Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Voorwaarden grijs kenteken Defender 130

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jan 2016, 17:46

Edward schreef:Ook heb ik al eerder gemeld dat de douane/rdw/belastingdienst op jacht is en dat de pakkans echt enorm toegenomen is.

Je ziet nog meer dan genoeg pak-kans-hebbers rondrijden. Vandaag ook weer, en ik was niet verder als de AH hier drie hoeken verderop, een fraaie recentere 130 met een huifje en een roofrack vanaf de cabine zo rechtdoor strak boven het huifje. Als de belastingman daaraan gaat meten gaat het vast en zeker mis.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Jan 2016, 20:54

petitmenu130 schreef:Misschien wel helder als er wat bouwjaren bij genoemd worden: bpm op grijs kenteken is zover ik weet ingevoerd bij auto's met kentekenregistratie vanaf 1 juli 2005. Daarnaast is het ook nog een verschil of je de auto privé rijdt of zakelijk. Daar zit een enorm verschil in, ik betaal iedere maand bijna voor geel kenteken op de provinciale opcenten na....
Mijn 130 heeft de verplaatste achterasconstructie, broodtrommel en huif...de huif lijkt inderdaad het struikelblok nu. Iemand bekend of de Truckman voor de 130 behalve de hoogte ook aan de lengte eisen voldoet (150 cm) of geldt dat alleen voor de theoretische laadvloer lengte?

Gr.Bert.

Je snapt het niet. :roll: :roll: Als je 130 niet grijs is dan is ie geel. (En volgens de belastingdienst is niet voldoen aan de inrichtingseisen precies dat.) DUS mag je dan bijbetalen tot geel kenteken. Dus bpm, slurptax indien van toepassing, ontdoken mrb bijlappen en een dikke boete. :shock: :shock:

Dan is een Truckman nog niet zo duur. Die ik wel eens hier langs heb zien komen was net iets meer dan 1300 mm binnenmaat.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jan 2016, 21:43

Edward schreef:
petitmenu130 schreef:Misschien wel helder als er wat bouwjaren bij genoemd worden: bpm op grijs kenteken is zover ik weet ingevoerd bij auto's met kentekenregistratie vanaf 1 juli 2005. Daarnaast is het ook nog een verschil of je de auto privé rijdt of zakelijk. Daar zit een enorm verschil in, ik betaal iedere maand bijna voor geel kenteken op de provinciale opcenten na....
Mijn 130 heeft de verplaatste achterasconstructie, broodtrommel en huif...de huif lijkt inderdaad het struikelblok nu. Iemand bekend of de Truckman voor de 130 behalve de hoogte ook aan de lengte eisen voldoet (150 cm) of geldt dat alleen voor de theoretische laadvloer lengte?

Gr.Bert.

Je snapt het niet. :roll: :roll: Als je 130 niet grijs is dan is ie geel. (En volgens de belastingdienst is niet voldoen aan de inrichtingseisen precies dat.) DUS mag je dan bijbetalen tot geel kenteken. Dus bpm, slurptax indien van toepassing, ontdoken mrb bijlappen en een dikke boete. :shock: :shock:

Dan is een Truckman nog niet zo duur. Die ik wel eens hier langs heb zien komen was net iets meer dan 1300 mm binnenmaat.

Enige wat je nog wel legaal en eventueel financieel interessant wanneer de auto oud genoeg is - dwz van vóór de slurp-tax - en wanneer je toch al particulier tarief aan MRB betaalt, kan doen is: officieel omkeuren naar geel (of naar grijs-geel). Je betaalt dan eenmalig het restant BPM, en je bent daarna vrij in doen en laten qua laadbak etc. In ruil betaal je dan ook de provinciale opcenten ... dus is het de vraag of de ruil zo leuk is, het hangt dan vooral van je wensen af.

Laat je het er op aankomen dan loop je het risico van een naheffing met terugwerkende kracht + een boete ... en dat is gewoon heel duur.

Groeten MarcS

one-ten

Berichtdoor one-ten » 12 Jan 2016, 18:26

Wat denken jullie van het volgende?
Een deksel is toegestaan.
Er staat nergens dat de wanden van je pickup geen twee meter hoog zijn (of ik kan het niet vinden).
Als je dus het dak van een hardtop afhaalt en de wanden gebruikt om de zijkanten van de laadbak te verhogen zou dat eigenlijk geen probleem moeten zijn.
Als je daarna van het dak een deksel maakt zou dat eigenlijk ook moeten mogen.
Maar of de belastingdienst dat accepteert? Ik zou het voor mezelf wel een acceptabele oplossing vinden.

Ik heb er maar even een photoshopje van gemaakt.

Dicht:
Afbeelding

Open:
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jan 2016, 19:45

one-ten schreef:Wat denken jullie van het volgende?
Een deksel is toegestaan.
Er staat nergens dat de wanden van je pickup geen twee meter hoog zijn (of ik kan het niet vinden).
Als je dus het dak van een hardtop afhaalt en de wanden gebruikt om de zijkanten van de laadbak te verhogen zou dat eigenlijk geen probleem moeten zijn.
Als je daarna van het dak een deksel maakt zou dat eigenlijk ook moeten mogen.
Maar of de belastingdienst dat accepteert? Ik zou het voor mezelf wel een acceptabele oplossing vinden.

Een ToPlossing.

Leg de belasting-mannen de vraag in twee etappes voor, dwz de vraag of een PickUp laadbak ook ± 1meter10 hoog mag zijn. En vraag daarnaast maar los van de eerste vraag wat precies de eisen zijn aan een PickUp-laadbak afdekking. Sla daarna voor de zekerheid een spreekwoordelijk nietje door de twee antwoorden, voeg er het tweede photoshop plaatje bij en vraag of je het goed begrepen hebt.

Overigens heb je met een wat verhoogde en verlengde dakpartij een heel leuk grijskenteken-camper casco.

Groeetn MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Jan 2016, 20:03

Zie de meerwaarde niet. Als je toch iets gaat maken waarom dan niet gewoon een fiscale container? :shock: :shock:

Als je hem goed stevig maakt (of zelfs meerdere) heb je ook meteen een wisselbak voor verschillende toepassingen en wil je een keer alleen de pick up bak gebruiken pak je hem er ook zo uit.

Zal wel te makkelijk, te zeker weten in orde en niet genoeg op het randje van wat mag zijn of zo........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

one-ten

Berichtdoor one-ten » 12 Jan 2016, 20:09

Nee, ik zou liever een container willen hebben.
Maar.. veel meer werk, meer materiaalkosten, moeilijker. Oplossing vinden voor deuren.
Want de container moet zelfstandig afsluitbaar zijn, een bepaald laadvermogen hebben en eigenlijk officieel door een fabrikant ontwikkeld zijn als container (maar ik vind dat ik mezelf dan best fabrikant mag noemen).
Als ik een container zou maken zou ik hem ook makkelijk afneembaar willen maken, zodat ik hem ook gewoon met open bak kan gebruiken.
Dus moet ik sledes maken voor de heftrucklepels en daardoor wordt de vloer hoger en verlies ik laadhoogte?
En wat te doen met de achterklep. Als ik een achterklep met laadbakverkleiner gebruik kan ik in elk geval geen deuren in de container maken.
Wil de container zelfstandig afsluitbaar zijn zal ik dus de klep moeten verwijderen, en ik wete niet of dat mag, want dan heb ik als ik de container er uit pak geen 40 % van de laadruimte meer voor de achteras.
Te lastig voor mij op dit moment

paul k

Berichtdoor paul k » 12 Jan 2016, 20:28

Als je een huif door de zeilmaker zou laten aanpassen en je past ook de buizen aan, allemaal niet zo moeilijk en je hebt daarmee een binnenhoogte van 130 cm gemaakt, gaat de belasting dienst dan niet moeilijk doen?
Als je een Defender 110 wil aanpassen naar 130cm hoog zodat je een binnenmaat hebt die volstaat als basis om een camper (kwarttarrief) te maken (met hefdakje van 100 x 90 cm) is dat niet toegestaan.
Hoe zit dat met een aanpassing van huif met stangen in een open wagen? :roll:

En dan nog iets; als je een deksel op een bak maakt en op de bak weer een andere constructie die samen met het deksel open kan, dan zou dat volgens mij ook mogelijk moeten zijn.

M.a.w. ik zoek een oplossing om mijn honden achterin mee te nemen (ook als als het regent dus...) Nu heb ik de benches onder de huif. De achterbak is ingekort, een afdekzeil/deksel niet bruikbaar in mijn geval... :evil:
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

one-ten

Berichtdoor one-ten » 12 Jan 2016, 20:33

paul k schreef:Als je een Defender 110 wil aanpassen naar 130cm hoog zodat je een binnenmaat hebt die volstaat als basis om een camper (kwarttarrief) te maken (met hefdakje van 100 x 90 cm) is dat niet toegestaan.
:

Dat is tegenwoordig wél toegestaan. Hij hoeft niet mee 'af fabriek' 130 cm te zijn.

paul k

Berichtdoor paul k » 12 Jan 2016, 20:46

Afwijkende hoogte

Is de binnenruimte van uw kampeerauto niet minimaal 170 cm hoog, maar wel minimaal 130 cm hoog? Dan mag u de binnenruimte verhogen tot minimaal 170 cm, over een lengte van minimaal 100 cm en een breedte van minimaal 90 cm. Dit kan bijvoorbeeld met een vast verhoogd dak of een hefdak. Dit mag alleen als de kampeerauto aan de overige inrichtingseisen blijft voldoen.

Aldus de belastingdienst. De binnenhoogte moest volgens de vertegenwoordiger van de inspecteur fabrieksaf 130 binnenhooghte zijn. been there, done that... :twisted:
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Terug naar “Techniek”