Altijd al graag een Defender gewild...
Re: Altijd al graag een Defender gewild...
Provincie of plaats zeeland ? 
* Series 3- 109 Hardtop 2.5NAD*
- Peter Brig
Hey Grabber, ik heb mijn Def 90 nog maar twee weekjes. Maar, had ook al die jarenlange droom. Door de negatieve gedachte over de betrouwbaarheid al twee keer gekozen voor een Freelander. Nu, geen slecht woord over de Freelander, maar het is geen Defender. Nu toch de stap gezet, een Def 90, TD5 van BJ 2000. Wel 280.000km op de teller, eerst was het de bedoeling om ter vervanging te dienen van de auto van mijn vrouw. Maar, we wachten even af.....betrouwbaarheid...weet je wel. Nu heb ik twee weekjes de Defender gereden, en ik sta steeds versteld hoe goed de Defender rijdt.. echt wel soepel. En ja...ook nog best vinnig, natuurlijk eerst lekker warm laten worden. Ook de verwarming enz. valt best mee. Het duurt allemaal wat langer dan bij mijn Volvo V60, maar dat weet je gewoon. Ik woon in België, Kapellen..vlakbij Ossendrecht, woensdrecht enz. moest je een ritje willen doen, je bent welkom.
Ha mensen, t is provincie Zeeland. Heel af en toe kom ik wel eens die kant op; stuur ik je zeker een berichtje!
Kloppen de verhalen overigens dat een td5 wat smeuiger en stiller is, maar een 300tdi wat robuuster?
Of is het zo simpel niet?
Kloppen de verhalen overigens dat een td5 wat smeuiger en stiller is, maar een 300tdi wat robuuster?
-
Landmarcs
Grabber schreef:Ha mensen, t is provincie Zeeland. Heel af en toe kom ik wel eens die kant op; stuur ik je zeker een berichtje!
Beide zijn "bomb-proof". De 300Tdi is puur mechanisch (behalve de allerlaatsten), de Td5 heeft bescheiden electronica.
De 300Tdi kan ook door een bush-mechanic gerepareerd worden (al hij de spare-parts heeft) bij een Td5 heb je liefst een bijpassend uitlees-apparaat en dan kan je die ook in de bush repareren. Voordeel van de Td5 is een grotere soepelheid (op papier is het verschil miniem, toch is een 300Tdi meer een tractor en een Td5 geciviliseerder) en een Td5 klinkt mooier (als je daar het oor voor hebt).
Groeten MarcS
- Erik Peters
Grabber schreef:Kloppen de verhalen overigens dat een td5 wat smeuiger en stiller is, maar een 300tdi wat robuuster?
De 300 Tdi die ik (vanaf nieuw) heb is stiller dan mijn (recent aangeschafte) Td5 en eerder op bedrijfstemperatuur. Nu ligt die 300 Tdi in een 110 County Stationwagon en daar zit de nodige geluidsisolatie in en onder. De Td5 is wel wat feller dan de 300 Tdi en iets zuiniger, maar ik vind de 300 Tdi nog steeds heel fijn rijden (zeker in het terrein) en (ijs)koud start ie (na voorgloeien) direct op 4 cilinders, iets dat de Td5 ook doet (cilinder nr. 5 komt een fractie later).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Erik Peters schreef:... en (ijs)koud start ie (na voorgloeien) direct op 4 cilinders, iets dat de Td5 ook doet (cilinder nr. 5 komt een fractie later).![]()
De TD5 heeft toch ook maar 4 gloeipluggen? Logisch dan
Vincent
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
1959 Polynorm 1/4 Ton Trailer, 195?, Olive Drab Green (verkocht)
1970 M416 Military Trailer (Kampeertrailer conversie), Epsom Green (verkocht)
1975 Series III 88 V6, Light Green (helaas verkocht)
1996 Defender 110 CSW 300 Tdi, Epsom Green (verkocht)
2000 Freelander 1 TD4 3-drs, Silver (verkocht)
2006 Freelander 1 TD4 5-drs Facelift Automaat, Tonga Green (verkocht)
> www.titunet.nl <
-
Landmarcs
VeeTee schreef:Erik Peters schreef:... en (ijs)koud start ie (na voorgloeien) direct op 4 cilinders, iets dat de Td5 ook doet (cilinder nr. 5 komt een fractie later).![]()
De TD5 heeft toch ook maar 4 gloeipluggen? Logisch dan![]()
't Duurt ook niet lang, dat op 4 van de 5 lopen, de vijfde doet bijna gelijk mee, alleen wat rauwer (zelfs bij min veel draait ie gewoon, maar ietsje nagelend, mee). 't Blijft vreemd dat de Td5 zoveel trager opwarmt: het blok is natuurlijk iets groter, het koelvloeistof-circuit waarschijnlijk ook, maar dat verklaart niet een zoveel trager opwarmen, kennelijk is de Td5 efficienter met de energie (want het is ook niet aannemelijk dat er bij de Td5 meer warmte door de uitlaat wegloopt).
Verder moet je er mee rekenen dat de Td5 van Erik "nauwelijks" ingereden is (vlgs mijn herinnering klonk deze Td5 altijd al iets anders als de mijne, er zit nu eenmaal ook een "persoonlijkheid" in iedere Td5).
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:VeeTee schreef:Erik Peters schreef:... en (ijs)koud start ie (na voorgloeien) direct op 4 cilinders, iets dat de Td5 ook doet (cilinder nr. 5 komt een fractie later).![]()
Verder moet je er mee rekenen dat de Td5 van Erik "nauwelijks" ingereden is (vlgs mijn herinnering klonk deze Td5 altijd al iets anders als de mijne, er zit nu eenmaal ook een "persoonlijkheid" in iedere Td5).
Groeten MarcS
De td5 is vanuit fabriek gewoon slecht gebalanceerd, de ene Td5 is dus mooier in balans dan de ander.
Ik heb er bijvoorbeeld een die door een dealer is vervangen (21P) en die hebben hun werk perfect gedaan. Het blok loopt zo vreselijk mooi... Niet het bekende rauwe td5 geluid
-
Roger B.
moet jij me eens vertellen hoe een dealer dat blok dan gebalanceerd heeft?
en 5cilinders lopen nooit mooi in balans niet bij landrover en niet bij andere merken
en 5cilinders lopen nooit mooi in balans niet bij landrover en niet bij andere merken
gone
- Erik Peters
Landmarcs schreef:VeeTee schreef:Erik Peters schreef:... en (ijs)koud start ie (na voorgloeien) direct op 4 cilinders, iets dat de Td5 ook doet (cilinder nr. 5 komt een fractie later).![]()
't Duurt ook niet lang, dat op 4 van de 5 lopen, de vijfde doet bijna gelijk mee, alleen wat rauwer (zelfs bij min veel draait ie gewoon, maar ietsje nagelend, mee). 't Blijft vreemd dat de Td5 zoveel trager opwarmt: het blok is natuurlijk iets groter, het koelvloeistof-circuit waarschijnlijk ook, maar dat verklaart niet een zoveel trager opwarmen, kennelijk is de Td5 efficienter met de energie (want het is ook niet aannemelijk dat er bij de Td5 meer warmte door de uitlaat wegloopt).
Groeten MarcS
Het starten van de Td5 lijkt een beetje op een oude McCormick alhier (een voorkamer diesel). Start altijd (bij -20 lang gloeien) maar doordat een cilinder iets minder compressie heeft begint die op 3 cilinders en even later komt de 4e er bij. Nu weet ik wel dat het bij de Td5 zo hoort, maar toch......
Laatst 's ochtends had ik de LR gestart en moest ik nog even de ramen schoonmaken (tja, hij staat gewoon buiten), toen ik bijna klaar was veranderde het geluid van de motor er klonk ineens een extra gebrom. Het zou kunnen dat de ventilator (al) 'aansloeg', dit moet ik nog nader onderzoeken, maar het zou het trage opwarmen deels kunnen verklaren.
Bij de 300 Tdi heb ik al eens de thermostaat vervangen, die werd op een gegeven moment pas warm na een kwartier rijden.
Groet,
Erik.
p.s. De standverwarming (hete lucht) werkt inmiddels.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Terug naar “Nieuw op het forum”