Ben bij de 130 met opbouw toch wel blij met de stabs, rijdt nu strakker dan de 110 die we hadden.
Verschil voel je vooral op verkeerspleinen als je na een lange bocht links overstag naar rechts gaat (of andersom natuurlijk)
Groet Ron
def 110 puma 2.4 /2009/ anti roll bar bracket verbogen
Re: def 110 puma 2.4 /2009/ anti roll bar bracket verbogen
110-Td5 X-tech 2006
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: def 110 puma 2.4 /2009/ anti roll bar bracket verbogen
Ron63 schreef:.....
Verschil voel je vooral op verkeerspleinen als je na een lange bocht links overstag naar rechts gaat (of andersom natuurlijk)
Precies, en dat is dan ook het punt waarop het mis gaat bij de Elandproef.
De auto rolt van rechts naar links, en daarna volgt weer een tegenbeweging en daarop weer terug etc. Is de "proef" dan iets te hevig dan raakt de auto in een oncontroleerbare stuiter-toestand. Stabilisatorstangen werken dan (misschien/hopelijk) net genoeg om het opslingerend stuiteren te voorkomen.
D'r was ooit op 5thGear (of TopGear oid) een Elandproef met een RRC, daar zag je dat opslingerend stuiteren heel goed geïllustreerd.
Groeten MarcS
- vandestraatweg
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 09 Mar 2010, 20:12
Re: def 110 puma 2.4 /2009/ anti roll bar bracket verbogen
Brackets uiteindelijk bij YRM gekocht. Gisteren heb ik ze erop gezet (lassen wel door een profi laten doen)
Beetje zwart erop en klaar.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: def 110 puma 2.4 /2009/ anti roll bar bracket verbogen
exact, niet opvallend gelast, in de lak, twee jaar om vuil te worden... zie je niks van bij de TUV
gone
Re: def 110 puma 2.4 /2009/ anti roll bar bracket verbogen
Deze bracket mag ook bij een Duitse LR gewoon vervangen of zelfs nieuw aangebracht worden. Bij de TUV doen ze er ,mits vakkundig aangebracht , helemaal niet moeilijk over . Prulwerk en slechte lassen worden natuurlijk terecht afgekeurd. Vr gr Henk B.
-
Roger B.
- Berichten: 10154
- Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
- Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)
Re: def 110 puma 2.4 /2009/ anti roll bar bracket verbogen
nou dat is volledig afhankelijk van hoe moeilijk of makkelijk je TUV keurmeester doet. ik had er een die simpelweg zei dat er niet aan het chassis gelast mocht worden zonder certificaat dat verklaard dat het laswerk geen nadelige gevolgen heeft op het chassis. dat zo'n beugel aanlassen dat niet zal hebben is een ander verhaal dan zo'n certificaat kunnen overleggen.
Achterbalken worden in duitsland ook vervangen.... maar als ze zien dat ie vernieuwd is, heb je echt kans op moeilijkheden....
Ik had een MX5je met rotte chassisbalken vóór de voorwielophanging, daar rotten ze blijkbaar vaak want mazda levert die stukken chassis los... om er weer in te lassen... Dat gedaan en de lassen niet weggemoffeld onder een laag bitumen of zo... gevolg: afkeur, en zonder verklaring van MAZDA dat deze reparatie zoals in mijn auto uitgevoerd door hun goedgekeurd was zou ie hem niet goed keuren.....
hele onderkant vers in de bitumenspray gezet inclusief de lasnaden zodat ie er netjes uitzag en de reparatie niet zichtbaar ... ander keurstation en goedgekeurd.... want MAZDA gaat je nooit zo'n verklaring geven, aangezien zij die laswerkzaamheden niet gedaan hebben
Achterbalken worden in duitsland ook vervangen.... maar als ze zien dat ie vernieuwd is, heb je echt kans op moeilijkheden....
Ik had een MX5je met rotte chassisbalken vóór de voorwielophanging, daar rotten ze blijkbaar vaak want mazda levert die stukken chassis los... om er weer in te lassen... Dat gedaan en de lassen niet weggemoffeld onder een laag bitumen of zo... gevolg: afkeur, en zonder verklaring van MAZDA dat deze reparatie zoals in mijn auto uitgevoerd door hun goedgekeurd was zou ie hem niet goed keuren.....
hele onderkant vers in de bitumenspray gezet inclusief de lasnaden zodat ie er netjes uitzag en de reparatie niet zichtbaar ... ander keurstation en goedgekeurd.... want MAZDA gaat je nooit zo'n verklaring geven, aangezien zij die laswerkzaamheden niet gedaan hebben
gone
- vandestraatweg
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 09 Mar 2010, 20:12
Re: def 110 puma 2.4 /2009/ anti roll bar bracket verbogen
Mijn TUV ervaringen zijn niet al te best. Ik ben van Rwanda naar Berlijn verhuisd. TUV heeft mijn 5 jaar oude auto pas goedgekeurd nadat ik alles eraf had gehaald. Banden, velgen, bumper, lier, hulp veren, lampen, ruit vervangen, remschijven etc.
Snorkel en roofrack mochten blijven zitten en die staan nu netjes op het kentekenbewijs.
NL sticker moest er eigenlijk ook af (maar die heb ik laten zitten)
Volgende keuring augustus 2017, ik zorg wel voor wat schmutsigkeit rondom de brackets
Johan
Snorkel en roofrack mochten blijven zitten en die staan nu netjes op het kentekenbewijs.
NL sticker moest er eigenlijk ook af (maar die heb ik laten zitten)
Volgende keuring augustus 2017, ik zorg wel voor wat schmutsigkeit rondom de brackets
Johan
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten