Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor Edward » 13 Jan 2016, 21:25

Dus dan ga je je hele chassis en asophanging aanpassen om een fiscaal regeltje te omzeilen?? :shock: :shock:

De bak ligt namelijk op 10 mm van het chassis! De veerschotels en de brandstoftank zitten zowat tegen de bak aan. Geen idee waar jij de ruimte ziet om de vloer te verlagen.

Los van het feit dat het compleet onzinnig is aangezien je boven de auto tot 4100mm geen enkel viaduct tegen zult komen en daar dus zowat gratis de 1300mm te behalen valt....... :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jan 2016, 22:18

Edward schreef:Los van het feit dat het compleet onzinnig is aangezien je boven de auto tot 4100mm geen enkel viaduct tegen zult komen en daar dus zowat gratis de 1300mm te behalen valt....... :roll: :roll:

Da's weliswaar waar maar toch wordt regelmatig het dak van mijn 110 (met belasting-petje) door overhangend groen wordt gepoetst.
Soms "moet" ik zelfs bukken, dwz hangt het groen op voorruit-hoogte. Misschien komt het omdat ik liever òm als dóór de kuil rijd. ;)

Groeten MarcS

Rudolfo1

Berichtdoor Rudolfo1 » 14 Jan 2016, 18:50

Ik volg deze discussie met grote interesse. Ik heb een vraag. Maakt het verschil of je een grijs kenteken bedrijfsmatig of als particulier gebruikt? Bij particulier gebruik met het daarbijbehorende wegenbelastingtarief loop je dan ook kans op problemen bij gebruik van een huif?

Vr Gr
Ruud

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jan 2016, 19:13

Rudolfo1 schreef:Ik volg deze discussie met grote interesse. Ik heb een vraag. Maakt het verschil of je een grijs kenteken bedrijfsmatig of als particulier gebruikt? Bij particulier gebruik met het daarbijbehorende wegenbelastingtarief loop je dan ook kans op problemen bij gebruik van een huif?

Antwoord 1: Nee, Antwoord 2: Ja.

De problemen zijn weliswaar ietsje kleiner, je betaalt immers geel tarief, maar je betaalt geen provinciale opcenten, en je ontduikt de BPM.
Pas na heel veel jaar is die BPM "verdampt" (danwel zo bescheiden dat je die alsnog makkelijk betaalt - moet je dus wel doen dan).
De provinciale opcenten tellen toch nog stevig door. En tenslotte: je hebt verzuimd de juiste aangifte te doen.

Groeten MarcS

paul k

Berichtdoor paul k » 14 Jan 2016, 20:10

Ik ben vanmiddag keurig teruggebeld door een meneer van de belastingdienst uit Apeldoorn die belast is met de inrichting van bedrijsauto's en hij vertelde mij dat het niet uitmaakt hoe je de 130cm hoogte organiseert, als het maar 130cm binnenhoogte is.
Fabrieksaf doet dus niet ter zake.

Dus knutselen maar!

Nog even bevestigd is dat alle130cc met een huif die geen 130cm binnenhoogte hebben in de laadbak, in overtreding zijn. Ook hij vertelde dat het vreemd is dat LandRover Nederland dat niet bekend maakt bij verkoop en dat zij vanaf de importeur geen aanpassing doen op/aan de huif. Er wordt van alles versleuteld om aan de inrichtingseisen te voldoen, maar de huif is kennelijk vergeten.... :oops: :oops: :oops:
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Jan 2016, 21:55

tot voor kort werd de huif gedoogd omdat het geen vast (hard) dak was.... dus geen noodzaak om er moeilijk over te doen.....

Dat Land Rover het ook nu niet hun probleem vindt en klanten met een 130 niet even een bericht stuurt om hun te wijzen op de verscherpte regelgeving vind ik dan weer toonbeeld van desinteresse
gone

tookaphotoof

Berichtdoor tookaphotoof » 17 Jan 2016, 09:54

10 November 2015 hebben ze service bulletin AB NL 15-026 uitgestuurd naar alle dealerbedrijven. Degene die via de 'officiële' weg de 130 hebben gekocht kunnen dus daar terecht voor vragen.
zelf heb ik het service bulletin meegekregen en de contactpersoon daarvan direct benaderd. Stukken van de correspondentie bewaar ik in de wagen.

Ik las hier en / of ergens anders op internet dat er mensen 'gepakt' zouden zijn en inmiddels ook een naheffing aan hun broek hebben gekregen. Ik ben zelf benieuwd in welk jaar / maand hun wagen is ingericht, door wie en hoe deze geregistreerd is. Welke inrichting staat bijvoorbeeld op het kentekenbewijs.
Een kopie van de correspondenties van de belastingdienst met de berekening van het definitieve naheffingsbedrag.
Namen en adressen kunnen gewoon weggestreept worden om privacy redenen.
Het hoeft dan niet alleen bij roddels te blijven en dan kan iedereen met zo'n wagen ook handelen naar eigen inzicht.
Service bulletin zal ik wel uploaden als ik weer de beschikking heb over een normale computer.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 17 Jan 2016, 10:48

tja, het feit dat je als klant hierin aktief naar dat servicebulletin moet vragen (en er dus van moet weten) is al verkeerd..... de klant hoort benaderd te worden met deze info, en bij verkoop van een 130 op grijs (die dus aangepast is en geen standaard huif mag) hoor je dit aan de klant te vertellen, zodat deze niet als ie later een huif koopt met een llegale grijs kenteken auto rond rijdt....
gone

tookaphotoof

Berichtdoor tookaphotoof » 17 Jan 2016, 16:57

Zoals toegezegd het service bulletin. E-mail adres en telefoonnummer heb ik bewust weggelaten, maar betrokkenen kunnen zelf hun dealer benaderen als ze achten dat dat nodig is.
Afbeelding

Roger B. schreef:tja, het feit dat je als klant hierin aktief naar dat servicebulletin moet vragen (en er dus van moet weten) is al verkeerd..... de klant hoort benaderd te worden met deze info, en bij verkoop van een 130 op grijs (die dus aangepast is en geen standaard huif mag) hoor je dit aan de klant te vertellen, zodat deze niet als ie later een huif koopt met een llegale grijs kenteken auto rond rijdt....

Ik gok dat 99% van de klanten die een 130 besteld bij een Land Rover dealer, standaard de huif erop heeft zitten bij aflevering.
Volgens de dealer en de importeur zou mijn wagen omgebouwd zijn door Profi Glass en voldoen aan de grijs kenteken regelgeving. Met en zonder huif. De inrichtingscode bij mij is overigens 'afneembare bovenbouw en is in het eerste kwartaal 2013 op kenteken gezet'. De correspondentie met de importeur wordt bewaard bij de rest van m'n autopapieren.
M'n Transporter had 'gesloten opbouw' en iemand anders met een Amarok had 'open laadvloer' als inrichting.

Dit draadje loopt al een aantal pagina's. Is het niet mogelijk dat de degenen die hebben aangeven dat zij door klanten en / of vrienden benaderd zijn met de mededeling dat ze door de fiscus al beboet zijn aangeven over hoeveel 130's het gaat, daarvan de correspondentie te regelen en openbaar te maken? Dan kunnen we zien door wie de wagens zijn omgebouwd, gekeurd en wat iedere, door de belastingdienst beboete wagen als inrichtingscode heeft. De datum van registratie van het voertuig is niet onbelangrijk.
Tevens lijkt het me dat iemand, die vindt dat hij in z'n gelijk staat, niet zonder slag of stoot die naheffing accepteert en dan zijn er ook vast ergens uitspraken van de rechter die we kunnen lezen. Heeft iemand daar stukken van ter inzage?

TopQ

Berichtdoor TopQ » 18 Jan 2016, 17:02

Mijn LR Defender 130 is op kenteken gezet op 20 april 2012.
Auto wordt bedrijfsmatig gebruikt - ingezet. (Grijs kenteken).

Orginele LR Ned. dealer auto.
Levering auto heeft circa 2 maanden vertraging opgelopen, want men had problemen met de as afstand.
Auto geleverd af dealer met huif.

Wat is er aan de auto gedaan (zover ik kan zien):
- Achterruit vast gezet met parker;
- Achterbank in achterste stand geblokkeerd;
- Kopschot bak vergroot aan cabine zijde;
- Achterbak verkleiner op achterklep.
- Achteras verplaatst (weet ik niet zeker wielbasis is op kenteken 328 cm)

Op kenteken staat onder voertuigcategorie: N1G BA/BEDRIJFSAUTO
Inrichting: OPEN WAGEN
Massa rijklaar: 2190 Kg
Bij bijzonderheden: GEEN

Ik heb dit ff opgezocht:

Categorie N1: Voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde voertuigen met een maximummassa van ten hoogste 3,5 ton.

De voertuigen van de categorie N worden onderverdeeld volgens type en code van het koetswerk op volgende wijze :

BA Vrachtwagen

Terreinvoertuigen (symbool G)

a) De voertuigen van categorie N1 met een maximale massa van ten hoogste 2 ton en de voertuigen van categorie M1 worden als terreinvoertuigen beschouwd, indien ze voorzien zijn van :
•ten minste één vooras en ten minste één achteras die ontworpen zijn om gelijktijdig te worden aangedreven, met inbegrip van voertuigen waarvan de aandrijving op één van de assen kan worden ontkoppeld,
•ten minste één differentieelblokkerings-mechanisme of ten minste één mechanisme waarmee een soortgelijk effect wordt bewerkstelligd, en indien met het voertuig een helling van 30 % kan worden overwonnen, berekend voor een voertuig zonder aanhangwagen.

Voorts voldoen ze aan ten minste vijf van de volgende zes eisen :
•een oploophoek hebben van ten minste 25°,
•een afloophoek hebben van ten minste 20°,
•een hellingshoek hebben van ten minste 20°,
•onder de vooras een vrije hoogte boven de grond hebben van ten minste 180 mm,
•onder de achteras een vrije hoogte boven de grond hebben van ten minste 180 mm,
•tussen de assen een vrije hoogte boven de grond hebben van ten minste 200 mm.

Ik rijd nu zonder huif/vaste opbouw. Normaal rijd ik met een "Trojan Bak". Deze komt nu binnen 8 cm hoogte te kort. De bak is eraf, omdat ik de electrische aansluiting, lucht en waterpomp aan het aanpassen ben.

Ben aan het kijken wat het verstandigste is als ik wil gaan aanpassen. Dak verhogen, of er een container van maken.
Als ik het dak verhoog, vraag ik me overigens af of dat zomaar kan, want dan klopt de omschrijving op mijn kenteken niet meer (geen open wagen meer).

Groeten,

Q.

Terug naar “Techniek”