109S3 1979 2.25l Benzine; Krijg remmen niet op druk.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 814
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: 109S3 1979 2.25l Benzine; Krijg remmen niet op druk.

Berichtdoor fenix2 » 14 Jul 2015, 19:38

Hallo Pieter,

Het kan nog aan het ontluchten liggen. De voorremmen zijn (zoals hierboven al gezegd), met de dubbele cilinders en ontluchtingsnippel bij de onderste cilinder, notoire nekkenbrekers bij ontluchten (zelf heb ik de leidingen omgelegd dat de ontluchting boven zit).

Ook kan het nog liggen aan de positie of kwaliteit van de achterste remschoenen. Bij de achterremschoenen is er verschil in de leidende en de volgende remschoen. Heb je die verkeerd om, remt het niet lekker en krijg je ze ongeveer niet goed gesteld. Goedkope aftermarket remschoenen kun je vooral goed gebruiken om een paar boekensteunen van te maken (persoonlijk hoef ik ze niet op mijn laro)

Verder kan het ook nog liggen aan de afstelling van de stelnokjes (2 keer per voorwiel en 1 keer per achterwiel)

Heb je inmiddels een werkplaatshandboek?

De series remmen zijn een aardige keten van onderdelen die elk hun eigen nukken hebben (been there, done that and survived it ;))
Het kan op veel plekken dus net niet goed zijn met effect op de remwerking. Staat het allemaal goed, trek je met remmen 4 strepen op het asfalt! Puntje bij paaltje remt mijn bijna 1800kg landrover met trommelremmen rondom net zo strak als mijn redelijk moderne peugeot van 1100kg met verse remschijven op de voorwielen.
Afbeelding

Mark4GTL
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 Feb 2010, 22:12
Locatie: enschede
Contact:

Re: 109S3 1979 2.25l Benzine; Krijg remmen niet op druk.

Berichtdoor Mark4GTL » 14 Jul 2015, 19:41

En nu lees ik iets waarvan ik denk... Hee, maar das handig..

Heb je een foto van hoe je de remleidingen aan de voorzijde heb omgelegd? Dat klinkt als een stuk makkelijker werken en ontluchten...
Groet`n Oet Tukkerland



Groetjes uit Twente

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: 109S3 1979 2.25l Benzine; Krijg remmen niet op druk.

Berichtdoor Erik Peters » 14 Jul 2015, 19:46

fenix2 schreef:Het kan nog aan het ontluchten liggen. De voorremmen zijn (zoals hierboven al gezegd), met de dubbele cilinders en ontluchtingsnippel bij de onderste cilinder, notoire nekkenbrekers bij ontluchten (zelf heb ik de leidingen omgelegd dat de ontluchting boven zit

Inderdaad, de luchtbellen moeten omlaag. De remschoenen helemaal terugstellen, zodat de zuigertjes helemaal achterin zitten (en met een klemband eromheen daar houden tijdens ontluchten, dus trommel eraf) dan heb je het kleinste volume (en maximale doorstroming) zodat je de luchtbellen makkelijker kwijt raakt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
fenix2
Berichten: 814
Lid geworden op: 08 Jun 2012, 19:19
Contact:

Re: 109S3 1979 2.25l Benzine; Krijg remmen niet op druk.

Berichtdoor fenix2 » 14 Jul 2015, 19:54

Hallo Mark,

Een foto heb ik er op dit moment niet van. Kan er wel van de week wel een maken.

Het komt er op neer dat je het stukje remleiding dat vanaf de remslang naar de bovenste cilinder gaat, vervangt door een stuk dat naar de onderste cilinder gaat. Cunifer per strekkende meter, een felssetje en een pijpsnijder heb je er voor nodig. Voor het mooie gebruik je ook verse nippels (let op dat je geen metrisch en UNF nippels door elkaar gebruikt. het lijkt te passen, maar sluit niet goed af)

Fenna
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pieto84
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 Apr 2014, 10:16

Re: 109S3 1979 2.25l Benzine; Krijg remmen niet op druk.

Berichtdoor Pieto84 » 16 Jul 2015, 17:23

Ik heb mijn remmen nu 2 maal ontlucht door het systeem op druk te zetten. Na de 2e keer ontluchten is er wel iets verbetering, maar het kan beter. Ik ga maar eens kijken naar de afstelling vd achterremmen. Als die te ruim staan gaat daar te veel olie heen denk ik. Hoevel ik volgensmij voor en achter wel gescheiden heb.. Mijn voorremmen staan naar mijn idee goed. De schoenen raken de trommels net niet. Achter heb ik me nog niet bekeken.

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: 109S3 1979 2.25l Benzine; Krijg remmen niet op druk.

Berichtdoor JanTD5 » 16 Jul 2015, 17:30

viewtopic.php?f=14&t=5645&p=46320#p46320

Hier een topic waar een foto bij staat van het ontluchting nippel naar boven brengen.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Gebruikersavatar
Pieto84
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 Apr 2014, 10:16

Re: 109S3 1979 2.25l Benzine; Krijg remmen niet op druk.

Berichtdoor Pieto84 » 16 Jul 2015, 18:18

Hartelijk dank! Ik ga morgen maar weer wat proberen!

Mark4GTL
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 Feb 2010, 22:12
Locatie: enschede
Contact:

Re: 109S3 1979 2.25l Benzine; Krijg remmen niet op druk.

Berichtdoor Mark4GTL » 21 Jul 2015, 19:36

Vraag: Welke maat ontluchtnippels zitten er op de voorste remmen?

Probleem met ontluchten blijkt hier (deels) in de linkernippel te zitten.
Rem was hard, maar werd weer sponsig.. Ff alles nagelopen en de linkernippel blijkt zover heen te zijn dat die niet goed meer vast (en los wss) te draaien is...
Groet`n Oet Tukkerland





Groetjes uit Twente


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten