Maar dan laat ik hem er bij de 1340 gewoon af en bij de 110 gewoon op.
Dat is toevallig ook nog eens het minste werk.....
VeeTee schreef:De katalysator heeft voornamelijk de functie om schadelijke verbrandingsgassen, met name stikstofoxides en koolmonoxide om te zetten in minder de schadelijke varianten, de stikstofmonoxide en stikstofdioxide wordt door reductie aan platina ontleedt in stikstof en zuurstof, het koolstofmonoxide wordt aan palladium verder geoxideerd tot het minder schadelijke koolstofdioxide. Met roetdeeltjes doet de katalysator niet veel, behalve dat op den duur het ding aardig verstopt kan gaan zitten. Dat (verstopt zitten) heeft terdege invloed op de motorprestaties, slechtere doorstroming, tegendruk en slechtere respons op het gaspedaal. Dit laatse uit eigen ervaring, weliswaar met een 300Tdi, maar toch. Ik had de cat verwijderd (was nagenoeg geheel verstopt), middendemper verwijderd en met alleen nog de einddemper betere prestaties en een "sportief" geluidje (alles binnen het toelaatbare).
Walterke schreef:Niet helemaal goed MarcS,
Brandstof motoren stoten, 3 schadelijke stoffen uit:
koolmonoxide, brandstof deeltjes, stikstofoxiden
Deze worden omgezet door een chemische reactie in de kat. Hier komen deze 3 stoffen dan weer uit:
water, stikstof en kooldioxide
Maar de voorwaarden voor een goede werking zijn een bedrijftemp hoger dan 400 graden.
En moeten je uitlaat gassen een lambda van 1 hebben,
Een lambda hoger dan 1 is een arm mengsel
een Lambda lager dan 1 is een rijk mengsel
Kortom tuning betekent ook meer lucht toevoegen, anders heb je niet de juiste waarde en kan je kat niet alles omzetten
Als je olie mee loopt te verbranden is je kat ten dode opgeschreven...
JanTD5 schreef:Walterke schreef:Niet helemaal goed MarcS,
Brandstof motoren stoten, 3 schadelijke stoffen uit:
koolmonoxide, brandstof deeltjes, stikstofoxiden
Deze worden omgezet door een chemische reactie in de kat. Hier komen deze 3 stoffen dan weer uit:
water, stikstof en kooldioxide
Maar de voorwaarden voor een goede werking zijn een bedrijftemp hoger dan 400 graden.
En moeten je uitlaat gassen een lambda van 1 hebben,
Een lambda hoger dan 1 is een arm mengsel
een Lambda lager dan 1 is een rijk mengsel
Kortom tuning betekent ook meer lucht toevoegen, anders heb je niet de juiste waarde en kan je kat niet alles omzetten
Als je olie mee loopt te verbranden is je kat ten dode opgeschreven...
Sorry Walter maar een lamda sonde vind je alleen in bezine auto's![]()
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lambdasonde
Groet Jan
Walterke schreef:JanTD5 schreef:Walterke schreef:Niet helemaal goed MarcS,
Brandstof motoren stoten, 3 schadelijke stoffen uit:
koolmonoxide, brandstof deeltjes, stikstofoxiden
Deze worden omgezet door een chemische reactie in de kat. Hier komen deze 3 stoffen dan weer uit:
water, stikstof en kooldioxide
Maar de voorwaarden voor een goede werking zijn een bedrijftemp hoger dan 400 graden.
En moeten je uitlaat gassen een lambda van 1 hebben,
Een lambda hoger dan 1 is een arm mengsel
een Lambda lager dan 1 is een rijk mengsel
Kortom tuning betekent ook meer lucht toevoegen, anders heb je niet de juiste waarde en kan je kat niet alles omzetten
Als je olie mee loopt te verbranden is je kat ten dode opgeschreven...
Sorry Walter maar een lamda sonde vind je alleen in bezine auto's![]()
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lambdasonde
Groet Jan
Ook diesel motoren Jan,Hoe kan je een kat anders echt goed laten werken? Een kat heeft immers een mengsel nodig dat wisselt tussen arm en rijk.
Een benzine motor heeft een sprongsensor een diesel heeft een breedbandsensor, een breedbandsensor kan een lambda van max 4 meten zeer geschikt voor diesel motoren.
Landmarcs schreef:VeeTee schreef:De katalysator heeft voornamelijk de functie om schadelijke verbrandingsgassen, met name stikstofoxides en koolmonoxide om te zetten in minder de schadelijke varianten, de stikstofmonoxide en stikstofdioxide wordt door reductie aan platina ontleedt in stikstof en zuurstof, het koolstofmonoxide wordt aan palladium verder geoxideerd tot het minder schadelijke koolstofdioxide. Met roetdeeltjes doet de katalysator niet veel, behalve dat op den duur het ding aardig verstopt kan gaan zitten. Dat (verstopt zitten) heeft terdege invloed op de motorprestaties, slechtere doorstroming, tegendruk en slechtere respons op het gaspedaal. Dit laatse uit eigen ervaring, weliswaar met een 300Tdi, maar toch. Ik had de cat verwijderd (was nagenoeg geheel verstopt), middendemper verwijderd en met alleen nog de einddemper betere prestaties en een "sportief" geluidje (alles binnen het toelaatbare).
Als ik het goed begrijp - misschien is dit een foute voor aanname - zijn er twee of drie dingen die hier door elkaar lopen.
Veelal is een "katalysator" een partikel-filter dat de roet-partikels moet verbranden als dit filter heet genoeg wordt.
In een dieselmotor met ureum-toevoeging kan je hetere verbranding toestaan (dus zonder EGR) en dan is er in het uitlaattraject een cascade van reacties, te beginnen met het ureum en daarna in een katalysator waardoor de NOx enorm gereduceerd worden (dit soort motoren is geoptimaliseerd op de hetere verbranding, is daarmee zuiniger etc.).
En dan tenslotte: Bij een benzine-motor heb je het lambda-verhaal, een benzine-motor draait dan ook niet zoals een diesel met een overschot aan verbrandings-lucht. In de katalysator na een benzine-motor spelen heel andere dingen.
Groeten MarcS
JanTD5 schreef:En een diesel arm of rijk laten draaien??? Dat vind ik ook bijzonder![]()
Groet Jan
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten