Defender TD5 2006 ABS/TC probleem...

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: Defender TD5 2006 ABS/TC probleem...

Berichtdoor Roger B. » 07 Aug 2015, 22:44

Stephane schreef:Probleem bleek te zijn dat de bovenste lager van de "swivel housing" scheef gezakt was en voor de ABS sensor zat...oeps.
Alles uit elkaar, gerepareerd en weer in elkaar, sensor erin, even meten met de voltmeter...woohoow...
Hij doet het ondertussen nog steeds goed ;)

staat er toch?
gone

Peu

Berichtdoor Peu » 22 Feb 2016, 20:56

Wij hebben al 2 jaar af en toe brandend ABS en TC lampjes. Deze branden heel zwak en bleek aan een defect dashboard te liggen?! Dit is nog niet vervangen. Er is zo nu en dan wel een zoekpoging geweest maar tot op heden geen resultaat. Er is ook een Wabco ABS unit gewisseld geweest,...geen resultaat!
Ook sloeg bij langzaam manouvreren altijd de ABS pomp aan. Na vervangen van LV wiellager is dat laatste zo erg geworden dat de ABS in elke rechter bocht aansloeg!!
Nu heb ik na een tip de voorste abs sensoren na de-en montage 1mm terug te trekken. Wat denk je? Na 2 jaar gèèn jengelend ABS meer :roll: :D
Nu de lampjes nog? Tevens gaat sinds de laatse tijd na de start en ca. 500 meter rijden het handremlampje continu aan.
(Achter remblokken zijn nu vernieuwd en potje dus weer netjes op nivo)
De voorremblokken zitten op 25 %, schat ik. Die ga ik ook nog even vernieuwen (maar hier zitten toch geen slijtageindicators op?)
Failing to prepare is preparing to fail!

JanTD5

Berichtdoor JanTD5 » 23 Feb 2016, 00:15

Zit geen slijtage sensor in Reinier. Maar als je remmen slijten blijven de remzuigers verder uit staan. Dit zorgt ervoor dat het remvloeistof niveau daalt in het resrvoir en laat daar nu wel een sensor inzitten. Zou even checken hoeveel daar in zit en een drupje erbij doen. Dit drupje maakt soms het verschil.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Feb 2016, 10:16

JanTD5 schreef:Zit geen slijtage sensor in Reinier. Maar als je remmen slijten blijven de remzuigers verder uit staan. Dit zorgt ervoor dat het remvloeistof niveau daalt in het resrvoir en laat daar nu wel een sensor inzitten. Zou even checken hoeveel daar in zit en een drupje erbij doen. Dit drupje maakt soms het verschil.

En ... daarnaast kan het dobbertje dat in het signaalsysteem in de remvloeistof-dop zit soms raar doen (meestal is dat dan bij steil de helling af en/of warm weer/warme motor).
Vaak is het gewoon het verschil tussen een gewoon vol remreservoir en een echt max vol remreservoir. Als het je stoort kan je ook een draadje lostrekken van de remreservoir-dop (is wel een beetje een "Afrikaanse" oplossing).

Groeten MarcS

Peu

Berichtdoor Peu » 23 Feb 2016, 19:06

JanTD5 schreef:Zit geen slijtage sensor in Reinier. Maar als je remmen slijten blijven de remzuigers verder uit staan. Dit zorgt ervoor dat het remvloeistof niveau daalt in het resrvoir en laat daar nu wel een sensor inzitten. Zou even checken hoeveel daar in zit en een drupje erbij doen. Dit drupje maakt soms het verschil.
Groet Jan
het nivo in het potje was op de naad van het reservoir, nog ruim boven low. Omdat ik de achter remblokken zowieso moest vernieuwen is het nivo nu op peil. Het lampje gaat na elke start na 500m rijden weer aan?!
Maandag afspraak bij Schaap om uit te lezen en ook even de dikte van de voorschijven te checken....

Wordt vervolgt...

Ps stekkers los van het potje is geen verandering....
Laatst gewijzigd door Peu op 24 Feb 2016, 00:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Feb 2016, 23:08

Peu schreef:
Groet Jan
het nivo in het potje was op de naad van het reservoir, nog ruim boven low. Omdat ik de voor remblokken zowieso moest vernieuwen is het nivo nu op peil. Het lampje gaat na elke start na 500m rijden weer aan?!
Maandag afspraak bij Schaap om uit te lezen en ook even de dikte van de voorschijven te checken....

Wordt vervolgt...

Zelfs als het niveau op max staat speelt het dobbertje soms op.

Groeten MarcS

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 24 Feb 2016, 09:26

Iedereen met vage ABS lampjes

Naast alle adviezen die hier gepasseerd zijn wil ik er nog een aan toevoegen. De stekkers (rond zwart) in de abs bekabeling zowel voor (tegen binnenkant binnenzijpaneel) als die van de achtersensoren ( tegen chassisbalk onder de auto ) willen wel een slecht contact maken. Loshalen de "mannetjes" stekkerdelen iets uit elkaar buigen, contactspray erop en weer in elkaar. Soms scheelt deze operatie je een nieuwe sensor en het is zo gepiept.

weet iemand of de koperbusjes naast het klemmen van de sensor ook een elektrische functie hebben. Namelijk het koppelen aan aarde van de sensor? Zou voor mij een reden zijn nog even twee koperbusjes en pakking te bestellen voor de achter sensoren. Voor net de swiffelbol vervangen dus daar zitten nieuwe busjes in :D

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 24 Feb 2016, 22:41

Stekkers van de sensoren zijn als ik me niet vergis 2 polig, denk dat de koperen sleeves alleen voor de bevestiging zijn, geen elektrische functie
gone

Peu

Berichtdoor Peu » 25 Feb 2016, 08:16

Jankouwenberg schreef:Iedereen met vage ABS lampjes

Naast alle adviezen die hier gepasseerd zijn wil ik er nog een aan toevoegen. De stekkers (rond zwart) in de abs bekabeling zowel voor (tegen binnenkant binnenzijpaneel) als die van de achtersensoren ( tegen chassisbalk onder de auto ) willen wel een slecht contact maken. Loshalen de "mannetjes" stekkerdelen iets uit elkaar buigen, contactspray erop en weer in elkaar. Soms scheelt deze operatie je een nieuwe sensor en het is zo gepiept
Jan
ga ik zaterdag ook nog ff checken... ;)

LennardG

Berichtdoor LennardG » 26 Feb 2016, 16:38

Ben benieuwd hoe dit afloopt.. Zelfde probleem namelijk hier. Bij mij gaf hij storing in de rechter achtersensor. Maar meet gewoon het goede aantal ohms op alle sensoren.
Land rover serie 3 109 verkocht
Land rover defender td5 1999

Terug naar “Techniek”