Die harpjes waar we de breeksterktes hier mee vergelijken hebben een veiligheidsfaktor van minimaal 5. De belasting die daarop staat is een Safe Working Load of Working Load Limit. De breeksterkte is ten minste 5 keer hoger dus. De zwakste schakel zal in onze toepassing dus echt nooit de sluiting zijn! Als sluitingen gecertificeerd worden, worden de sluitingen tot 25 ton SWL belast tot 2 keer hun SWL. Vandaag weer eens gezien hoeveel een sluiting kan hebben, een 8 tons sluiting met 30 ton belast (in een trekbank), was enkel het mannetje een beetje krom van.
Dat stropje van 5 ton breek is dus op zijn best net zo sterk als een 1 tons harpje, zoek die maar eens op, dat is echt een heel klein sluitinkje. Of nog een aardige vergelijking, een paars hijsbandje (breek 7 ton en SWL 1 ton) en die gebruiken we allemaal ook liever niet. Die groene heeft een SWL van 2 ton en breek van 14 ton (kunststof hijsmiddelen veiligheidsfactor 7)
De zwakste schakel zal in het offroad meestal eerst de lierdraad zijn en daarna de bevestiging aan de auto of het chassis. De meeste losse middelen die we gebruiken aan de auto's zijn afkomstig uit de hijsmiddelen en daar staat dus een SWL op, alleen zaken die speciaal voor de 4x4 sport worden gemaakt staat vaak enkel een breeksterkte op.
sump/steering guard 110/200tdi RHD
- roelof soeteman
Re: sump/steering guard 110/200tdi RHD
Land Rover Series 3 SWB '79
Het zwakste punt is het chassis. daar hoef je je geen illusies over te maken.

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
dank, en ja, dat snap ik... maar heb toch liever een gebroken strap dan een kaduuke harp of een sleepoog/jate/lierbumper... ook voor de omgeving
maar vraag me dus af wat of hoe dik ik de zijbevestiging van m'n steeringguard moet hebben om er een degelijk recovery punt van te maken...
deze zwarte dus...
mijne is 6mm staal, guard zelf 10mm alu
maar vraag me dus af wat of hoe dik ik de zijbevestiging van m'n steeringguard moet hebben om er een degelijk recovery punt van te maken...
deze zwarte dus...

mijne is 6mm staal, guard zelf 10mm alu
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
- roelof soeteman
6 mm plaat zal, als er genoeg vlees om het gat heen zit al sterk zat zijn zolang je in een (ongeveer) rechte lijn voor het oog trekt. Zet de belasting een beetje scheef en je trekt een stukje plat al gauw krom. Ideaal zou zijn de dikte op te meten bij een bestaande steering guard van hetzelfde ontwerp van iemand die hem (1) regelmatig gebruikt en (2) nog niet krom heeft getrokken.
Maar om dat uit te vinden was je waarschijnlijk dit onderwerp gestart
Het zwakste punt hangt dus ook nogal van de staat van je chassis af

Maar om dat uit te vinden was je waarschijnlijk dit onderwerp gestart
Het zwakste punt hangt dus ook nogal van de staat van je chassis af
Land Rover Series 3 SWB '79
chassis is twee jaar oud
en MOD... ( versterkt)
schijnt....

kom op Paddock bijv. deze tegen:
http://www.paddockspares.com/pm609te-st ... r-rhd.html
maar is 5mm... lijkt me beetje fragiel... mijn 6mm vertrouw ik al niet... denk dat ik voor 8 of 10 mm ga... en de huidige als mal gebruik

kom op Paddock bijv. deze tegen:
http://www.paddockspares.com/pm609te-st ... r-rhd.html
maar is 5mm... lijkt me beetje fragiel... mijn 6mm vertrouw ik al niet... denk dat ik voor 8 of 10 mm ga... en de huidige als mal gebruik

Laatst gewijzigd door ppw op 01 Mei 2015, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
― Robert Downey Jr.
― Robert Downey Jr.
Hoe dik wil je het hebben?
6 mm staal, das 3 keer je chassisdikte, das net zo dik als de wanddikte van tsjalken en skutsjes die 120 jaar oud zijn en nog steeds dik waterdicht in het water liggen.
Kom op, voor dat beetje spielerij in de hollandse zandbakjes moet dat toch dik volstaan.
War heb je aan 10 mm dikke zijkanten als je landrover chassispoten van 2 mm enigzins de reputatie waarmaken?
ja, weet ik; tsjalken gaan niet naar fusternou oid,

6 mm staal, das 3 keer je chassisdikte, das net zo dik als de wanddikte van tsjalken en skutsjes die 120 jaar oud zijn en nog steeds dik waterdicht in het water liggen.
Kom op, voor dat beetje spielerij in de hollandse zandbakjes moet dat toch dik volstaan.
War heb je aan 10 mm dikke zijkanten als je landrover chassispoten van 2 mm enigzins de reputatie waarmaken?
ja, weet ik; tsjalken gaan niet naar fusternou oid,
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
wel.... tot je dorpels in de blub staan... met twee lieren met allebei een snatchblok eruit worden getrokken lijkt me wel iets meer dan een skutsje op een plas verdraagt
om van volgas middels een kinetisch touw omhoog een helling opgetrokken worden omdat de koppeling zoek is nog maar te zwijgen....
om van volgas middels een kinetisch touw omhoog een helling opgetrokken worden omdat de koppeling zoek is nog maar te zwijgen....
― Robert Downey Jr.
― Robert Downey Jr.
ppw schreef:wel.... tot je dorpels in de blub staan... met twee lieren met allebei een snatchblok eruit worden getrokken lijkt me wel iets meer dan een skutsje op een plas verdraagt![]()
Tja, zoals Ed al zei:
Edward schreef:Het zwakste punt is het chassis. daar hoef je je geen illusies over te maken.![]()
![]()
Je kunt het wel veel dikker maken, maar erg veel dikker dan de zwakste schakel - chassis 2 mm - heeft niet zo veel zin, je trekt gewoon de bevestiginggaten kapot.
Even OT: Normaliter worden alle delen in een keten zodanig op sterkte berekend, dat het dáár het eerste kapot gaat waar het het minste kwaad kan. Zo heb ik een kennis zeezeiler, die er een gewoonte van had om alles 3 x zo zwaar uit te voeren aan sluitingen en bevestigingspunten van de mast en zo. Met als gevolg dat in een vliegende storm de puttingen (bevestiginspunten) uit het dek worden getrokken, met grote gaten in dek tot gevolg - waar normaliter dan de sluiting net boven de putting zou zijn gebroken - met gevolg dek nog heel en geen zinkend schip.... 't schijnt een serieus vak te zijn, mechanica en sterkteberekeningen...
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
Aanduiding op de harp is 3 of 4 ton of mijn part 20 ton.
Punt is dat dat werklast is. Wanneer deze gewichten overschreden word is hij voor bepaalde werkzaamheden niet meer bruikbaar. Echter zit de een veiligheid marge van factor 5 op. De harp zal mits goed gebruikt, beter tegen de balasting kunnen dan de auto.
Even een edit op me eigen opmerking. Dit geld niet voor alles, de zijn ook gevallen waar de veiligheidsmarge mee genomen word in de vermelding. Die moet jezelf dus delen om de werklast te achterhalen.
Punt is dat dat werklast is. Wanneer deze gewichten overschreden word is hij voor bepaalde werkzaamheden niet meer bruikbaar. Echter zit de een veiligheid marge van factor 5 op. De harp zal mits goed gebruikt, beter tegen de balasting kunnen dan de auto.
Even een edit op me eigen opmerking. Dit geld niet voor alles, de zijn ook gevallen waar de veiligheidsmarge mee genomen word in de vermelding. Die moet jezelf dus delen om de werklast te achterhalen.
Groetjes Johnny

Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl
Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 90 200tdi - Lr 127 Camper 200vgtdi - Lr D130 td5
http://www.vanvlietboomverzorging.nl http://www.big-six.nl
info@vanvlietboomverzorging.nl