eens in de paar maanden voor en achter wisselen ok..... maar wielen wisselen als ik een dag terreinrijden ging was na een paar keer al met tegenzin
Bandenwissel Defenders(Td5) van voor naar achter
-
Roger B.
Re: Bandenwissel Defenders(Td5) van voor naar achter
Ja....dát is dé oplossing....... twee reservewielen aan je auto hangen en als het begint te regenen, of als je een landweggetje op draait.....stoppen om die op de as met het slechtste profiel te zetten.....
theorie en praktijk liggen weer akelig ver uit elkaar.
eens in de paar maanden voor en achter wisselen ok..... maar wielen wisselen als ik een dag terreinrijden ging was na een paar keer al met tegenzin
gone
Ik begrijp het belang van dat wisselen met het reservewiel niet. Ik heb nog nooit een nieuwe reserveband gekocht voor de Disco. Ik leg steeds de minst versleten band op het reservewiel. Op die manier wordt de reserveband niet al te oud en of er nu veel of weinig profiel op zit zal min jeuken......
Sowieso heb ik slechts 1x een lekke band gehad met een LaRo..... Ook op de slechtste keienpaden helpt gezond verstand meer dan 10 reservewielen....
Voor en achter wisselen doe ik wel. En bij de Range had ik zoveel last van cuppen op de voorbanden dat ik die ook gewoon achterstevoren monteerde op de achteras. (ja, ik weet het. Schiet u maar...)

Sowieso heb ik slechts 1x een lekke band gehad met een LaRo..... Ook op de slechtste keienpaden helpt gezond verstand meer dan 10 reservewielen....
Voor en achter wisselen doe ik wel. En bij de Range had ik zoveel last van cuppen op de voorbanden dat ik die ook gewoon achterstevoren monteerde op de achteras. (ja, ik weet het. Schiet u maar...)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Roger B. schreef:Ja....dát is dé oplossing....... twee reservewielen aan je auto hangen en als het begint te regenen, of als je een landweggetje op draait.....stoppen om die op de as met het slechtste profiel te zetten.....![]()
![]()
theorie en praktijk liggen weer akelig ver uit elkaar.
Tja ... banden slijten nu eenmaal en je kan ze natuurlijk in de aanbieding doen als ze onder de 50-60% zitten (of onder de 70-80%, of ... ) waarschijnlijk ga je de markt leuk "verpesten" en maak je er vrienden mee (ik koop graag 80% banden voor een zacht prijsje ... nee nu even niet, nu heb ik toevallig bijna 100% banden).
Ik bedoel dat je als je je banden een beetje wilt oprijden, en als je dat oprijden niet wilt doen als één van mijn LandRover-vrienden door gewoon 200.000 km met zijn BFG's vol te maken (met een inmiddels 8 jaar oude maar ongebruikte band achterop - de 4 andere banden waren inmiddels bijna slicks), dan zit er niks anders op als iets te doen met een bandenwissel.
Als ik nog 5-6 mm profiel heb, maar ook banden met meer dan rijd ik liever met wat meer profiel door de wei als ik in het voorjaar ga kamperen, of door het bos als ik hout ga halen. Zie ik aankomen dat ik weken lang bijna alleen asfalt zie, en verwacht ik vooral goed weer, dan is 3-4 mm nog acceptabel (maar voor mij ook de ondergrens).
Verder is mijns inziens een dubbele set reserve-wielen heel handig om het reserve-wiel-probleem op te lossen. Heb je één reserve-wiel dan moet je dat hetzij nutteloos laten hangen (en zit je uiteindelijk met een 8 jaar oude eenling) of je moet het regelmatig laten rouleren en dan ben je ook aan het banden-wisselen.
Heb je twee reserves dan ben je veel vrijer in het moment van een wissel, en heb je in geval van het verspelen van een band in ieder geval een nette links-rechts gelijke set (thuis) in voorraad -- diegene die die reserve 8 jaar oud laat worden heeft nl binnen een paar jaar per definitie een ongelijke set en "moet" in geval van het verspelen van een band er direct twee nodig.
Overigens kan ik Edward verder bijvallen: In 15 jaar had ik één lekke band, en het lek was tgv een schroef die kennelijk makkelijk door het Latitude Cross rubber drong. En als je een beetje oplet (en geluk hebt) dan verspeel je geen band, als je pech hebt dan steekt er een gemeen stuk ijzer tussen het blad en gaat dat ijzer door de wang.
Groeten MarcS