oven/kachel/allesbrander,

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Re: oven/kachel/allesbrander,

Berichtdoor Edward » 04 Feb 2015, 21:24

Roger B. schreef:en bikkelweekend met -14 op beekse bergen sliep ik in de wite olifant ook zonder kachel aan

Noem je dat slapen???? De A58 maakte minder herrie! En toen lag ik gewoon op de grond in een tentje met m'n zomerslaapzakje. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 04 Feb 2015, 22:54

nee klopt, noppie maakte nog meer herrie dan jij :lol: :lol: :lol: :roll:
gone

JVos

Berichtdoor JVos » 05 Feb 2015, 11:56

Bij mijn (tipi) tent is de middenpaal ook meteen de kachelpijp en hier hangt de kachel aan. de dakdoorvoer gaat met een stukje dubbelwandige pijp... Ik ben niet bang voor c02 gevaren of iets degelijks. De kachelpijp zorgt voor voldoende trek en er is altijd wel ergens een kiertje tussen doek en grondzijl om voldoende zuurstof binnen te laten.

Maar volgens mij ging het topic voornamelijk over het ontwerp van buitenkachels en stookpotten.

Niet over tentkachels en snurkende forum-leden....

Met bikkelweekend slaap ik overigens ook gewoon in mijn nylon koepeltje denk ik... dat is met tweeën missschien nog wel warmer ook.

Groeten,

Jasper

Eric Tol

Berichtdoor Eric Tol » 05 Feb 2015, 20:06

Landmarcs schreef:En een Koolmonoxide-melder ergens ophangen, juist daar waar ie niet te veel frisse buitenlucht krijgt, en tevens niet te hoog omdat CO laag blijft hangen

CO is marginaal lichter dan lucht maar het scheelt bijna niets. Het blijft dus niet laag hangen maar mengt zich homogeen met de lucht.
De koolmonoxide melder moet dus op de hoogte geplaatst worden waar je je bevind in die ruimte.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Feb 2015, 22:19

Eric Tol schreef:
Landmarcs schreef:En een Koolmonoxide-melder ergens ophangen, juist daar waar ie niet te veel frisse buitenlucht krijgt, en tevens niet te hoog omdat CO laag blijft hangen

CO is marginaal lichter dan lucht maar het scheelt bijna niets. Het blijft dus niet laag hangen maar mengt zich homogeen met de lucht.
De koolmonoxide melder moet dus op de hoogte geplaatst worden waar je je bevind in die ruimte.

Schrijf ik eens wat over ... is het weer niet goed ... ik kan de onzin dus beter zelf bedenken, dan is het ten minste originele onzin.

Dit, dat van de CO, stond in een CO-meter-instructie. Rook-melders moesten hoog (da's niet zo gek), en CO meters op 1,5 omdat CO laag zou blijven (advies goed, beredenering minder), in een tent moet die CO-meter dus wellicht nog iets lager hangen.

Groeetn MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Feb 2015, 23:03

Landmarcs schreef:
Eric Tol schreef:

Schrijf ik eens wat over ... is het weer niet goed ... ik kan de onzin dus beter zelf bedenken, dan is het ten minste originele onzin.

Dit, dat van de CO, stond in een CO-meter-instructie. Rook-melders moesten hoog (da's niet zo gek), en CO meters op 1,5 omdat CO laag zou blijven (advies goed, beredenering minder), in een tent moet die CO-meter dus wellicht nog iets lager hangen.

Groeetn MarcS

Dat in de montagehandleiding van een CO-melder staat dat het ding laag moet worden gemonteerd kan ik bevestigen (ooit eens zo'n ding geplaatst). Dat CO (kolendamp) gevaarlijk is weet ik ook, mijn opa is jaaaaaren geleden (op de boerderij) er aan gestorven en mijn oma heeft het ternauwernood overleefd.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

tim

Berichtdoor tim » 05 Feb 2015, 23:51

Sommige zaken moet je inderdaad ter harte nemen;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofmo ... rgiftiging

:!:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Peter Brig

Berichtdoor Peter Brig » 06 Feb 2015, 20:51

JVos schreef:Bij mijn (tipi) tent is de middenpaal ook meteen de kachelpijp en hier hangt de kachel aan. de dakdoorvoer gaat met een stukje dubbelwandige pijp... Ik ben niet bang voor c02 gevaren of iets degelijks. De kachelpijp zorgt voor voldoende trek en er is altijd wel ergens een kiertje tussen doek en grondzijl om voldoende zuurstof binnen te laten.

Maar volgens mij ging het topic voornamelijk over het ontwerp van buitenkachels en stookpotten.

Niet over tentkachels en snurkende forum-leden....

Met bikkelweekend slaap ik overigens ook gewoon in mijn nylon koepeltje denk ik... dat is met tweeën missschien nog wel warmer ook.

Fijn te lezen dat hier nog tipikampeerders zitten, wij hebben een Tentipi met kachel.
Groeten,

Jasper

Terug naar “Kroeg”