Altijd al graag een Defender gewild...

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Altijd al graag een Defender gewild...

Berichtdoor Landmarcs » 29 Jan 2015, 23:57

Erik Peters schreef:p.s. De standverwarming (hete lucht) werkt inmiddels.

Jammer, ;) ik weet anders nog wel een adresje waar je een leuk 220V motorwarmertje kan krijgen.

    Motorvarme-X-ray.jpg
    Motorvarme.jpg

Groeten MarcS

PS Dat sommigen niet van een 5-kwartsmaat houden, of dat je het lastig vinden erop te dansen is een, maar zeggen dat het "nooit mooi in balans" loopt ...
Wel is het zo dat sommige Td5-en minder mooi rond-draaien. Wat betreft het mooi of niet: een 4 cylinder draait eigenlijk altijd een beetje hakke-takkerig. Dat hakke-takke is ook niet zo gek: de explosies zijn heel regelmatig vlgs een 1-3-2-4 of vergelijkbaar om-en-om patroon.

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Altijd al graag een Defender gewild...

Berichtdoor Roger B. » 30 Jan 2015, 00:55

duik dan nog maar eens in je theorieboekjes Marc.... vanwege zijn 5 tal cilinders en het 4takt principe loopt een 5cil nooit mooi in balans. en dat heeft niks met het mooi vinden van het geluid te maken, dat is gewoon het effect dat verdeling van 5 arbeidsslagen over 2 omwentelingen niet gelijkmatig verdeeld kunnen worden
gone

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Altijd al graag een Defender gewild...

Berichtdoor Erik Peters » 30 Jan 2015, 07:58

Een twee cilinder diesel (4-takt) die loopt pas hakkelig (bijvoorbeeld een McCormick D 217). Een drie cilinder, 4 cilinder of zes cilinder loopt altijd 'mooi'.

Maar we raken weer aardig off-topic.......

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Altijd al graag een Defender gewild...

Berichtdoor Landmarcs » 30 Jan 2015, 11:33

Roger B. schreef:duik dan nog maar eens in je theorieboekjes Marc.... vanwege zijn 5 tal cilinders en het 4takt principe loopt een 5cil nooit mooi in balans. en dat heeft niks met het mooi vinden van het geluid te maken, dat is gewoon het effect dat verdeling van 5 arbeidsslagen over 2 omwentelingen niet gelijkmatig verdeeld kunnen worden


Bij een 5 cilinder zijn de 5 arbeidsslagen net zo goed netjes gelijkmatig verdeeld over de 2 omwentelingen, net als bij een 6 cylinder.
Bij een 2, 4 of 8 cilinder bewegen de zuigers netjes in een tegengesteld patroon, dat maakt het balanceren makkelijker.
Daar tegenover staat dat je bij een 5 cilinder nooit een "hakke-tak-kadans" krijgt ... je kan ook zeggen: hij hobbelt dus altijd en komt nooit in kadans.
Maar goed, een 5- of 7-kwartsmaat zit niet in ons systeem dus geeft de "take-5" gemakkelijk het gevoel dat er iets niet klopt.
D'r zit overigens naast dat balanceer nadeel ook een "verborgen" voordeel aan de 5 cilinders qua balans: beide zijn 2,5 liter, beide draaien in een vergelijkbaar toeren-gebied en dus is de explosie-douw per cilinder 20% kleiner.

Verder zit het natuurlijk in en tussen de oren:
Als ik een mooi lopende Td5 langs hoor komen (dus niet net na de koude start) dan klinkt dat mij als muziek in de oren.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 30 Jan 2015, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ikke jelle
Berichten: 518
Lid geworden op: 04 Mei 2013, 23:37
Locatie: voorthuizen

Re: Altijd al graag een Defender gewild...

Berichtdoor ikke jelle » 30 Jan 2015, 11:40

ontopic dan maar weer :D

welkom op het forum :D
groet jelle

Grabber
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 Jan 2015, 12:17

Re: Altijd al graag een Defender gewild...

Berichtdoor Grabber » 30 Jan 2015, 21:48

Haha, bedankt voor jullie reacties: genoten van de discussie.
Gevaarlijke vraag misschien in dat opzicht :mrgreen: , maar naast 300 tdi zie je ook de 2.5 tdi.
Is dat ook een geschikte kandidaat, of moeten we die laten staan?
Weinig keuze trouwens momenteel op Marktplaats als het gaat om recentere exemplaren met weinig km's...

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: Altijd al graag een Defender gewild...

Berichtdoor ppw » 30 Jan 2015, 22:08

Je bedoelt vast de 200tdi, die net zo, zo niet meer bullitproof is als een 300tdi
2,5 TD daarentegen .... :?
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.
Berichten: 10154
Lid geworden op: 03 Aug 2010, 06:56
Locatie: Hinterecke (achterhoek over de grens)

Re: Altijd al graag een Defender gewild...

Berichtdoor Roger B. » 30 Jan 2015, 22:17

zowel de 200Tdi als de 300 Tdi (en eigenlijk ook de Td5) zijn 2,5 Tdi motoren....
gone

Walterke
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 Mei 2014, 20:45
Locatie: Lochem

Re: Altijd al graag een Defender gewild...

Berichtdoor Walterke » 30 Jan 2015, 23:13

Roger B. schreef:moet jij me eens vertellen hoe een dealer dat blok dan gebalanceerd heeft? :roll:

en 5cilinders lopen nooit mooi in balans niet bij landrover en niet bij andere merken


Je kunt toch doormiddel van de contra gewichten je zuiger/contragewichten in balans brengen.
hierbij ook nog eens het vliegwiel wat een veel te grote marge heeft vanuit de fabriek :roll:

Waarom haal ik 180 kilometer per uur op de gps en loopt hij 1 op 12,3 dit bij 120 kilometer per uur?
Niet omdat er een huge turbo op zit of omdat hij een alive kuurtje heeft...
Waarom heeft de ene zoveel meer pit als de ander? Puur de grote marge bij het balanceren.

Het is geen goede basis en het zal ook nooit perfect worden zoals een 6 cilinder.

Maar een 5 cilinder motor kan soepeler verlopen dan een niet overlappende 4 cilinder motor, maar dit alleen op het midden toerental.

De grootste onbalans zit in arbeidsslag en compressie dit omdat er altijd een arbeidslag begint terwijl de andere nog bezig is, hierdoor heb je een ongelijk hoeveelheid koppel.
lees: Als cilinder 1 bijna aan zijn eind is van de arbeidslag (180 graden) komt de volgende al. Dit veroorzaakt een ongelijk uitgaande koppel. Dit heb je het zelfde met de compressie. Gelukkig kun je dit al aardig verhelpen met een groot contra gewicht.

Er zitten echter ook voordelen aan (behalve het unieke geluid),
Laatst gewijzigd door Walterke op 30 Jan 2015, 23:36, 7 keer totaal gewijzigd.

ppw
Berichten: 1292
Lid geworden op: 14 Mei 2010, 17:00
Locatie: 020

Re: Altijd al graag een Defender gewild...

Berichtdoor ppw » 30 Jan 2015, 23:20

Roger B. schreef:zowel de 200Tdi als de 300 Tdi (en eigenlijk ook de Td5) zijn 2,5 Tdi motoren....

N/A ook :mrgreen:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...


Terug naar “Nieuw op het forum”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten