Advies gebruikt klein autotje

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: Advies gebruikt klein autootje

Berichtdoor Landmarcs » 29 Jan 2015, 00:26

Roger B. schreef:laat dat laatste nou mijn grootste antipathie tegen franse automobielen zijn......

dat gedein en gezwalk van een (bijvoorbeeld Renault nevada of Peugeot 505) dan bij citroen die hydropneumatische vering... als ik met de XM van een vriend reed zette de vering altijd vast, werd er bijna zeeziek van...... laat mij dan maar elk kiezeltje voelen en ook weten dat ik contact heb met de weg...

maar inderdaad, tegenwoordig deinen ze stukken minder

Tja, je moet eens een paar dagen over Franse plattelandsweggetjes rond rijden, dan snap je die vering wel, en ook de vergevingsgezinde wegligging.

Qua modellen, je moet er iets in zien, maar ik reed 6 jaar lang een Renault 11 - als alternatieven waren er toen uitzonderlijk saaie Golfjes en Kadetten, en Peugeot had met zijn 309 een slechte R11 imitatie gemaakt. Heel lang was er toen ook de BX - waar je van moet houden, of niet - maar een heel degelijke auto mbt roest en vooral chassis, verder veel kraakjes en rammeltjes ... mijn broertje rijdt er nog steeds mee (en krijgt ze zo nu en dan gewoon voor niks of weinig). Na de R11 reed ik een R19: een stuk degelijker als de R11, ook een stuk saaier, maar wel heel betrouwbaar.
Voor die R19 heb ik een en ander op een rijtje gezet: in vergelijk met een Golf 10% goedkoper in nieuwprijs, na 8 jaar niet erg veel waard maar wel meer als een 8 jaar oude Golf minus het prijsverschil nieuw. De belangrijkste pech met de R19 was dat ie niet tegen waterslag kon ... maar daar kunnen de beste paarden op stal ook niet tegen.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 31 Jan 2015, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Dommel

Re: Advies gebruikt klein autotje

Berichtdoor Dommel » 30 Jan 2015, 22:23

Wij hebben er een Skoda Citigo erbij, een VW Up! / Seat Mii equavalent, ernaast. Nieuw weliswaar. Bestickerd in de onze bedrijfskleuren, maakt m'n vriendin gelijk ook een beetje reclame onderweg!

Ik vond deze drie duidelijk beter rijden dan de Frans/Japanse drieling.
Komt prima mee in 't verkeer, maar onze classic Mini heeft duidelijk wel meer vermogen! :mrgreen:
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 30 Jan 2015, 23:06

en dat valt binnen het 2000 euro budget denk je? :roll: :mrgreen:
gone

ErwinD90

Berichtdoor ErwinD90 » 31 Jan 2015, 04:40

Mijn allereerste autootje was een eenvoudige Peugeot 205. Na een Rover 214 en een Series 3 even een net zo eenvoudige Peugeot 106 gereden voor ik genoeg gespaard had voor de D90. De Franse exemplaren waren ronduit fijn om in te rijden en ook nog eens heel goedkoop in gebruik en onderhoud. Mocht ik om wat voor reden dan ook nog eens uit mijn Defendertje gejaagd worden dan zou ik zo weer voor iets kleins en Frans kiezen. En dan bij voorkeur een wat ouder exemplaar.
Met vriendelijke groeten uit het gezellige Brabant!

Defender 90", 2001
Projectje: 88" Series 1, 1957, Soft Top

Thomas Td5

Berichtdoor Thomas Td5 » 31 Jan 2015, 12:45

Wat eerder genoemd werd een Cuore is ook niet gek. Het is wel een fantasieloos stuk blik, maar voor 2000 euro koop je zo te zien al exemplaren uit 2006.

http://occasions.autoscout24.nl/?atype= ... tton&dtr=s

Niet gek ergens. Heb je toch een recente auto met lage lasten.

tim

Berichtdoor tim » 31 Jan 2015, 18:15

Ikl heb morgen even telefonisch contact met onze beste Jan, en zal eea doornemen.

@ dommel; de (echte) mini gaat 'm niet worden..
ik heb er zelf een stuk of 3/4 gehad( 850/1100/ estate), laat ik het zo zeggen; die zijn leuk als je jong bent.. :lol:
Defenders lekken, nou, die minitjes nog meer, los van de subframes die van boardkarton zijn qwa roestbaarheid.
beetje sterk neer gezet, maar toch.
Jan is een gepensioneerde kapitein van de grote vaart, hem in een mini krijgen vergt 3 kranen van de maasvlakte vrees ik.. :D

wederom dank voor de bijdragen.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Dommel

Berichtdoor Dommel » 03 Feb 2015, 23:12

Roger B. schreef:en dat valt binnen het 2000 euro budget denk je? :roll: :mrgreen:

Des te langer hij de aanschaf uitstelt, des te goedkoper ze worden. En heeft hij tijd om te sparen. :mrgreen:

Afschrijving van die dinky toys is zo laag en het hebben van garantie eerste paar jaar kunnen doorslaggevend zijn om nieuw aan te schaffen.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Feb 2015, 11:21

Dommel schreef:
Roger B. schreef:en dat valt binnen het 2000 euro budget denk je? :roll: :mrgreen:

Des te langer hij de aanschaf uitstelt, des te goedkoper ze worden. En heeft hij tijd om te sparen. :mrgreen:

Afschrijving van die dinky toys is zo laag en het hebben van garantie eerste paar jaar kunnen doorslaggevend zijn om nieuw aan te schaffen.

Precies, dat is dus de reden om juist ook naar Franse auto's te kijken: een snellere eerste afschrijving zodat je dus niet te duur een gebruikte koopt (die Duitse dinky-toys zijn nieuw-tweede-hands te duur voor wat je krijgt, en tegen de tijd dat Duits tweede-hands "leuk" geprijsd is is het aanbod niet leuk meer, want het enige wat dan nog gegarandeerd is is het krijgen van onkosten).

Ook al staat de rente laag, als je nieuw koopt moet je rekenen met een investering van € 10.000 die daarna renteloos in waarde verminderd, en verder zal je deze investering ook graag All-Risk verzekeren ... dus die garantie kom je langs een omweg dubbel en dwars weer tegen.
En als je het geld niet zo op de plank hebt liggen moet je het lenen en als je het geld al krijgt dan betaal je 6% of meer ... dus moet je rekenen met:
+ Meerkosten AllRisk-verzekering
+ Minimaal € 600 rente
+ Minimaal een aflossing ter waarde van de waardedaling van "het onderpand"

Bij een investering van € 2000 voor een 2º handsje kan je pech hebben ... en dan ben je op z'n ergst die € 2000 kwijt
Heb je geluk dan rijd je nog jaren tegen de normale onderhoudskosten.
Meestal zal je halverwege uitkomen en moet je rekenen met een "onverwachte" uitgave.

Groeten MarcS

Twi

Berichtdoor Twi » 04 Feb 2015, 13:33

Beste Floris,

Zelf heb ik op het moment als kleine auto voor woon/werkverkeer een Nissan Micra k11 1.3 benzine

- 5deurs
- 1 op 15 tot 1 op 18
- goedkoop in onderhoud/wegenbelasting/verzekering
- komt goed van zijn plek
-distributieketting

zijn te koop van 500euro tot 2500euro afhankelijk van welke opties/leeftijd/km-stand je zoekt...

Nadeel: ze zijn wel lelijk :oops:

Terug naar “Kroeg”