Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
one-ten

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor one-ten » 24 Jan 2016, 16:17

zou bij controle een flinke duw niet helpen in de goede richting?

Denk het niet. je hebt ook nog de verbindingsstangetje tussen de hoofdbuizen natuurlijk. Het is aan de voorkant echt millimeter werk. Met de spacers tussen de achteras kom je normaal gesproken exact aan de 40%. Dat zou theoretisch betekenen dat de dikte van het huifdoek er al voor zou kunnen zorgen dat de 40% niet wordt gehaald.
Het lijkt mij het verstandigste om een extra stang te gebruiken die je met pootjes naar voren aan de voorste stang bevestigt.
Het zou zonde zijn als je zoveel werk van aanpassingen maakt en je krijgt later alsnog een boete omdat je een millimeter te kort komt. Want reken er op dat ze die ene millimeter niet zo maar door de vingers gezien.
Er is van mij wel eens een auto afgekeurd die ik liet omkeuren naar 'verwisselbare opbouw' omdat hij door de ombouw 1 mm langer was geworden en hierdoor opeens markeringslichten aan de zijkant moest hebben. Onvermurwbaar, gewoon terugkomen, dan goedkeuren. (dus snel even heen en weer gereden en met de lammellenschijf een millimeter weggeslepen).

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 24 Jan 2016, 16:41

one-ten schreef:
zou bij controle een flinke duw niet helpen in de goede richting?

Denk het niet. je hebt ook nog de verbindingsstangetje tussen de hoofdbuizen natuurlijk. Het is aan de voorkant echt millimeter werk. Met de spacers tussen de achteras kom je normaal gesproken exact aan de 40%. Dat zou theoretisch betekenen dat de dikte van het huifdoek er al voor zou kunnen zorgen dat de 40% niet wordt gehaald.
Het lijkt mij het verstandigste om een extra stang te gebruiken die je met pootjes naar voren aan de voorste stang bevestigt.
Het zou zonde zijn als je zoveel werk van aanpassingen maakt en je krijgt later alsnog een boete omdat je een millimeter te kort komt. Want reken er op dat ze die ene millimeter niet zo maar door de vingers gezien.
Er is van mij wel eens een auto afgekeurd die ik liet omkeuren naar 'verwisselbare opbouw' omdat hij door de ombouw 1 mm langer was geworden en hierdoor opeens markeringslichten aan de zijkant moest hebben. Onvermurwbaar, gewoon terugkomen, dan goedkeuren. (dus snel even heen en weer gereden en met de lammellenschijf een millimeter weggeslepen).

Dat wordt interessant: "zachte delen" zoals hemelbekleding mogen binnen het belasting-blok vallen, voor de maat neemt de "blauwe man" de "harde maat", hiervoor is een uitvoerige instructie voor te vinden. Dit doortrekkend zou het moeten "passen" als het blok binnen het huif-frame past. Misschien moet daarvoor dan wel de voorste "hoepel" wat voorover staan, eventueel heb je dan iets verlengde langs-stangen nodig.
Ik zou het voor de zekerheid eerst even checken bij de "blauwe mannen".

Groeten MarcS

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 25 Jan 2016, 20:26

one-ten schreef:Hou er wel rekening mee dat je laadruimte 40% voor de achteras moet blijven. Als je kopschot hiervoor is verwijderd moet er dus wel een oplossing voor gevonden worden dat de voorkant van de huif ook strak tegen de achterkant van de cabine begint. Ik denk dat er dus een extra stang vóór de huidige eerste stang gemonteerd zal moeten worden.

even voor de goede orde: dit geldt niet bij chassis-cabine, toch?

HJK schreef:Een andere (bakverhoger), betere oplossing is simpelweg op de bak een extra koker profiel van 7 cm te plaatsen met dezelfde ronding als de bestaande bak, 4 ronde gaten erin, netjes de hoek erin lassen, haakjes voor de tent-touwtjes eraan en in de kleur vd auto verven de middelste buis wordt verhoogd dmv een 2 cm blokje. Op de klep ook nog een profiel plaatsen.
In dit geval hoeft er niets aan de tent gedaan te worden, gemakkelijk weer origineel te maken en alles blijft standaard landrover...Ik ben er voorstander van de tent origineel te houden, en dus ook makkelijk en relatief goedkoop te vervangen.

Ik neem aan dat er wel meedere mensen zo'n "bakverhoger" willen hebben, wellicht kunnen we iemand vinden die er een aantal wil maken?
Ik denk dat ik vd week maar eens ga beginnen met zagen - boren en lassen...

Ik krijg dit niet gevisualiseerd.... Tekeningetje in paint bij wijze van?
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Jan 2016, 21:10

Coen83 schreef:
one-ten schreef:Hou er wel rekening mee dat je laadruimte 40% voor de achteras moet blijven. Als je kopschot hiervoor is verwijderd moet er dus wel een oplossing voor gevonden worden dat de voorkant van de huif ook strak tegen de achterkant van de cabine begint. Ik denk dat er dus een extra stang vóór de huidige eerste stang gemonteerd zal moeten worden.

Jawel, tenzij je harde documentatie hebt dat je chassis cabine ombouw in de overgangsregeling valt moet de lading, dus je laadbak, gewoon voldoen aan de inrichtingseisen. Dus de 40% regel, 1300 mm binnenhoogte bij een overkapping, etc, etc.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

HJK

Berichtdoor HJK » 25 Jan 2016, 21:22

Ik krijg dit niet gevisualiseerd.... Tekeningetje in paint bij wijze van?
Bijlagen
temp 130.jpg
met een beetje inbeelding .... sorry voor kleuterschool tekening

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Jan 2016, 21:35

Hou er wel rekening mee dat als je de huif boven de cabine uit laat steken dat deze dan wel heel goed vast moet zitten aan de onderzijde anders waait ie geleidelijk omhoog tot de wind er echt goed onder kan en dan waait ie of kapot of weg. Been there...... :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

paul k

Berichtdoor paul k » 25 Jan 2016, 21:54

Ik heb inmiddels mijn aanpassing klaar en zal morgen bij daglicht een foto maken en vervolgens plaatsen.
Ik ben er niet ontevreden over...

Gr. Paul
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Coen83

Berichtdoor Coen83 » 25 Jan 2016, 22:14

Edward schreef:
Coen83 schreef:

Jawel, tenzij je harde documentatie hebt dat je chassis cabine ombouw in de overgangsregeling valt moet de lading, dus je laadbak, gewoon voldoen aan de inrichtingseisen. Dus de 40% regel, 1300 mm binnenhoogte bij een overkapping, etc, etc.

Nu breekt mijn klomp.............. Dit had ik eerst niet als zodanig begrepen... Dan hoeft hij dus niet meer verwisselbaar te zijn? En moet ik nu dus alsnog in de weer met een kopschot verzagen, as naar achter en broodtrommel? :evil: :evil:
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 25 Jan 2016, 22:48

tja, tenzij je kunt aantonen dat jouw ombouw uit de juiste periode stamt wel dus
gone

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 25 Jan 2016, 23:34

Edward schreef:Hou er wel rekening mee dat als je de huif boven de cabine uit laat steken dat deze dan wel heel goed vast moet zitten aan de onderzijde anders waait ie geleidelijk omhoog tot de wind er echt goed onder kan en dan waait ie of kapot of weg. Been there...... :lol: :lol: :lol:
Ik heb vroeger ooit eens een Peugeot 504 pickup gehad met huif (of met een zeiltje over de laadbak). Die huif stak ruim boven de cabine uit, maar was onderaan achter de cabine niet vastgezet. Ging prima, wel zaten er twee metalen profielstrips die door genaaide lussen aan de voorkant van huif zaten en aan het frame waren gebout.
DSCF0592.jpg
Plaatje ter verduidelijking van internet geplukt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”