Altijd al graag een Defender gewild...

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Altijd al graag een Defender gewild...

Berichtdoor Landmarcs » 30 Jan 2015, 23:31

ppw schreef:
Roger B. schreef:zowel de 200Tdi als de 300 Tdi (en eigenlijk ook de Td5) zijn 2,5 Tdi motoren....

N/A ook :mrgreen:


Nee, alleen de Tdi's (en de Td5) zijn 2,5 Tdi's: Turbo, direct injection.

Groeten MarcS

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: Altijd al graag een Defender gewild...

Berichtdoor ppw » 30 Jan 2015, 23:52

Wel ;)
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Land_Rover_engines
2.5 liter ;)
Tdi heb ik het niet over ;) :mrgreen:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Gebruikersavatar
Peu
Berichten: 490
Lid geworden op: 02 Jun 2014, 10:44

Re: Altijd al graag een Defender gewild...

Berichtdoor Peu » 31 Jan 2015, 08:46

Wij hebben in mei 2014 een 2001 (modeljaar 2002) gekocht met 176000km. Onderhoudshistorie onbekend?!
Airco en webasto standkachel erin (die laatste deed het toch niet, bleek later)!? De auto is qua aanschaf al bijna verdubbeld met alle reparaties en APK....
En dit dat ik ondanks het feit dat ik zelf nog best wel veel zelf kan repareren.
Wij zijn nu wel op het punt dat we weten wat we aan de auto hebben dus wég gaat hij niet meer....

Als je geen extra geld achter de hand hebt of een baas die veel betaald is het voor jou dus niet een heel goede keus, want je loopt er echt op leeg, helaas!? Of je moet hem bij een dealer kopen die een jaar garantie verstrekt. Dan kan het misschien wel wat zijn...?
Het rijden en reizen met de Defender is helemaal top! :mrgreen:

Succes met je beslissing
Failing to prepare is preparing to fail!

tookaphotoof
Berichten: 88
Lid geworden op: 05 Mei 2013, 22:00
Locatie: Dordrecht
Contact:

Re: Altijd al graag een Defender gewild...

Berichtdoor tookaphotoof » 31 Jan 2015, 09:33

Dat de prijs van een auto verdubbelt is ivm reparaties en apk zegt nog niets. Wat heeft de wagen gekost? Zijn het echt reparaties of zit er stiekem of onbewust achterstallig onderhoud in bijgerekend?
Om maar een voorbeeld te geven, Genoeg mensen die het vervangen van een oude versleten koppeling of remblokken en schijven onder reparatie scharen. Ik zie dit als standaard onderhoud.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Altijd al graag een Defender gewild...

Berichtdoor Landmarcs » 31 Jan 2015, 09:46

Peu schreef:Wij hebben in mei 2014 een 2001 (modeljaar 2002) gekocht met 176000km. Onderhoudshistorie onbekend?!
Airco en webasto standkachel erin (die laatste deed het toch niet, bleek later)!? De auto is qua aanschaf al bijna verdubbeld met alle reparaties en APK....
En dit dat ik ondanks het feit dat ik zelf nog best wel veel zelf kan repareren.
Wij zijn nu wel op het punt dat we weten wat we aan de auto hebben dus wég gaat hij niet meer....

Als je geen extra geld achter de hand hebt of een baas die veel betaald is het voor jou dus niet een heel goede keus, want je loopt er echt op leeg, helaas!? Of je moet hem bij een dealer kopen die een jaar garantie verstrekt. Dan kan het misschien wel wat zijn...?
Het rijden en reizen met de Defender is helemaal top! :mrgreen:

Succes met je beslissing


Tja, ik denk dat Peu "un peu" pech heeft gehad (of dat ik vorig jaar een 2001 110 veel te goedkoop verkocht en iemand hier op het forum ernorm teveel geluk heeft gehad .... ik denk van niet, gewoon een nette vlotte prijs en gewoon een beetje geluk voor de respectieve partijen).
Ik weet ook niet wat de grootte-orde van de "verdubbeling" was ... als de 110 van Peu slechts "un peu" gekost heeft is een verdubbeling misschien nog steeds zo gek niet. Als je met een deskundigen-oordeel, of minstens met iemand met kennis en zonder rose bril in het avontuur stapt hoeft het niet zo'n beroerde kans te zijn. Tref je een auto met een zorgvuldiger eerste eigenaar - dat kán je wellicht uit de onderhoudshistorie zien, maar onderhoudshistorie is niet per se een toverwoord, iemand die de onderhoudsintervallen oprekt kan dat ook met verstand gedaan hebben en iemand die wel vlgs de normen olie ververst kan als een hork met de auto omgaan – heb je een beetje geluk en tref je zo'n correcte auto dan kan je d'r gewoon mee verder rijden en is het enige dat je er zelf aan moet wennen. En als je er aan kan wennen ... dan is het top, dat ben ik eens met Peu.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Peu
Berichten: 490
Lid geworden op: 02 Jun 2014, 10:44

Re: Altijd al graag een Defender gewild...

Berichtdoor Peu » 31 Jan 2015, 10:47

Ik heb hem voor 12k gekocht en hij was onderhouden door een hobby "specialist". Geen echte meeneemprijs dus! De koppeling compleet vernieuwen incl vliegwiel, schokbrekes én veren had ik rekening mee gehouden maar niet met....: alle remmen vast, olie na 3 weken bij de ECU (gelukkig nog niet erin), turbo versleten( kwam men achter toen de pijp een keer toevallig van de turbo moest), intercooler lek, fuel pressure regulator lek, airmassameter defect, aandrijfassen achter vastgelast aan de meenemers, bussen van Panhard en hokey stick stangen verrot,.....
Alles is nu op de meest professionele wijze gerepareerd en vervangen. Niets is aan het toeval overgelaten, zeg maar! De TD5 loopt als geen ander en heb van 2 specialisten het compliment gekregen dat ze nog nooit zo'n mooie uitslag hebben gezien op de laptop, qua synchronisatie van de cilinders onderling :P
Nu weet ik dat jullie allemaal gaan zeggen,...had je hem moeten laten keuren,....klopt helemaal. Overigens betekent het niet dat als ik 17k had neergelegd dat ik een toppiejoppie Defender zou hebben gehad.

Ik heb het nog eens even nagekeken,...achterstallig onderhoud/reparaties was vanaf mei'14 €6500,00. Dus het valt heel erg mee :lol:
De andere helft is er aan functionele accessoires bij en op gekocht voor de komende vakanties. Zoals Frontrunner rack, nieuwe Columbus Variant daktent, buswakka lade, heldere koplampen, compressor koelkast, Zweedse schakelaar, audio, gebruikte Safari reservewieldrager (waarvan de lagers verrot bleken na montage) scheidingsrek tbv bagageruimte, betimmering,...en veeeel wat ik nog vergeten ben...

Ook wij waren verliefd,....en nog steeds, dat is je valkuil... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Peu op 31 Jan 2015, 20:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Failing to prepare is preparing to fail!

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: Altijd al graag een Defender gewild...

Berichtdoor ppw » 31 Jan 2015, 11:27

zooo, da's een boel centjes.... :roll:
ik heb het andersom gedaan: gekocht in Noord Ierland, opgehaald ( heen vliegen, terug door heel UK, boot naar duinkerken, en verder via land) en zo had ik redelijk door wat er evt. aan schortte....
aanschaf was 1600 pond, vliegen € 85, boot €117, en diesel kleine €200, rdw/platen €160, dus voor €2400 had ik mijn ( toen nog MRB-vrije) 110 :roll: :twisted:
inmiddels ben ik ruim €14000 verder..... ( nieuw chassis, cilinderkop, turbo, radiator (2x) stuurhuis, gereviseerde LT77 & LT230, aandrijfassen, veerpoten, electra, aanpassingen zoals snorkel, lier, extra accu, cyrix,Mudstuffconsole,omvormer, een godsvermogen aan recoveryshit zoals snatchblokken, linten ect.)
en is het einde nog lang niet in zicht...
en ik krijg er nooit meer voor terug wat ik er in heb gestopt, maar het is idd een verslaving, en postzegels verzamelen vind ik maar saai ;)
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Gebruikersavatar
Peu
Berichten: 490
Lid geworden op: 02 Jun 2014, 10:44

Re: Altijd al graag een Defender gewild...

Berichtdoor Peu » 31 Jan 2015, 11:47

grabber zoals je leest zou ik er zeker heel goed over nadenken! Ik heb zelf eerder kort 2x een Defender gehad en destijds ook weer vekocht,....niet omdat ze zo goed waren :roll:

Op Marktplaats is dit de goedkoopste geel kenteken bij een garage...
Misschien met garantie een deal te maken....

http://link.marktplaats.nl/886635085

Lijkt wel een onverprutste originele auto...

Verder hoop ik dat de prijzen van de Defender niet zo hard dalen als een jong, 3 in een dozijn, Janpannnertje. Zeker gezien het stoppen van de productie zou daar wel eens een positieve bijdrage aan kunnen geven. Niet dat we hem willen verkopen maar voor je eigen gemoedsrust;-)
Failing to prepare is preparing to fail!

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: Altijd al graag een Defender gewild...

Berichtdoor ppw » 31 Jan 2015, 12:23

"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Altijd al graag een Defender gewild...

Berichtdoor Roger B. » 31 Jan 2015, 16:53

Walterke schreef:
Roger B. schreef:moet jij me eens vertellen hoe een dealer dat blok dan gebalanceerd heeft? :roll:

en 5cilinders lopen nooit mooi in balans niet bij landrover en niet bij andere merken


Je kunt toch doormiddel van de contra gewichten je zuiger/contragewichten in balans brengen.
hierbij ook nog eens het vliegwiel wat een veel te grote marge heeft vanuit de fabriek :roll:

Waarom haal ik 180 kilometer per uur op de gps en loopt hij 1 op 12,3 dit bij 120 kilometer per uur?
Niet omdat er een huge turbo op zit of omdat hij een alive kuurtje heeft...
Waarom heeft de ene zoveel meer pit als de ander? Puur de grote marge bij het balanceren.

Het is geen goede basis en het zal ook nooit perfect worden zoals een 6 cilinder.

Maar een 5 cilinder motor kan soepeler verlopen dan een niet overlappende 4 cilinder motor, maar dit alleen op het midden toerental.

De grootste onbalans zit in arbeidsslag en compressie dit omdat er altijd een arbeidslag begint terwijl de andere nog bezig is, hierdoor heb je een ongelijk hoeveelheid koppel.
lees: Als cilinder 1 bijna aan zijn eind is van de arbeidslag (180 graden) komt de volgende al. Dit veroorzaakt een ongelijk uitgaande koppel. Dit heb je het zelfde met de compressie. Gelukkig kun je dit al aardig verhelpen met een groot contra gewicht.

Er zitten echter ook voordelen aan (behalve het unieke geluid),



hoe een motor gebalanceerd wordt weet ik ook wel, maar geen dealer die daar de expertise en apparatuur voor in huis heeft.... dus als een dealer jou gezegd heeft dat zij je motor gebalanceerd hebben waag ik dat ten zeerste in twijfel te trekken.....
gone


Terug naar “Nieuw op het forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten