Defender '02 TD5 - stuur verwisselen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
allard

Re: Defender '02 TD5 - stuur verwisselen

Berichtdoor allard » 04 Mar 2015, 16:13

Dank je Joost!

Op de afbeelding van de in dit topic gemonteerde stuur staat het afdekplaatje getoond op de paddock website, dus ik ga ervan uit dat deze bij het stuur zit in dit geval.

Dank en groeten!
130 HCPU TD5 MY2000

De Keetjes

Berichtdoor De Keetjes » 04 Mar 2015, 16:52

JoostKenya schreef:
allard schreef:Moet je bij deze boss's nog een "center cap" kopen om het gat middenin te dichten, of zit dit erbij (bij het stuur of bij de boss)?

Dat zit niet bij de boss. Dat is onderdeel van het stuur.
Bij Sparco krijg je er bijvoorbeeld een toeterknop bij.

Maar er zijn ook dichte sturen te koop. Bijvoorbeeld de LTEC019 onder aan de volgende pagina: http://www.ltec-shop.nl/contents/nl/d14 ... turen.html
Die heb ik zelf.

Bij mij zat de center cap wel bij de boss kit en niet bij het stuur!

allard

Berichtdoor allard » 04 Mar 2015, 18:09

Hmm da's vreemd, de link naar het stuur op de paddock site die je gaf, geeft een afbeelding van stuut mét center cap :shock:
130 HCPU TD5 MY2000

allard

Berichtdoor allard » 20 Mei 2015, 16:29

JoostKenya schreef:
[...]
En PM317 voor 48 splines heeft ook pinnetjes.
http://www.paddockspares.com/steering-w ... pline.html
Tenminste bij mij wel.

Op deze adapters passen de gebruikelijke sport sturen, bijvoorbeeld Momo, Sparco, OMP, Ltec etc. Maar let wel op dat je een vlak stuur neemt. Een stuur met offset komt in de praktijk in een Defender veel te dicht bij.

Ik heb het stuur (http://www.paddockspares.com/steering-wheel.html) en de boss kit, die JoostKenya hierboven noemt, besteld bij Paddock.
Maarrrrrr: ze zeggen dat dit niet zou passen omdat de boss kit voor Momo e.d. is, en het stuur een Mountney is.

De reden dat ik deze boss kit gekozen heb, is dat deze waarschijnlijk/hopelijk wel de 'meenemers' voor de richtingaanwijzers heeft.

Weet er iemand uit ervaring of deze boss kit wel of niet past op dit stuur?
130 HCPU TD5 MY2000

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 20 Mei 2015, 17:57

allard schreef:Ik heb het stuur (http://www.paddockspares.com/steering-wheel.html) en de boss kit, die JoostKenya hierboven noemt, besteld bij Paddock.
Maarrrrrr: ze zeggen dat dit niet zou passen omdat de boss kit voor Momo e.d. is, en het stuur een Mountney is.

De boss kits staan op de Paddock site ten behoeve van de Momo sturen die paddock verkoopt.
Zie: http://www.paddockspares.com/brands/momo.html
Maar momo sturen gebruiken hetzelfde gaten patroon als race sturen zoals Sparco, OMP en Ltec.
En die passen dan ook gewoon op de Momo boss.

Ik heb geen ervaring met Mountney sturen. Maar als ik zo op het plaatje kijk, dan denk ik dat de steek van dit stuur groter is en dat Paddock dus gelijk heeft.

allard

Berichtdoor allard » 20 Mei 2015, 18:07

Ok, dank je Joost, ik geloof dat ik het dan niet helemaal goed begrepen had. Ik pas mijn order aan, dan maar geen "meenemers" voor de richtingaanwijzers (die werken toch niet altijd (meer...)).
130 HCPU TD5 MY2000

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Mei 2015, 18:11

Die meenemers zijn niks meer dan twee stalen veerborgpennen. Geen idee hoe die dingen heten:
China_fastener_stainless_steel_retaining_pins.jpg

Met een beetje secuur meten en boren heb je die in 10 minuten in je nieuwe stuurboss geboord. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 20 Mei 2015, 19:17

Edward schreef:Die meenemers zijn niks meer dan twee stalen veerborgpennen. Geen idee hoe die dingen heten

spanstiften meen ik dat men die dingen noemt
gone

allard

Berichtdoor allard » 21 Mei 2015, 08:53

yup: spanstift inderdaad.

Ik ga het eerst eens proberen zonder gekunstel/geknutsel en kijk hoe het me bevalt als de richtingaanwijzers niet uitspringen. Als het me irriteert, zal ik eens kijken of ik wat in elkaar kan fröbelen...
130 HCPU TD5 MY2000

allard

Berichtdoor allard » 30 Mei 2015, 19:36

Even een update van mijn kant:

Ik was een beetje huiverig voor het (niet) los krijgen van het stuur, maar dat was werkelijk binnen 30s gepiept!

Het nieuwe stuur is een hele verbetering qua look & feel. 'Feel' vooral omdat mijn stuur niet meer glad was, maar poreus (onder invloed van UV, of een vorige eigenaar met een scherpe ring?).

Bij de boss kit (in mijn geval 48 splines volgens de tabel, en gelukkig ook in de praktijk. Britpart onderdeelnr DA4660 als ik me niet vergis.) zat de center cap (voorzien van drukknop en aan de achterzijde een kabelschoentje voor het aansluiten op de claxon), én tot mijn blijdschap ook 2 spanstiftjes en voorgeboorde gaatjes hiervoor. Mijn richtingaanwijzers gaan dusnog steeds uit als ik een bocht heb gemaakt! Nou ja, voor zover dat werkt bij mijn Defender dan heh...

Het stuur ziet er mooi uit. Misschien niet de kwaliteit van een Momo o.i.d., maar voor het geld zeker niet slecht. Het stuur komt wel wat meer naar je toe dan het originele stuur, ondanks dat het een vrij vlak exemplaar is. Io heb nog geen lange rit gemaakt, maar de eerste indruk is dat het niet storend is (in mijn geval). De afstand maar de richtingaanwijzers e.d. is hierdoor wel wat groter, maar ik denk dat dit wel went. Voor mensen met kleine handen/korte vingers zou het wellicht een issue kunnen zijn.

Al met al ben ik erg tevreden en opgelucht dat het stuur in een paar tellen los was!
130 HCPU TD5 MY2000

Terug naar “Techniek”