D1, 1996 300tdi. Vragen over schokdempers

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
wvdberg
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 Sep 2009, 17:17
Locatie: Oudehaske
Contact:

Re: Schokbrekers, discovery, 300tdi

Berichtdoor wvdberg » 01 Apr 2015, 15:43

Edward schreef:De gewone Koni Heavy Track kost iets van 500 euri voor de hele wagen. Die is ook instelbaar.

Nog steeds stevig aan de prijs maar ik heb er wel gemonteerd die het na 250.000 kilometer nog steeds prima doen. Enige reden dat ze toen gemonteerd zijn is dat er 1800km piste in de reis zat met een wagen van 2600kg.....

Voor Fox ben je minimaal hetzelfde kwijt en dat vind ik (naar mijn zeer beperkte ervaring) toch meer een race shock. ;)

Dat is wel de prijs per stuk Dennis, niet per paar. ;)


hoi Edward,

Klopt Koni is ook instelbaar maar dat moet je doen voordat je ze er onderzet, zou mooi zijn als je dat kan doen als ze monteert zijn. Niet dat elke dag nodig is maar als je echt serieus het terrein in gaat of een reis gaat maken en ze dan kan verstellen zou fijn zijn. Met de "goedkope" schokbrekers heb ik ongeveer 5000Km aan tracks gereden. :lol:
Met vriendelijke groet,
Wim, Yvonne en onze NoeNoe (def 110 300tdi)
www.frieslandtravelers.nl

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Schokbrekers, discovery, 300tdi

Berichtdoor Edward » 01 Apr 2015, 16:20

Ja, echt een genot is het niet dat verstellen....... De shock loshalen is niet m'n favoriete klus. :lol: :lol:

Maar mijn ervaring is dat er 1 hooguit 2 keer een aanpassing wordt gedaan en men het dan goed vind. Bij veel motoren kun je de volledige vering instellen; ingaand uitgaand, voorspanning, etc.

Dat wordt zo lastig gevonden dat 90% er nooit aankomt, 5% het de specialist laat doen en 5% de moeite neemt om zich erin te verdiepen en het zelf doet. :D :D

Maar ik rij ook met standaard shocks rond ;)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Schokbrekers, discovery, 300tdi

Berichtdoor JoostKenya » 01 Apr 2015, 18:04

wvdberg schreef:Klopt Koni is ook instelbaar maar dat moet je doen voordat je ze er onderzet, zou mooi zijn als je dat kan doen als ze monteert zijn. Niet dat elke dag nodig is maar als je echt serieus het terrein in gaat of een reis gaat maken en ze dan kan verstellen zou fijn zijn.
Laatst gewijzigd door JoostKenya op 01 Apr 2015, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Schokbrekers, discovery, 300tdi

Berichtdoor JoostKenya » 01 Apr 2015, 18:06

wvdberg schreef:Klopt Koni is ook instelbaar maar dat moet je doen voordat je ze er onderzet, zou mooi zijn als je dat kan doen als ze monteert zijn. Niet dat elke dag nodig is maar als je echt serieus het terrein in gaat of een reis gaat maken en ze dan kan verstellen zou fijn zijn.


Technisch gezien is het eigenlijk heel logisch dat de Konis alleen bij het monteren kunt verstellen. Bij deze Konis is alleen de rebound instelbaar. En de benodigde rebound demping is voor het overgrote deel afhankelijk van de stijfheid van de veren en niet zozeer afhankelijk van de belading of van de rijomstandigheden. De demper moet als het ware de asbeweging onder controle houden bij het uitveren van de as op het moment dat de wiellast wegvalt. De zwaarte kracht is dan maar 1G en de uitgaande asversnelling van een ongedempte ingeveerde as in het luchtledige is veel groter! De hoeveelheid energie die dan in de veer opgeslagen is en gedempt moet worden, is afhankelijk van veerstijfheid. Een hoge veerstijfheid vereist meer rebound demping dan een lagere veerstijfheid. Tijdens de reis zal de veerstijfheid niet varieren (bij stalen schroefveren) en daarom hoeft de rebound niet beslist makkelijk instelbaar te zijn.

De benodigde compressie demping is veel meer afhankelijk van de belading en afhankelijk van de rijomstandigheden. Het makkelijk kunnen aanpassen van de demping tijdens de reis heeft daarom eigenlijk alleen zin voor de compressie demping. Sommige dempers met remote reservoir hebben daarvoor een draaiknop op het reservoir.

Het bedenken van de benodigde aanpassing is uiteindelijk helemaal niet zo simpel. Je moet het gevoel ontwikkelen door veel te rijden en veel uit te proberen. Ik ben nu meer dan twee jaar met verschillende setjes Foxdempers bezig. En ik heb ze tig keer uit elkaar gehaald en opnnieuw geshimmed. Ik heb er nu denk ik een redelijk gevoel voor. Het grote probleem is hier in Kenia op stenen en ruts de trade off tussen comfort en stabiliteit. Na veel experimenteren heb ik uiteindelijk de standaard settings volgens de fabriekstabellen overboord gezet en iets anders bedacht. En dat werkt opeens veel beter. Maar met simpele draaiknoppen was ik daar ook niet opgekomen.[/quote]

Walterke
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 Mei 2014, 20:45
Locatie: Lochem

Re: Schokbrekers, discovery, 300tdi

Berichtdoor Walterke » 01 Apr 2015, 18:38

Leuk om te lezen dat je daar een gevoel voor ontwikkeld hebt, dat hoor en zie je weinig. De hoeveelheid rebound demping is ook afhankelijk van de ondergrond. Of dit hard of zacht is, als je teveel rebound demping hebt dan komt het wiel los na een hobbel, terwijl je eigenlijk wil dat de as de drempel volgt om direct na een drempel grip te hebben.

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Schokbrekers, discovery, 300tdi

Berichtdoor JoostKenya » 01 Apr 2015, 19:17

Walterke schreef:De hoeveelheid rebound demping is ook afhankelijk van de ondergrond. Of dit hard of zacht is, als je teveel rebound demping hebt dan komt het wiel los na een hobbel, terwijl je eigenlijk wil dat de as de drempel volgt om direct na een drempel grip te hebben.


Daar heb je op zich gelijk in. Maar je zult in de praktijk als je harder gaat rijden toch wel meer rebound willen in verband met stabiliteit van de auto. Daardoor loop je tegen een volgend compromis aan. In de motorcross is het ook een soort vuistregel: Je kunt de rebound verhogen totdat je tractie problemen krijgt.

Om dit compromis te overkomen is er Detra van Donerre. Zie bijvoorbeeld:
http://www.milneroffroadracing.co.uk/da ... cience.htm
En Reiger zal in de hele dure wedstrijd dempers misschien ook wel zoiets hebben.

Neemt niet weg dat je voor een auto voor een gemiddelde set obstakels de rebound kunt kiezen op het moment dat je de veerstijfheid kiest. Je wilt daar niet meer dagelijks aan gaan draaien.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Schokbrekers, discovery, 300tdi

Berichtdoor Landmarcs » 01 Apr 2015, 22:26

Je zou dus ook kunnen zeggen dat de verstelbaarheid van de Knoi-dempers dus vooral een gadget is dat het voorraad beheer bij Koni (en de tussenhandel) vergemakkelijkt: je verkoopt één demper die geschikt is te maken voor verschillende veer-stijfheden.
Toch slim van Koni dat ze dit dan weten te verkopen als een winst voor de koper.

Groeten MarcS

wvdberg
Berichten: 22
Lid geworden op: 25 Sep 2009, 17:17
Locatie: Oudehaske
Contact:

Re: Schokbrekers, discovery, 300tdi

Berichtdoor wvdberg » 02 Apr 2015, 09:43

JoostKenya schreef:
wvdberg schreef:Klopt Koni is ook instelbaar maar dat moet je doen voordat je ze er onderzet, zou mooi zijn als je dat kan doen als ze monteert zijn. Niet dat elke dag nodig is maar als je echt serieus het terrein in gaat of een reis gaat maken en ze dan kan verstellen zou fijn zijn.


Technisch gezien is het eigenlijk heel logisch dat de Konis alleen bij het monteren kunt verstellen. Bij deze Konis is alleen de rebound instelbaar. En de benodigde rebound demping is voor het overgrote deel afhankelijk van de stijfheid van de veren en niet zozeer afhankelijk van de belading of van de rijomstandigheden. .


Hoi Joost,
Bedankt voor de duidelijke uitleg en info, de keus is denk ik nu toch wel wat makkelijker geworden. Het kunnen verstellen is inderdaad voor het doel denk ik dan niet nodig. De set die er onders zit was zo slecht nog niet in Afrika op de diverse tracks.
Wel wat aardige klappen gemaakt door diepe kuilen en over stenen. vooral het inveren en de klappen op de bumpstops waren soms wel hard.
Met vriendelijke groet,
Wim, Yvonne en onze NoeNoe (def 110 300tdi)
www.frieslandtravelers.nl

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Schokbrekers, discovery, 300tdi

Berichtdoor Edward » 02 Apr 2015, 12:00

Als je niet kunt verstellen hoe bepaal je dan welke shock het beste is voor de veren die je hebt???

Ik vind het juist erg fijn dat je tenminste nog wat kunt aanpassen als het niet helemaal zo werkt als bedoeld. En hoewel je maar 1 ding kunt verstellen aan zo'n Koni is dat net enige deel dat de gemiddelde gebruiker nodig heeft. :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
JoostKenya
Berichten: 619
Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
Contact:

Re: Schokbrekers, discovery, 300tdi

Berichtdoor JoostKenya » 02 Apr 2015, 14:01

Edward schreef:Als je niet kunt verstellen hoe bepaal je dan welke shock het beste is voor de veren die je hebt???


Door zelf verschillende dempers uit te proberen?
Of door advies in te winnen? (Maar bij wie? Wie is objectief?)
Door verschillende dempers op een demperproefstand te vergelijken (Bij wie? Dat wordt heel lastig)

Je ziet helaas niet aan de buitenkant welke demper meer of minder rebound of compressie demping heeft. Je kunt er misschien vanuit gaan dat dempers met een grotere diameter zuiger in potentie meer dempingskracht kunnen genereren en daarom ook wel een zwaardere setting zullen hebben? ik zou het graag een keer nameten op een proefstand.

Wat betreft afstelling schrijft Koni op hun website:
Q: What is the best adjustment setting for my shocks?
A: There is no single best adjustment setting for your KONIs because every driver has different preferences for comfort, performance, performance modifications and roads to drive on. For most vehicles, we suggest that new KONIs be installed in the full soft position. (the standard setting right out of the box) to take advantage of the balance of ride comfort and handling designed by the KONI ride development engineers. If the car has performance upgrades (springs, wheel/tire packages, etc.) or the driver wants the car a bit more aggressive, most people find the optimum setting in the 1/2 to one full turn from the full soft range. Over the extended life of the damper or if the driver wants a specific firm handling characteristic, the dampers can be adjusted up higher. Very rarely will KONI ever need to be adjusted to the full firm setting.

Met deze benadering kan ik het wel eens zijn.
Je begint met een comfortabele setting. Als je stuggere veren monteert kan je er wat rebound bijdoen. En als je vindt dat de auto wat stabieler moet zijn dan doe je er nog wat bij.

Edward, dan moet je ze na het monteren er toch nog 1 of 2 keer afhalen om bij te stellen.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten