Roger B. schreef:moet jij me eens vertellen hoe een dealer dat blok dan gebalanceerd heeft?
en 5cilinders lopen nooit mooi in balans niet bij landrover en niet bij andere merken
Je kunt toch doormiddel van de contra gewichten je zuiger/contragewichten in balans brengen.
hierbij ook nog eens het vliegwiel wat een veel te grote marge heeft vanuit de fabriek
Waarom haal ik 180 kilometer per uur op de gps en loopt hij 1 op 12,3 dit bij 120 kilometer per uur?
Niet omdat er een huge turbo op zit of omdat hij een alive kuurtje heeft...
Waarom heeft de ene zoveel meer pit als de ander? Puur de grote marge bij het balanceren.
Het is geen goede basis en het zal ook nooit perfect worden zoals een 6 cilinder.
Maar een 5 cilinder motor kan soepeler verlopen dan een niet overlappende 4 cilinder motor, maar dit alleen op het midden toerental.
De grootste onbalans zit in arbeidsslag en compressie dit omdat er altijd een arbeidslag begint terwijl de andere nog bezig is, hierdoor heb je een ongelijk hoeveelheid koppel.
lees: Als cilinder 1 bijna aan zijn eind is van de arbeidslag (180 graden) komt de volgende al. Dit veroorzaakt een ongelijk uitgaande koppel. Dit heb je het zelfde met de compressie. Gelukkig kun je dit al aardig verhelpen met een groot contra gewicht.
Er zitten echter ook voordelen aan (behalve het unieke geluid),