Hi Pieter,
Wat betreft de remschoenen (en remonderdelen in het algemeen): Neem liever geen aftermarket 'kwaliteit'! daarvan is gemiddeld de maatvoering (soms tot bijzonder) bedroevend met als gevolg dat je geen goed werkende remmen krijgt. Ook kunnen remtrommels niet precies rond zijn met gevolgen voor het remvermogen.
In je onderwerp regel zie ik dat je een 6 cilinder hebt. Daarvan zijn de schoenen en trommels wat breder dan bij de 4 cilinder gemotoriseerde series 3 landrovers (3 inch ipv 2,25 inch) Let daarop ook goed met aanschaffen van onderdelen.
Heb je een (al dan niet digitaal) onderdelen boek en werkplaatshandboek?
Hoeveel remvloeistof je nodig hebt, hangt af van wat voor hoofdremcilinder je hebt, een voor/achter gescheiden systeem heeft iets meer nodig dan een enkele kring. Normaal gesproken kom je een heel eind met een halve liter. Let op dat je DOT 3 neemt, want DOT4 en overigen slopen over de lange duur je rubber delen helemaal weg (heb er de foto's van gezien en die zijn niet leuk)
succes,
Fenna
Series 3 2.6 1973 Remmen blijven hangen
Re: Series 3 motor? 1973 Remmen blijven hangen
Eric Tol schreef:Wat is in hemelsnaam de toegevoegde waarde als de vraagsteller het motortype vermeld bij een vraag over hangende remmen?
Hallo Eric,
In het geval van een Series 3 landrover maakt het verschil voor je remmen of je een 4 cilinder of een 6 cilinder in je vooronder hebt pruttelen
Fenna

Re: Series 3 motor? 1973 Remmen blijven hangen
fenix2 schreef:Eric Tol schreef:Wat is in hemelsnaam de toegevoegde waarde als de vraagsteller het motortype vermeld bij een vraag over hangende remmen?
Hallo Eric,
In het geval van een Series 3 landrover maakt het verschil voor je remmen of je een 4 cilinder of een 6 cilinder in je vooronder hebt pruttelen
Fenna
Als je mijn eerdere antwoord goed leest zie je dat ik dat al aangeef.
Een stage one V8 en een 6 pitter hebben bredere remschoenen dan een 4 cilinder. De twee eerste zijn altijd een 109.
Het remsysteem van die drie verschilt verder niet(bij de serie 3 dan. De serie 2 is een ander verhaal).
Een 88 heeft weer andere remmen, maar die gegevens veranderen niet de mogelijke oorzaken voor het probleem dat Pieter heeft.
Het vermelden van het motortype heeft dus totaal geen invloed op het al dan niet krijgen van een juist antwoord.
Eric
Re: Series 3 2.6 1973 Remmen blijven hangen
Er eindeloos over jammeren voegt nog veel minder toe. JIJ weet wellicht alles over Series, anderen minder en dan is het handig om te weten dat TS het over een wagen heeft met dezelfde specs als je zelf ooit van dichtbij hebt gezien. 
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Allemaal bedankt voor de informatie! Het is voor mij nu even wachten op onderdelen. Dan zal ik eens zien dat ik het voor elkaar krijg. Wat betreft het ontluchten, is ouderwets pompen het proberen waard of moet ik het vacuum trekken?
-
Roger B.
Onder het voorbehoud dat ik voor het gemiddeld ABS-loos remsysteem praat...
ouderwets pompen zou prima moeten werken, wees wel voorzichtig met je hoofdremcilinder. een al wat ouder exemplaar zeker, dat je niet helemaal door trapt in de slag, je zou daarmee de cupjes lek kunnen trappen.
ouderwets pompen zou prima moeten werken, wees wel voorzichtig met je hoofdremcilinder. een al wat ouder exemplaar zeker, dat je niet helemaal door trapt in de slag, je zou daarmee de cupjes lek kunnen trappen.
gone
Ik moet zeggen dat ik na de nodige keren pompent ontluchten nog steeds geen best resultaat had, dat ik een compressor tool gekocht heb. wil niet zeggen dat het dan in een keer goed is, maar in ieder geval heb ik niet de kans dat ik mijn hoofdrem cylinder kapot trap.
zeker die dubbele remcylinder aan de voorkant van de 109 zijn een uitdaging.
die ontluchtingssetjes zijn ook niet gek duur.
zeker die dubbele remcylinder aan de voorkant van de 109 zijn een uitdaging.
die ontluchtingssetjes zijn ook niet gek duur.
------
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Series 3 109 Ex defensie. 2.5NA 24V (Auto voltage) en 12V (extra voltage via aparte dynamo voor aanhangers enzo)
Onze laro houd gewoon van de natuur.. moet je na zo'n offroad dag eens kijken wat hij er allemaal van mee naar huis wil nemen
Ik heb besloten om mijn remcilinders, remschoentjes en remtrommels te vervangen. Die zitten er nu op, maar ik heb het idee dat er iets misgaat.. Ik heb de stelnokjes helemaal naar binnen staan, maar toch loopt de rem aan. Je hoort hem aanlopen en ik voel weerstand bij het ronddraaien van het wiel. Ik heb er nog geen remvloeistof in zitten, maar het lijkt me verstandig dit eerst op te lossen voordat ik ga ontluchten enzo..
Waar moet ik dit probleem in zoeken?
Waar moet ik dit probleem in zoeken?
Hallo Pieter,
Je pakt het wel gelijk grondig aan
2 dingen die ik nu zo 1-2-3 kan bedenken:
Heb je voor montage gekeken of de schoenen netjes tegen de trommels passen? (gelijke rondheid en diameter)
Heb je bij montage goed gecontroleerd of de schoenen wel vlak tegen de trommels aankomen? Behalve de stelnokjes is er nog een stelschroef om de scheefstand van de schoenen af te stellen.
succes, Fenna
Je pakt het wel gelijk grondig aan
2 dingen die ik nu zo 1-2-3 kan bedenken:
Heb je voor montage gekeken of de schoenen netjes tegen de trommels passen? (gelijke rondheid en diameter)
Heb je bij montage goed gecontroleerd of de schoenen wel vlak tegen de trommels aankomen? Behalve de stelnokjes is er nog een stelschroef om de scheefstand van de schoenen af te stellen.
succes, Fenna

De schoenen passen wel netjes in de trommels. Daar heb ik naar gekeken. Die stelschroeven heb ik eigenlijk over het hoofd gezien. Kun je me uitleggen welke dat zijn? Ik denk dat het toch tijd wordt voor een werkplaatshandboek oid..