110 '84 200tdi : Upgraden voor offroad

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: 110 '84 200tdi : Upgraden voor offroad

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jan 2015, 19:12

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:En er zijn tegenwoordig zelfs extra vriendelijke dubbel-progressieve veren, veren die het eerste stukje (dus bij nauwelijks lading) nog weer zachter zijn.
De gewoon progressieve veren had ik onder mijn oude Td5 en heb ik nu onder mijn Puma en toch heb ik het idee dat er verschil was, de huidige lijken iets hoger en stugger (maar het is moeilijk vergelijken, ook omdat de Puma ook nog eens stabilisator-stangen heeft

Naar ik begrepen heb worden die 'dubbel-progressieve' veren RKB500300 (green green white) tegenwoordig onder de 110 stationwagon gezet. De andere versies hebben gewoon de 'oude' progressieve veren RKB101111 (brown purple) en zo ook mijn Td5.

Precies, drie drietraps veren zijn "voorbehouden" aan de "luxe versie".
Ik had en heb gewoon die "oude progressieve" veren.
Als je evenwel nieuwe veren plaatst houdt niemand je tegen de luxe versie te kiezen.
Alleen loont het niet als je altijd al matig beladen rond rijdt.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jan 2015, 19:19

Roger B. schreef:van stabilisatoren gaat een auto niet hoger op zijn veren staan, en mits gelijk verend links en rechts heeft het ook geen effect op de stugheid van het veergevoel

Omdat de stabilisator-stang niet ± horizontaal staat maar onder een hoek is er een extra aanspreek-weerstand ... ik heb het gevoel dat ik dat voel, maar het kan ook slechts het gevoel.
Verder heb je natuurlijk maar zelden een links-rechts gelijk inveren en dus behalve in die uitzondering van wel gelijk normaal een extra stugheid tgv de stabilisator-werking, nl de links-rechts-terugstel-kracht die je moet optellen bij de normale inveer-stugheid.

En om terug te keren bij de oorspronkelijke vraag: Stabilisatoren zijn off-road geen aanwinst, op de weg, in het dagelijks gebruik wel, dwz in de extremere "alledaagse" situaties, bijv. de eland-proef (die dan wellicht niet als ellende-proef eindigt).

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 14 Jan 2015, 20:29

dat zag ik laatst op Discovery... een rare italiaan met een 90....
https://www.youtube.com/watch?v=iUjtgjqbnpw
:roll:
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Jan 2015, 21:49

ppw schreef:dat zag ik laatst op Discovery... een rare italiaan met een 90....
https://www.youtube.com/watch?v=iUjtgjqbnpw
:roll:

Uhhh ... hij gaat met slechts 2 wielen OffRoad. Die andere twee blijven OnRoad ..... mag je hopen althans.

MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 15 Jan 2015, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 14 Jan 2015, 23:10

ja die zag ik ook voorbijkomen van de week :)
Met hetzelfde gemak leg je een landrover dus ook op een van de meer of minder (afhankelijk van de eigenaar :P) gepoetste kanten...

Ik ga niet proberen om die italiaan na te doen in ieder geval
Fenna
Afbeelding

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Jan 2015, 00:58

Landmarcs schreef:
Roger B. schreef:van stabilisatoren gaat een auto niet hoger op zijn veren staan, en mits gelijk verend links en rechts heeft het ook geen effect op de stugheid van het veergevoel

Omdat de stabilisator-stang niet ± horizontaal staat maar onder een hoek is er een extra aanspreek-weerstand ... ik heb het gevoel dat ik dat voel, maar het kan ook slechts het gevoel.
Verder heb je natuurlijk maar zelden een links-rechts gelijk inveren en dus behalve in die uitzondering van wel gelijk normaal een extra stugheid tgv de stabilisator-werking, nl de links-rechts-terugstel-kracht die je moet optellen bij de normale inveer-stugheid.

En om terug te keren bij de oorspronkelijke vraag: Stabilisatoren zijn off-road geen aanwinst, op de weg, in het dagelijks gebruik wel, dwz in de extremere "alledaagse" situaties, bijv. de eland-proef (die dan wellicht niet als ellende-proef eindigt).

Groeten MarcS

Die stabilisatiestang zit in kunststof klossen aan het chassis bevestigd. Zeker wanneer alles nieuw is kan ik mij voorstellen dat de stabilisatiestang stroef in die klossen op en neer draait bij in en uitveren. Maar dat slijt van zelf wel ruimer.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Dommel

Berichtdoor Dommel » 15 Jan 2015, 12:03

Op twee wielen over de weg, een "probleem" van de lokale politie in Dubai en Saudi Arabië. Houden vaak het overige verkeer op en er gebeuren geregeld ook ongelukken. Ze klimmen dan met een passagiers op de zijkant van de auto.
Van de regen in de blub.

Freelander 2 TD4 HSE

Terug naar “Techniek”