Werk/achteruitrijlamp

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Peu

Re: Werk/achteruitrijlamp

Berichtdoor Peu » 23 Feb 2015, 08:06

Ik laat hem gewoon met een rechtstreekse + zitten als solitaire werklamp. De standaard achteruitrijlamp vervang ik voor een LED versie die voor normaal gebruik dan genoeg licht geeft bij inparkeren. Zijn er ook originele dashboard schakelaars (2002) waarmee ik de lamp (3A) kan bedienen?
Failing to prepare is preparing to fail!

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Feb 2015, 08:39

Roger B. schreef:alleen kun je in jouw versie de lamp niet 'automatisch' niet aan laten gaan bij inschakelen van de achteruit....
Jawel, dat gebeurt al 16 jaar zo.
Roger B. schreef:immers... als de lamp uit is, krijgt de spoel van het relais geen massa omdat de schakelaar dit onderbreekt....
Op de schakelaar heb ik dus ook een massa aansluiting gemaakt. Zie schemaatje.
Schemaatje.png
Schemaatje.png (5.89 KiB) 3209 keer bekeken
Alleen met de schakelaar in de stand "aan" EN de achteruitversnelling ingeschakeld dan brand er niks omdat de relaisspoel van twee kanten 12V krijgt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

VeeTee

Berichtdoor VeeTee » 23 Feb 2015, 11:58

Erik Peters schreef:Alleen met de schakelaar in de stand "aan" EN de achteruitversnelling ingeschakeld dan brand er niks omdat de relaisspoel van twee kanten 12V krijgt.

Ik zie hier het voordeel niet van? Of het het moeten die paar draadjes minder zijn?
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 23 Feb 2015, 12:52

VeeTee schreef:
Erik Peters schreef:Alleen met de schakelaar in de stand "aan" EN de achteruitversnelling ingeschakeld dan brand er niks omdat de relaisspoel van twee kanten 12V krijgt.

Ik zie hier het voordeel niet van? Of het het moeten die paar draadjes minder zijn?

Dat is ook geen voordeel, maar een nadeel. Inderdaad gaat het mij om die paar draadjes minder. Bij de 300 Tdi lopen er meerdere draden langs de voorstijlen omhoog en dan naar achteren zodat het dringen is achter de afdekkapjes op de stijlen.

Eigenlijk gebruik ik hoofdzakelijk de stand waarin de werklamp automatisch gaat branden met ingeschakelde achteruit versnelling.
En laatst met de Td5 toen ik licht nodig had achter de auto heb ik de versnellingsbak in de achteruit gezet en de tussenbak vrij.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Feb 2015, 13:44

In de 130 lopen er 6 draden langs de a-stijl, de antennedraad van het bakkie langs de andere a-stijl en nog eens 12 draden en de kabel van het lcd scherm door de b-stijl.

Het nut van een draad minder zie ik echt nie. :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door Edward op 24 Feb 2015, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Twi

Berichtdoor Twi » 24 Feb 2015, 11:51

Bij mijn series 3 uit '78 heb ik een schakelaar op mijn dash en moet ik de lamp altijd handmatig aan en uit zetten. Ik ben hem weleens vergeten uit te zetten wat een heleboel 'geknipper' opleverde onderweg! :D

Is het bij oude modellen niet zo dat deze standaard met een dergelijke schakelbare achteruitrijlamp zijn uitgerust?

Terug naar “Techniek”