Zijn we straks weer de klos met de nieuwe MRB plannen

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Roger B.

Re: Zijn we straks weer de klos met de nieuwe MRB plannen

Berichtdoor Roger B. » 21 Jun 2015, 21:08

Landmarcs schreef:
marko001 schreef:Gewoon de wegenbelasting afschaffen en de brandstof gewoon duurder maken, .........

Een prima idee ... alleen zijn een paar invloedrijke (auto- en olie-) lobbyisten hier niet blij mee -- het komt nl gauw neer op een verdubbeling van de brandstofprijs.
De nog maar een paar jaar geleden afgeschoten kilometer-heffing zou je hiermee min of meer terug krijgen.

probleem met die kilometerheffing van een tijdje terug was de absurde kosten en privacy problematiek waarmee ze het wilden controlleren.

Landmarcs schreef:Op zich heb ik niet zoveel tegen een kilometerheffing: je zou daar heel makkelijk ook de snelheid in kunnen verwerken, dan heb je direct het probleem van duur betaald in de file staan (wat bij eenvoudiger tolsystemen kan optreden) opgelost. (En wat mij betreft mag een snelheidsafhankelijke kilometerheffing ook direct doorgelinkt naar de justitiële incasso en naar een punten-rijbewijs.)

Groeten MarcS

Nou, nee, ik wordt al veel te veel in de gaten gehouden op de weg. nog gedetailleerdere registratie van mijn bewegingen door het land hoeft voor mij niet, evenmin een daaraan gekoppelde bigbrother die elke kilometer trajectsnelheidsoverschrijding beboet.

ook dat geneuzel over chips in de kentekenplaat die dan lekker op aftand geregistreerd worden is gewoon een enkelband in autovorm.

Het is van de zotte dat de belastingdienst beter weet waar ik geweest ben als dat ik dat zelf weet.
gone

StefanLaRo

Berichtdoor StefanLaRo » 21 Jun 2015, 21:29

Toch blijven er overal haken en ogen aan zitten.. Iedereen wil de goedkoopste oplossing voor zijn situatie.
Ik zelf bijvoorbeeld wil een sterke (dus zware) auto voor privegebruik van nog geen 8000km per jaar.
Auto zal gebruikt worden voor woon werk verkeer, af en toe (lees 6-10x per jaar) boot traileren en wat 'lol' (offroad) ritjes.
Ik ben niet bereid meer dan 300,- wegenbelasting per kwartaal te gaan betalen..
dus is de keuze aan auto's zeer beperkt.

Van mij mag de wegenbelasting ipv uitstoot of in gewichtscategorieen wel ingedeeld worden in gereden km's
Groeten Stefan

Land Rover Freelander 2 HSE '07

Landrover verleden
Range Rover Classic '83
+ Range Rover Classic '84

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 21 Jun 2015, 21:51

betalen per kilometer is niet te controlleren volgens de overheid zonder dure, privacy schendende registratie van de voertuigbewegingen.

kilometerheffing via brandstof werkt niet omdat grensbewoners in het buitenland gaan tanken.

het blijft lastig, maar als ik deze plannen zie, zie ik stimulering van verkoop van auto's en mensen die uit kosten overweging een oudere diesel rijden omdat ze veel kilometers moeten maken en geen jonge auto kunnen betalen zijn het haasje
gone

Edward

Berichtdoor Edward » 21 Jun 2015, 23:06

Dat de overheid oude diesels zou gaan pesten was te verwachten. Dat past tenslotte bij de wensen van gemeenten om die stinkende dingen uit hun steden te weren. :roll: :roll:

Km heffing kan heel simpel: iedere auto heeft een km teller dus daar kun je op afrekenen. Natuurlijk is daar faude te plegen maar daar kun je oplossingen voor verzinnen. Iedere burger is tegenwoordig een crimineel in de ogen van de overheid tot het tegendeel bewezen is. De achterlijke monitoring die zij nodig achten voor een km heffing is daar het treurige toppunt van. :shock: :shock:

Ik ben van mening dat het rijden belast moet worden en niet het bezit. Ik wil namelijk heel graag een zuinig eco autotje erbij zetten als ik alleen m'n luie reet te vervoeren heb, maar dat kan niet uit omdat het bezit zo zwaar belast wordt. En dus rij ik (en vele met mij) alle dagen in een zware dikke diesel........ De motort laat ik even buiten beschouwing, ik hoop dat kWiebes dat ook doet in z'n nieuwe plannen. Ik rij namelijk een motort van de zaak zonder bijtelling oid.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Peter Brig

Berichtdoor Peter Brig » 23 Jun 2015, 19:27

Mijn Def 90 op grijs kenteken met drie zitplaatsen kost hier in België 127 euro taks per jaar. Als personenwagen ingeschreven zal dit ongeveer 700 euro per jaar kosten, wat kost dit dan ongeveer in Nederland? Eigenlijk willen wij graag in Nederland komen wonen, we vinden namelijk alles beter bij onze noorderburen. Maar, misschien moet ik dan wel afscheid nemen van de Def... :oops:

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Jun 2015, 19:46

voor een defender 90 op diesel...... grijs kenteken 600-700 per jaar gok ik, geel kenteken 1900-2100 gok ik...
gone

tim

Berichtdoor tim » 23 Jun 2015, 21:59

Aan de te ruime kant roger, iig het grijze tarief;

ik betaal voor de 110 480 euro per jaar aan mrb.(als zelfstandige uiteraard)
actueel; kijk even op de prik bij het aanverwante topic, bijdrage van eric 110 geeft aan dat oudere dieselauto's(12 jaar en ouder), geel en grijskenteken vanaf 2019 een 15% verhoging gaan krijgen op de mrb.
Todo dus mijn inziens.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 23 Jun 2015, 22:58

Nu niet via de telefoon op internet maar op de laptop, zoekt wat makkelijker en tikt vooral veel makkelijker....

defender 90 Td5 weegt 1880 kg (ergens op internet gevonden)
volgens de site van de belastingdienst zijn de belastingtarieven op dit moment dan:

bestelauto ondernemer 460,- per jaar
bestelauto particulier 1716,- per jaar
personenauto 2176,- per jaar
heb even Noord Brabant aangehouden als provincie
gone

tim

Berichtdoor tim » 23 Jun 2015, 23:16

Peter, maw: verplicht belg blijven indien je de def wil blijven rijden :D :D
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Peter Brig

Berichtdoor Peter Brig » 24 Jun 2015, 18:13

Pffft... dat kost wel een centje. Ik zal nu maar niet meer vloeken als de rekening van 127 euro in de bus valt. Ik mag binnenkort wel niet meer de Stad Antwerpen in met mijn vuile diesel, maar daar heb ik gelukkig nog een groene Volvo voor :D .

Terug naar “Kroeg”