Scheef staan 110 Td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Peu

Re: Scheef staan 110 Td5

Berichtdoor Peu » 15 Jul 2015, 12:40

Waterrover schreef:Zelf dub ik nog een beetje over Koni Raid (vanwege de prijs), ik neem aan dat je die besteld hebt?
Groet, Chris

Nee, de heavy track volstaat. incl montage heb ik een " aanbieding" van €1200,00. Zelf heb ik ze nu voor €475,00 in huis. Wel zelf monteren.
Failing to prepare is preparing to fail!

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 15 Jul 2015, 14:06

Peu schreef:
Waterrover schreef:Zelf dub ik nog een beetje over Koni Raid (vanwege de prijs), ik neem aan dat je die besteld hebt?
Groet, Chris

Nee, de heavy track volstaat. incl montage heb ik een " aanbieding" van €1200,00. Zelf heb ik ze nu voor €475,00 in huis. Wel zelf monteren.

De Heavy Track is een standaard vervangingsdemper. Als je wilt upgraden moet je absoluut de RAID nemen.
Dit is naar mijn mening de beste demper die er op dit moment verkrijgbaar is. Dit zal een duidelijke verbetering geven aan het rijgedrag van de auto. E.e.a. volgens een laro -bedrijf uit Valburg.

Groet, Chris

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Jul 2015, 18:14

Heb nu een stuk of 4 wagens uitgerust met de heavy track en dat is voor normaal gebruik een geweldig goede schokbreker!! :roll: :roll:

De Raid zal vast nog beter zijn als je heul hard over pistes wilt knallen of anderszins je wagen wilt slopen maar voor normaal gebruik is het gewoon geld verdampen! :shock: :shock:

Maar dan kom je weer bij diezelfde discussie als met de Reiger fans: omdat het in de rally goed is zal het ook wel geweldig zijn voor op mijn huis-tuin en keuken vakantie auto.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger

Berichtdoor Roger » 15 Jul 2015, 19:27

in 2001 kocht ik een spiksplinternieuwe 110 TD5 bij een dealer in t noorden des lands en deze stond sinds dag 1 scheef naar links dus richting bestuurder.
heb t sinds dag 1 echt oerlelijk gevonden, maar stom genoeg heb ik er nooit over geklaagd, of er wat aan gedaan.
ben niet zo'n garantiezeikerd, maar dit was wellicht wel gerechtvaardigd geweest om er wat van te zeggen.
dacht toen nog, zal wel zo horen.

mijn tweede (2003) die ik in 2007 kocht en nog steeds heb had dit niet en reed naar mijn idee ook wat stijver en helde in bochten veel minder over. beiden geen stabilisatiestangen.

heb t idee dat ook in de fabriek ze af en toe maar wat doen mbt de te plaatsen onderdelen.

;)
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Tjalf Bloem

Berichtdoor Tjalf Bloem » 15 Jul 2015, 21:19

Hoi,
Mijn 110 uit 2002 stond vanaf het begin ook scheef, ook bestuurderskant (achterkant) 3cm naar beneden. Ik heb toen wat Aluminium opvulrondjes uitgezaagd en onder de linker veerschotel gelegd. Toen stond de achterkant wel recht. Alleen hing de voorkant aan de rechterkant nu wat naar beneden. Maar dat valt minder op. Ik heb wel eens gedacht dat het gewoon een krom chassis is....

Chris ik weet niet hoe het bij een Disco zit, maar voor de defender kun je de RAID alleen kopen voor verlengde veren (+2"). Hierdoor komt je zwaartepunt weer hoger, en of je dat wil.... Ik heb verhoogde veren gekocht, maar ik ga ze er niet onderzetten omdat ie dan met (jouw) daktent niet onder de carport meer past.

Het prijsverschil tussen de Raid en heavy track is ook een factor 2. En het gewicht waarschijnlijk ook :? Ik ga voor de standaard hoogte veren en dan de heavy tracks.... En een paar centimeter aan opvulplaatjes voor onder de veerschotels, om de scheefstand er uit te halen.

groetjes,
Tjalf

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 15 Jul 2015, 22:05

Tjalf Bloem schreef:Chris ik weet niet hoe het bij een Disco zit, maar voor de defender kun je de RAID alleen kopen voor verlengde veren (+2"). Hierdoor komt je zwaartepunt weer hoger, en of je dat wil.... Ik heb verhoogde veren gekocht, maar ik ga ze er niet onderzetten omdat ie dan met (jouw) daktent niet onder de carport meer past.

Het prijsverschil tussen de Raid en heavy track is ook een factor 2. En het gewicht waarschijnlijk ook :? Ik ga voor de standaard hoogte veren en dan de heavy tracks.... En een paar centimeter aan opvulplaatjes voor onder de veerschotels, om de scheefstand er uit te halen.

groetjes,
Tjalf

Hoi Tjalf,

Ik heb eens gekeken bij EFKA import voor een Defender 110. De Raid schokdempers zijn bruikbaar vanaf 0 tot 30 of 50 mm verhoging.
Dit is onderdeelnummer 90-5374SP1 en 90-5375SP1, nummer 90-5401 is uitsluitend voor de achterzijde indien er een verhoging van 40-60 mm is toegepast. Of je nu wel of geen verhoogde vering hebt, je kan de Raid gewoon monteren. Dit geldt ook voor mijn Disco, alleen die heeft geen specifieke demper voor een extra verhoging. Extra verhoogde veren lijken mij niet noodzakelijk, origineel HD zou voldoende moeten zijn, i.c.m. de juiste dempers natuurlijk.

Hoe beviel de tent overigens? ;)

Groet, Chris

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Jul 2015, 22:23

dus een demper die geschikt is voor 50mm verhoging is ook voor 0mm verhoging?? dan is ie dus te lang voor 0 verhoging en kan de as te ver uitveren (veer los komen) het kan, maar echt optimaal is het niet
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Jul 2015, 22:32

Roger B. schreef:dus een demper die geschikt is voor 50mm verhoging is ook voor 0mm verhoging?? dan is ie dus te lang voor 0 verhoging en kan de as te ver uitveren (veer los komen) het kan, maar echt optimaal is het niet

Heeft de luchtveer zoveel extra slag of ga je dan de as aan de balg ophangen? Verder komen bij extreme articulatie je veren los en zonder dislocation cones komen die niet weer vanzelf op hun plek. Los van de kut herrie die dat steeds maakt........

Geld verdampen op niks met een slechter resultaat...... Heel logisch :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Jul 2015, 22:40

had nog even niet aan een disco met SLS gedacht, had het nu even over de defender, maar inderdaad, een demper die ook een luchtveer met 50mm verhoging ( en dan ook nog de hoge stand toelaten) aan kan zal bij een niet verhoogde auto wel akelig voorbij de lengte van de balg kunnen zitten
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jul 2015, 23:27

Tjalf Bloem schreef:Mijn 110 uit 2002 stond vanaf het begin ook scheef, ook bestuurderskant (achterkant) 3cm naar beneden. Ik heb toen wat Aluminium opvulrondjes uitgezaagd en onder de linker veerschotel gelegd. Toen stond de achterkant wel recht. Alleen hing de voorkant aan de rechterkant nu wat naar beneden. Maar dat valt minder op. Ik heb wel eens gedacht dat het gewoon een krom chassis is....

.....

Om even bij scheef (het topic) te blijven.

De Defenders zijn zelden echt helemaal recht. Mijn twee Defenders waren wel min of meer recht tov de weg, maar ... de eerste was links en rechts verschillend: links redelijk recht en rechts gewoon krom - het HT laadbak bulkhead stak ± 1 cm uit en langs de rechter flank kon je alleen een rechte lat leggen als je die lat ter hoogte van het laadbak-bulkhead door zaagde/knikte. Om er een beetjes RockSliders onder te krijgen moesten de RockSliders aangepast.
De tweede lijkt rechter, geen opvallend geknikte rechter flank (de verschillen zitten wat meer verdeeld) maar ook hier weer een RockSlider-probleem, weer rechts, maar nu moest de RockSlider er met gepast geweld tegenaan gedrukt (dwz garagekrik eronder totdat de halve auto op de nog niet definitief gemonteerde RockSlider hing ... toen was een en ander redelijk in lijn). Bij deze tweede auto echter is de passing van de achterdeur weer heel typisch: hij rust bijna op de onderdorpel, in de links rechts richting zit de deur wel "netjes" symmetrisch (dwz de toleranties worden in alle richtingen over en onderschreden, afhankelijk van waar je kijkt/meet), en boven is dus alles zo ruim dat je er een brief kan posten. De deur ophijsen kon wel maar met een grote kans op lakschade rond de scharnieren (de moderne scharnieren zijn "non serviceable" en moeten dus gewoon los en omhoog geschoven).

De chassis zullen gewoonlijk wel (redelijk) recht zijn, de outriggers zijn dat niet per se (soms lijken die er gewoon tegenaan geslingerd) en als dus main-bulkhead een tikje uit het lood staat tov het rear-X-member dan krijg je gemakkelijk een auto met eigenschappen van een wokkel.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”