leuk... ze maken alleen van die lelijke krassen op je differentieel..

Freelander TD4 (verkocht)
Discovery TD5 (2004) (verkocht)

Defender 130 2.2 TD4 HCPU (2015)

tookaphotoof

Berichtdoor tookaphotoof » 27 Okt 2015, 10:12

Bedankt voor de update hierover.

jfrdewit

Berichtdoor jfrdewit » 05 Nov 2015, 14:06

Hoi Andre, zou jij die mail van Land Rover Nederland willen delen met je "lotgenoten"?
Dit lijkt me in ieer geval een soort varn "verzekeringspolis" mocht iemand van "ons" 130 (HCPU) rijders in een fuik rijden en te horen krijgen dat we "belastingontduikers" zijn.
Ik zou het ieder geval erg op rpijs stellen als je de hele mail zou willen forwarden naar jfrdewit ape/staartje g mail punt com :P
Overigens is e een verscil tussen de HCPU en de ook wel voorkomende 130's van special vehicles, die zijn toch sowieso nooit "grijs" en dus zakelijk te rijden?
Iik krijg er toch een beetje de zenuwen van....zeker omdat mijn auto uit 2002 is. Zou je dan 10 jaar nahefffing MRB kunnen krijgen? :?

Terug naar “Techniek”