Defender '08 2.4Tdci cat

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Defender '08 2.4Tdci cat

Berichtdoor Edward » 11 Feb 2015, 19:28

Mwah, ik denk dat mijn 130 wel warm genoeg wordt. :lol: :lol:

Maar dan laat ik hem er bij de 1340 gewoon af en bij de 110 gewoon op.

Dat is toevallig ook nog eens het minste werk..... :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
VeeTee
Berichten: 1722
Lid geworden op: 03 Jul 2008, 22:12
Locatie: Gooi & Vechtstreek
Contact:

Re: Defender '08 2.4Tdci cat

Berichtdoor VeeTee » 11 Feb 2015, 19:29

De katalysator heeft voornamelijk de functie om schadelijke verbrandingsgassen, met name stikstofoxides en koolmonoxide om te zetten in minder de schadelijke varianten, de stikstofmonoxide en stikstofdioxide wordt door reductie aan platina ontleedt in stikstof en zuurstof, het koolstofmonoxide wordt aan palladium verder geoxideerd tot het minder schadelijke koolstofdioxide. Met roetdeeltjes doet de katalysator niet veel, behalve dat op den duur het ding aardig verstopt kan gaan zitten. Dat (verstopt zitten) heeft terdege invloed op de motorprestaties, slechtere doorstroming, tegendruk en slechtere respons op het gaspedaal. Dit laatse uit eigen ervaring, weliswaar met een 300Tdi, maar toch. Ik had de cat verwijderd (was nagenoeg geheel verstopt), middendemper verwijderd en met alleen nog de einddemper betere prestaties en een "sportief" geluidje (alles binnen het toelaatbare ;) ).
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)

> www.titunet.nl <

Ron63
Berichten: 1504
Lid geworden op: 02 Feb 2009, 18:02

Re: Defender '08 2.4Tdci cat

Berichtdoor Ron63 » 11 Feb 2015, 21:49

Ik dacht eigenlijk dat het een gewoon ordinair roetfilter was.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Roetfilter

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender '08 2.4Tdci cat

Berichtdoor Landmarcs » 11 Feb 2015, 21:52

VeeTee schreef:De katalysator heeft voornamelijk de functie om schadelijke verbrandingsgassen, met name stikstofoxides en koolmonoxide om te zetten in minder de schadelijke varianten, de stikstofmonoxide en stikstofdioxide wordt door reductie aan platina ontleedt in stikstof en zuurstof, het koolstofmonoxide wordt aan palladium verder geoxideerd tot het minder schadelijke koolstofdioxide. Met roetdeeltjes doet de katalysator niet veel, behalve dat op den duur het ding aardig verstopt kan gaan zitten. Dat (verstopt zitten) heeft terdege invloed op de motorprestaties, slechtere doorstroming, tegendruk en slechtere respons op het gaspedaal. Dit laatse uit eigen ervaring, weliswaar met een 300Tdi, maar toch. Ik had de cat verwijderd (was nagenoeg geheel verstopt), middendemper verwijderd en met alleen nog de einddemper betere prestaties en een "sportief" geluidje (alles binnen het toelaatbare ;) ).


Als ik het goed begrijp - misschien is dit een foute voor aanname - zijn er twee of drie dingen die hier door elkaar lopen.

Veelal is een "katalysator" een partikel-filter dat de roet-partikels moet verbranden als dit filter heet genoeg wordt.
In een dieselmotor met ureum-toevoeging kan je hetere verbranding toestaan (dus zonder EGR) en dan is er in het uitlaattraject een cascade van reacties, te beginnen met het ureum en daarna in een katalysator waardoor de NOx enorm gereduceerd worden (dit soort motoren is geoptimaliseerd op de hetere verbranding, is daarmee zuiniger etc.).

En dan tenslotte: Bij een benzine-motor heb je het lambda-verhaal, een benzine-motor draait dan ook niet zoals een diesel met een overschot aan verbrandings-lucht. In de katalysator na een benzine-motor spelen heel andere dingen.


Groeten MarcS

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: Defender '08 2.4Tdci cat

Berichtdoor JanTD5 » 11 Feb 2015, 22:14

Walterke schreef:Niet helemaal goed MarcS,

Brandstof motoren stoten, 3 schadelijke stoffen uit:
koolmonoxide, brandstof deeltjes, stikstofoxiden

Deze worden omgezet door een chemische reactie in de kat. Hier komen deze 3 stoffen dan weer uit:
water, stikstof en kooldioxide

Maar de voorwaarden voor een goede werking zijn een bedrijftemp hoger dan 400 graden.
En moeten je uitlaat gassen een lambda van 1 hebben,
Een lambda hoger dan 1 is een arm mengsel
een Lambda lager dan 1 is een rijk mengsel

Kortom tuning betekent ook meer lucht toevoegen, anders heb je niet de juiste waarde en kan je kat niet alles omzetten


Als je olie mee loopt te verbranden is je kat ten dode opgeschreven...


Sorry Walter maar een lamda sonde vind je alleen in bezine auto's ;)
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lambdasonde

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Walterke
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 Mei 2014, 20:45
Locatie: Lochem

Re: Defender '08 2.4Tdci cat

Berichtdoor Walterke » 11 Feb 2015, 22:35

JanTD5 schreef:
Walterke schreef:Niet helemaal goed MarcS,

Brandstof motoren stoten, 3 schadelijke stoffen uit:
koolmonoxide, brandstof deeltjes, stikstofoxiden

Deze worden omgezet door een chemische reactie in de kat. Hier komen deze 3 stoffen dan weer uit:
water, stikstof en kooldioxide

Maar de voorwaarden voor een goede werking zijn een bedrijftemp hoger dan 400 graden.
En moeten je uitlaat gassen een lambda van 1 hebben,
Een lambda hoger dan 1 is een arm mengsel
een Lambda lager dan 1 is een rijk mengsel

Kortom tuning betekent ook meer lucht toevoegen, anders heb je niet de juiste waarde en kan je kat niet alles omzetten


Als je olie mee loopt te verbranden is je kat ten dode opgeschreven...


Sorry Walter maar een lamda sonde vind je alleen in bezine auto's ;)
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lambdasonde

Groet Jan


Ook diesel motoren Jan, ;) Hoe kan je een kat anders echt goed laten werken? Een kat heeft immers een mengsel nodig dat wisselt tussen arm en rijk.
Een benzine motor heeft een sprongsensor een diesel heeft een breedbandsensor, een breedbandsensor kan een lambda van max 4 meten zeer geschikt voor diesel motoren.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Defender '08 2.4Tdci cat

Berichtdoor Landmarcs » 11 Feb 2015, 22:40

Walterke schreef:
JanTD5 schreef:
Walterke schreef:Niet helemaal goed MarcS,

Brandstof motoren stoten, 3 schadelijke stoffen uit:
koolmonoxide, brandstof deeltjes, stikstofoxiden

Deze worden omgezet door een chemische reactie in de kat. Hier komen deze 3 stoffen dan weer uit:
water, stikstof en kooldioxide

Maar de voorwaarden voor een goede werking zijn een bedrijftemp hoger dan 400 graden.
En moeten je uitlaat gassen een lambda van 1 hebben,
Een lambda hoger dan 1 is een arm mengsel
een Lambda lager dan 1 is een rijk mengsel

Kortom tuning betekent ook meer lucht toevoegen, anders heb je niet de juiste waarde en kan je kat niet alles omzetten


Als je olie mee loopt te verbranden is je kat ten dode opgeschreven...


Sorry Walter maar een lamda sonde vind je alleen in bezine auto's ;)
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lambdasonde

Groet Jan


Ook diesel motoren Jan, ;) Hoe kan je een kat anders echt goed laten werken? Een kat heeft immers een mengsel nodig dat wisselt tussen arm en rijk.
Een benzine motor heeft een sprongsensor een diesel heeft een breedbandsensor, een breedbandsensor kan een lambda van max 4 meten zeer geschikt voor diesel motoren.


Dat gaat dus niet, een diesel heeft dus nooit zo'n benzine-motor-katalysator, maar eventueel wel een andere.
En in sommige gevallen is het beperkt een katalysator in de traditionele zin. Katalysator = versneller van een (chemisch) proces


Groeten MarcS

Walterke
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 Mei 2014, 20:45
Locatie: Lochem

Re: Defender '08 2.4Tdci cat

Berichtdoor Walterke » 11 Feb 2015, 22:42

Landmarcs schreef:
VeeTee schreef:De katalysator heeft voornamelijk de functie om schadelijke verbrandingsgassen, met name stikstofoxides en koolmonoxide om te zetten in minder de schadelijke varianten, de stikstofmonoxide en stikstofdioxide wordt door reductie aan platina ontleedt in stikstof en zuurstof, het koolstofmonoxide wordt aan palladium verder geoxideerd tot het minder schadelijke koolstofdioxide. Met roetdeeltjes doet de katalysator niet veel, behalve dat op den duur het ding aardig verstopt kan gaan zitten. Dat (verstopt zitten) heeft terdege invloed op de motorprestaties, slechtere doorstroming, tegendruk en slechtere respons op het gaspedaal. Dit laatse uit eigen ervaring, weliswaar met een 300Tdi, maar toch. Ik had de cat verwijderd (was nagenoeg geheel verstopt), middendemper verwijderd en met alleen nog de einddemper betere prestaties en een "sportief" geluidje (alles binnen het toelaatbare ;) ).


Als ik het goed begrijp - misschien is dit een foute voor aanname - zijn er twee of drie dingen die hier door elkaar lopen.

Veelal is een "katalysator" een partikel-filter dat de roet-partikels moet verbranden als dit filter heet genoeg wordt.
In een dieselmotor met ureum-toevoeging kan je hetere verbranding toestaan (dus zonder EGR) en dan is er in het uitlaattraject een cascade van reacties, te beginnen met het ureum en daarna in een katalysator waardoor de NOx enorm gereduceerd worden (dit soort motoren is geoptimaliseerd op de hetere verbranding, is daarmee zuiniger etc.).

En dan tenslotte: Bij een benzine-motor heb je het lambda-verhaal, een benzine-motor draait dan ook niet zoals een diesel met een overschot aan verbrandings-lucht. In de katalysator na een benzine-motor spelen heel andere dingen.

Groeten MarcS


Dieselmotoren die uitgerust zijn met een roetfilter gebruiken waarschijnlijk een oxidatiekatalysator. Maar een Katalysator doet niks met roet... Daar heb je een roetfilter voor, als deze bijna vol zit verhoogt het motormagement de uitlaatgas temp door meer diesel in te spuiten. en hierdoor verbrand je het roet.

Gebruikersavatar
JanTD5
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 Jan 2010, 16:09
Locatie: Lelystad

Re: Defender '08 2.4Tdci cat

Berichtdoor JanTD5 » 11 Feb 2015, 22:42

En een diesel arm of rijk laten draaien??? Dat vind ik ook bijzonder ;)

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Walterke
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 Mei 2014, 20:45
Locatie: Lochem

Re: Defender '08 2.4Tdci cat

Berichtdoor Walterke » 11 Feb 2015, 22:57

JanTD5 schreef:En een diesel arm of rijk laten draaien??? Dat vind ik ook bijzonder ;)

Groet Jan


Nee hoor, Je kunt extra brandstof inspuiten na de hoofdinspuiting. Hierdoor laat je hem eigenlijk draaien op een rijker mengsel. Een andere mogelijkheid is het inspuiten van diesel in het uitlaatsysteem.

Een moderne dieselmotor komt met zijn uitlaat gassen normaal gesproken niet boven de 500 uit.
Een roetfilter kun je pas regenereren vanaf 600 graden, liefst nog wat hoger. Dit kun je alleen bereiken door het inspuiten van extra diesel.



Of gewoon zorgen dat je uitlaat spruitstuk rood gloeiend is :mrgreen:


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten