Loshalen viscofan Td5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Loshalen viscofan Td5

Berichtdoor Landmarcs » 12 Apr 2015, 15:59

Ray vd Velden schreef:Hallo zeg een visco van een Td5 gaat tegen de klok in los.
Dus rechts om met de klok mee sla je het alleen maar vast.
En dan ook mog leuk om een filmpje te plaatsen van een Tdi.

Fijne zondag....

Het advies van Roger B. is erg handig:
Roger B. schreef:geen idee of ie rechts of links om moet....dat onthoud ik niet, ik kijk gewoon naar de fan, los is die kant op die de motor ook draait (te zien aan de stand van de schoepen die lucht richting motor drukken als de motor draait)

Je kan het ook beredeneren: Bij de normale draairichting van de motor moet de fan vast-draaien (anders zou de fan indien niet 100% vast er ineens vandoor kunnen gaan .... en zich dan in de radiator boren. Staat de motor stil en draai je de fan door is dus richting "los".
(NB Iets dergelijks heb je ook bij de pedalen op een fiets ... ;) )

Groeten MarcS

Laro Joost

Berichtdoor Laro Joost » 13 Apr 2015, 21:20

Ik heb de multiriem er weer om heen gelegd. Maar...hij gaat nog steeds niet los. Ondanks de reim draait hij nog steeds mee.

Ik zit er aan te denken de poellie as van de Viscofan met iets te blokkeren.

Iemand nog andere tips?
IMG_3071a.jpg
Land Rover Defender 110 ST WGN HR

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Apr 2015, 21:34

nog een keer dan..... met een tweede tool, de blokkeer sleutel...

zoals op de site van forumlid André Kuit te vinden is:

LRT 12-093 is de blokkeer tool, LRT 12-094 is de fan-sleutel

Afbeelding

Tevens kun je daar zien dat de fan tegen de klok in draait om lucht richting motor te blazen, dus de fan moet ook LINKS OM los (zoals Raymond ook al zei)
gone

ppw

Berichtdoor ppw » 13 Apr 2015, 21:56

ok, my mistake... :( :o
weet niet beter dat je een visco rechtsom losdraait, zowel op m'n BMW als op m'n vorige LR's...
maar ik heb dan ook geen TD5.. :oops:
again.... humble sorry :oops:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Laro Joost

Berichtdoor Laro Joost » 14 Apr 2015, 22:48

roger, begrijp me niet verkeerd.

De blokeer sleutel heb ik niet. ik heb de poelli met wat hoekstalen vast gezet.
IMG_3073a.jpg

Maar er zit echt geen beweging in. Ik vraag me af hoe zit dit bij de garage hebben losgekregen bij het vervangen van de riem.
Ik sta met mijn neus voor de bumper en probeer de sleutel naar rechts te draaien
Land Rover Defender 110 ST WGN HR

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 14 Apr 2015, 22:54

LINKSom zeg ik, en zegt ray... ik heb uitgelegd hoe je aan de fan ziet in welke richting de motor draait en dat je de fan in die richting moet losdraaien.... en jij draait hem vast... ja, dat zal niet lukken nee....

en dat jij die sleutel niet hebt neemt niet weg dat DAT de manier is om de fan los te draaien.... kopen of maken is een optie, of op een andere manier hengsten om het ding te blokkeren... maar werken aan een auto begint met goed gereedschap
gone

ppw

Berichtdoor ppw » 14 Apr 2015, 23:12

"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Ray vd Velden

Berichtdoor Ray vd Velden » 15 Apr 2015, 12:56

Best lastig als men het uitlegt en dan toch anders doen :roll:
Nou heb ik origineel gereedschap daar voor.
En draai dat ding nou niet vast als je de boel weer gaat monteren maar geeft het een heel klein tikje maar ook meer heel klein.

Succes......
Discovery II Td5 automaat td5 Inside performance CR turbos VNT 250pk 4.6 TC aangepaste automaat V8 LT230 1.41

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 15 Apr 2015, 13:32

de viscofan is mijn momentsleutel bij het vastdraaien..... aan de schoepen draaien totdat je voelt dat je door de weerstand van de viscokoppeling draait.... motor draait hem alleen maar vaster, los gaat ie echt niet vanzelf..... en dan krijg je hem volgende keer ook los zonder blokkeersleutel ;)
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Apr 2015, 14:10

Ray vd Velden schreef:En draai dat ding nou niet vast als je de boel weer gaat monteren maar geeft het een heel klein tikje maar ook meer heel klein.

Ik doe bij fiets-pedalen altijd een likje molybdeenvet op de schroefdraad (na lang geleden de hele draad netjes egaal ingevet te hebben).
Fietspedalen moet je nl vaster draaien als je van plan was anders gaan ze tikken, dus net iets heen en weer schuiven en dat kan niet lang goed gaan.

Eenmaal goed ingevet krijg je die fietspedalen altijd weer makkelijk los, zelfs met een "bahco", en dat is heel prettig (zonder deze voorbehandeling kunnen ze zo vast zitten dat je ze alleen met een speciale lange pedaal-sleutel en gepast geweld los krijgt).

Mij lijkt dat deze truuk ook zal werken bij een visco-fan (molybdeenvet is misschien wat overdone, maar het werkt en dat is het voornaamste).
De visco-fan moet je zo vast zetten dat ie niet losloopt als de motor onverhoopt nogal wild gestopt wordt: de fan heeft dan een vliegwiel-werking en wil doordraaien, de fan moet dus zo vast zitten dat ie dit vliegwiel-moment weerstaat.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”