Defender BJR?? TD5: piepend geluid

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Defender BJR?? TD5: piepend geluid

Berichtdoor Edward » 03 Jul 2015, 23:41

Zo heb ik een dikke 9000km op de tellert gezet. :lol: :lol:

Kan geen kwaad. ;) Let er wel op dat je de handremtrommel goed vastzet of eraf pakt. Je wilt zo lomp stuk ijzer niet verliezen tijdens het rijden.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Jul 2015, 00:16

handrem trommel even 4 moeren m10 (of was het m12) over de boutjes en dan de moertjes er op en vastdraaien..

en nietvergeten je difflock in te schakelen.... anders kom je niet ver :lol:
gone

Peter Brig

Berichtdoor Peter Brig » 05 Jul 2015, 19:04

Vandaag nog een rit gedaan, bij het vertrekken was het geluid weer heftig. Maar, na honderd meter was het weg. Een stuk snelweg gereden zonder problemen. Na een afrit genomen te hebben, kwam het lichtjes terug. Enkel bij het zachtjes optrekken. Gewoon rijden is het er niet, en ook bij stevig doortrekken hoor ik niets abnormaal. Ik heb wel slecht vijf nippels op de cardanas kunnen smeren. Mis ik er nog dan? Op elk kruisje ééntje, en op de voorste en achterste as telkens één. Ga op een avond nog eens aan het smeren, want het lijkt toch dat ik juist zit.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Jul 2015, 19:29

zoals je zelf zegt.... op elk kruisje eentje, en op het schuifstuk van de cardanas eentje...... dat zijn er 6....... jij zegt dat je er 5 gesmeerd hebt...... das dus eentje gemist :mrgreen:
gone

Peter Brig

Berichtdoor Peter Brig » 05 Jul 2015, 20:12

Roger B. schreef:zoals je zelf zegt.... op elk kruisje eentje, en op het schuifstuk van de cardanas eentje...... dat zijn er 6....... jij zegt dat je er 5 gesmeerd hebt...... das dus eentje gemist :mrgreen:

Ik heb er zes gezien, maar op één kruisje zat blijkbaar een andere nippel en past de koppeling niet van de pomp. Ga proberen van deze nog te vervangen.

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 05 Jul 2015, 20:45

as verdraaien, dan past ie wel
gone

Peter Brig

Berichtdoor Peter Brig » 11 Jul 2015, 08:40

Gisteren twee nippels gewisseld, nu heb ik alle punten goed kunnen doorsmeren. Maar, spijtig genoeg geen verbetering. Het lijkt alleen erger te worden. We gaan onze Def dus maar even thuis laten tijdens de vakantie. Het zal een weekje Volvo rijden worden :cry: . Ik blijf denken dat het de kruisjes van de achterste cardanas zijn, volgende week deze er eens onderuit halen en eens kijken of het geluid er dan nog is. Ik begrijp alleen niet dat ik de dif lock moet inschakelen om zo te rijden, een Def is toch permanent 4x4? :oops: Of is dit een domme vraag?

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 11 Jul 2015, 09:30

Schiet mij net te binnen. Check eens of er nog genoeg vet in de swiffel bollen zit. Heb het zelf ook eens gehad dat een homokineet begon te piepen als ik een bocht nam. Gelukkig alles heel gebleven toen en met nieuw vet was het opgelost. Het lijkt me het checken waard.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Jul 2015, 10:14

En ... het kan ook nog een wiellager zijn. Zolang de auto min of meer rolt kan het lager genoeg "zweven" om zich dus stil genoeg te houden en op momenten dat er krachten in het spel zijn kan een wiellager piepen/krijsen. Als je er oor voor hebt (en de ramen open) dan begint het met een Europese kanarie, het wordt daarna een hele volière met kanaries en daarna wordt het krijsen en knarsen.

Wiellagers kan je controleren, een voor een wiel van de grond en drraaien en proberen onbedoelde spelingen te voelen. Als het lager slechts lichtjes aan het hemelen is kan het piepen al best luid zijn maar de speling nog erg klein en moet je echt even "zoeken".

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Jul 2015, 12:47

Of toch een steentje tussen spatplaat en remschijf.
Heb ik wel vaker gehad, soms piept het alleen in een bocht en één keer toen begon het piepen 'later' pas, dwz. te zien aan de groef in de remschijf moet het steentje er al langer gezeten hebben, maar had ik het nog niet gehoord.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”