Edward schreef:Als je niet kunt verstellen hoe bepaal je dan welke shock het beste is voor de veren die je hebt???
Door zelf verschillende dempers uit te proberen?
Of door advies in te winnen? (Maar bij wie? Wie is objectief?)
Door verschillende dempers op een demperproefstand te vergelijken (Bij wie? Dat wordt heel lastig)
Je ziet helaas niet aan de buitenkant welke demper meer of minder rebound of compressie demping heeft. Je kunt er misschien vanuit gaan dat dempers met een grotere diameter zuiger in potentie meer dempingskracht kunnen genereren en daarom ook wel een zwaardere setting zullen hebben? ik zou het graag een keer nameten op een proefstand.
Wat betreft afstelling schrijft Koni op hun website:
Q: What is the best adjustment setting for my shocks?
A: There is no single best adjustment setting for your KONIs because every driver has different preferences for comfort, performance, performance modifications and roads to drive on. For most vehicles, we suggest that new KONIs be installed in the full soft position. (the standard setting right out of the box) to take advantage of the balance of ride comfort and handling designed by the KONI ride development engineers. If the car has performance upgrades (springs, wheel/tire packages, etc.) or the driver wants the car a bit more aggressive, most people find the optimum setting in the 1/2 to one full turn from the full soft range. Over the extended life of the damper or if the driver wants a specific firm handling characteristic, the dampers can be adjusted up higher. Very rarely will KONI ever need to be adjusted to the full firm setting.
Met deze benadering kan ik het wel eens zijn.
Je begint met een comfortabele setting. Als je stuggere veren monteert kan je er wat rebound bijdoen. En als je vindt dat de auto wat stabieler moet zijn dan doe je er nog wat bij.
Edward, dan moet je ze na het monteren er toch nog 1 of 2 keer afhalen om bij te stellen.