Def Td5 2001: Verlichtingsprobleem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Def Td5 2001: Verlichtingsprobleem

Berichtdoor Landmarcs » 26 Apr 2015, 00:41

Gerard4t schreef:Ik heb het schakelaartje maar uit elkaar gehaald, de klinknageltjes wat strakker gemaakt en / of doorgesoldeerd, de veer achter het contact wat strakker gemaakt en nu gaat het al weer 14 jaar mee. Zorg ook voor goed klemmende fastons wat hoge contactovergangsweerstanden (veel punten met scrabble) worden heet, het kunststof daardoor zacht en weg is het contact. Zelfde verhaal geldt voor de schakelaar in het contactslot, net zo beroerd gemaakt met hetzelfde speelgoedplastic en de rest. Daar gaat het vooral snel fout als je b.v. een waterkoker op de accessoiredinges aansluit.

Ik blijf erbij dat het heel veel beter is als de hele grootlicht-stroom niet meer via het houtje-touwtje circuit in/achter het dashbord loopt.
De "kortste" route van dynamo naar de koplampen wordt het dichtst benaderd door de Zweedse lichtversterker (die weliswaar met een Volvo in gedachten is gemaakt, maar die 1:1 voor een LandRover bedacht lijkt), als die verschillende overgangsweerstanden en dunne draadjes geven verlies en als je pech hebt zoveel warmte dat er iets stuk gaat of erger.
Het gaat namelijk niet alleen mis in de lichtschakelaar ('t is wel de grootste boosdoener) maar ook de gedimd/ongedimd schakelaar gaat soms stuk, en soms - nog geniepiger want moeilijk te vinden - de relaisvoet van het ene relais dat er dan wel in zit. Is het de lichtschakelaar dan heb je eigenlijk geluk want makkelijk te vinden en makkelijk te repareren (en onderweg eventueel ook nog eens eenvoudig door te verbinden).

En wat betreft de 2012 modificatie: Het is echt LandRover/Lucas om met een eigen halve oplossing te komen terwijl er een kant-en-klare oplossing is die zowel in "hard-ware" als in arbeid minder kost als de LandRover/Lucas invention.

Groeten MarcS

Peu

Re: Verlichtingsprobleem

Berichtdoor Peu » 26 Apr 2015, 09:34

Def2001 schreef:
Landmarcs schreef:En ... wil je het helemaal "mooi" doen, overweeg dan LED-lichtjes voor stads-en klipperlichten, de betere LED-lichtjes geven meer uitstraling (ook wel een beetje bling-bling-uitstraling), en de stads-licht-stroom - die niet door de Zweedse route wordt getackeld - zakt dan in een moeite naar heel weinig.
Groeten MarcS

Ik heb inderdaad aan LED gedacht, maar ik vind ze niet zo mooi. Dus daar twijfel ik nog over. Als een nieuwe schakelaar het weer 14 jaar uithoudt, dan ga ik maar voor die optie. Mocht de schakelaar het op korte termijn nog eens begeven, dan met de 'Zweedse knoop' ertussen. Eerst maar eens op zoek naar een schakelaar.
ook wij hadden een probleem met de lichtschakelaar. Lullig want deze wilde NIET meer uit :mrgreen:

Er bestaan ook vervangings LED "lampjes" die je in je bestaande armaturen kunt plaatsen. Dan hou je de originele aanblik. Er zijn er zelfs met een ingebouwde weerstand dus hoef je ook geen andere relais te plaatsen. Zelf heb ik op onze zwarte 110 wél een LED set rondom met witten glazen gezet. Dat naast de heldere koplampen. Op een zwarte defender vind ik het fraai staan :mrgreen:
Failing to prepare is preparing to fail!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Apr 2015, 10:40

Peu schreef:....

Er bestaan ook vervangings LED "lampjes" die je in je bestaande armaturen kunt plaatsen. Dan hou je de originele aanblik. Er zijn er zelfs met een ingebouwde weerstand dus hoef je ook geen andere relais te plaatsen. Zelf heb ik op onze zwarte 110 wél een LED set rondom met witten glazen gezet. Dat naast de heldere koplampen. Op een zwarte defender vind ik het fraai staan :mrgreen:

De standaard WIPAC lichtjes geven ook dezelfde uitstraling/aanblik, totdat je ze aan zet (of totdat je van echt nabij kijkt) want dan zie je een veelvoud van LED-lichtjes (of indien uit en nabij bezien de veelvoudige reflector). Dat veelvoudige is het enige bling-aspect.
Van de WIPAC wordt wel gezegd dat het aandeel zijdelingse uitstraling "te gering" zou zijn. Ik heb geen harde metingen maar gezien de clignoteur-reflecties in het donker denk ik dat de WIPAC minstens de oude gloeiende spijker evenaart in de zijdelingse uitstraling -- naar voor en naar achter is de uitstraling veel helderder. Enige echte minpunt vind ik dat de witte stadslichtjes voor erg wit zijn, en dus bij daglicht minder opvallen als het oude gelige gloeilamplicht.

Vervangings LED "lampjes" zijn (meestal) niet (E) gekeurd, sommigen vallen daar over. Wat betreft de balast-weerstand: een instelbaar WIPAC cligonteur-relais kost je de kop niet,en is toch een wat subtielere oplossing.
Voor de liefhebber: de LED-lichtjes zijn er zowel met gekleurde "bolletjes" als met ongekleurd transparant "witte" bolletjes, 't is maar hoe origineel je het wilt.

Waar ik nog geen ervaring mee heb is het ontbreken van het verwarmingseffect van de gloeilampen: Bij hevige sneeuw zouden LED-lichtjes kunnen insneeuwen waar gloeilamplichtjes een ingebouwde ontdooi-functie hebben ... hoe effectief het ontdooien is is de vraag, het dooiwater bevriest natuurlijk net iets verderop weer afhankelijk van de buitentemperatuur.

Groeten MarcS

PS Ik noem hiervoor steeds WIPAC, dat is omdat ik die ken, VeeTee heeft goede ervaring met gelijksoortige LED lichtjes van ... een ander merk

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 26 Apr 2015, 13:28

Landmarcs schreef:PS Ik noem hiervoor steeds WIPAC, dat is omdat ik die ken, VeeTee heeft goede ervaring met gelijksoortige LED lichtjes van ... een ander merk

Inderdaad, ik heb naar volle tevredenheid een complete set RDX Led er op zitten (richtingaanwijzers, stadslicht en achter/remlichten). Qua zichtbaarheid een enorm verschil, veel helderder. Het zijn complete gesealde armaturen, dus echt waterdicht, vormgeving exact het zelfde als origineel, plug and play wat betreft aansluiten, geleverd met econoseal stekertjes. Je moet wel het stekkertje er zelf aanklemmen (fluitje van 0.01 €), want met de gloelampjes was het - Land Rover kennende - niet altijd het zelfde pinnetje plus of min. Dus eerst even testen en dan vastzetten. Inclusief speciaal knipper-relais, instelbaar zodat ook het aanhanger-controlelampje op het instrumentenpaneel op de juiste manier meedoet (1 maal zónder, continue knipperen mét aanhanger).
Met sneeuw heb ik inderdaad ook nog geen ervaring, maar in een paar jaar tijd met de oude lampjes al 2 vervormde/gesmolten armatuurtjes gehad - dat voordeel nu weegt m.i. wel op tegen de "ingebouwde sneeuwverwijderaar" van de oude lampen. :lol:
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Apr 2015, 13:38

VeeTee schreef:.... Inclusief speciaal knipper-relais, instelbaar zodat ook het aanhanger-controlelampje op het instrumentenpaneel op de juiste manier meedoet (1 maal zónder, continue knipperen mét aanhanger).

Het RDX relais is dus op één punt duidelijk beter, nl wat betreft het aanhangwagen-controlelampje - bij het WIPAC relais dat ook instelbaar is, maar dat niet "goed" samenwerkt met het aanhangwagen-controlelampje ... je kan nl alleen dat lampje controleren (omdat het altijd mee-knippert .... totdat het ooit stuk gaat).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”