Edward schreef:Ter verduidelijking: de plek waar die sjorogen zitten en dus een Jate ring is niet wezenlijk versterkt. Het is gewoon het chassisblik waar twee gaten in geboord zijn. Daarover ligt aan de binnen kant een hoek profieltje dat met vier hechtlasjes min of meer vastzit.
Bij de trekhaak achter is dat net zo. Waar de trekstangen van een trekhaak zitten en waar dus alle trek en duw krachten doorgaan zou je verwachten dat daar een buis in het chassis gelast zit. Maar helaas, ook hier voorkomt alleen een dun hoeklijntje dat je het chassis samenknijpt als je de bout te vast aandraait.
Daarom rot het daar ook zo graag, want zelfs de beste poetser krijgt die plek nauwelijks schoongespoeld.
Precies, je zou een buisje verwachten en dat zit er niet. Als je een beetje doordraait dan knijp je met een JATE-ring het chassis plat.
Een JATE-ring is vanwege de tweezijdige belasting wel weer beter als een eenzijdig sjor-oog, dat aan de tegenover liggende kan dus alleen een bout-kop - chassis draagvlak kent.
Groeten MarcS