110 '84 200tdi : Upgraden voor offroad

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Roger B.

Re: 110 '84 200tdi : Upgraden voor offroad

Berichtdoor Roger B. » 13 Jan 2015, 16:52

tja, en met slappe verhogingsveren doe je weer veel van je weggedrag tekort waardoor je compromis richting offroad verschuift....

ik heb ook mijn twijfels over het nut van heel veel uitveerweg.... heeft een wiel nu zonder voertuiggewicht echt zo veel grip dat het niet gaat slippen als het ver uitgeveerd staat?
met TC en/of sper is het nut nog beperkter want daar houd je ingeveerde wiel toch wel aandrijving
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jan 2015, 17:12

ppw schreef:ik heb nog nooit winterbanden onder één van m'n auto's gezet ( en ben nu aan de 94-ste auto toe :roll: )
verbaas me de éne keer dat het sneeuwt dat er een hoop mensen denken dat ze winterbanden hebben, en een Allrad oid, dus dan ook gewoon met 100+ op de linkerbaan kunnen kachelen :mrgreen:

Ik had tot nog toe ook nooit echte winterbanden, gewoon Michelin XPC, die deden het verbazingwekkend goed in sneeuw en ijzigheid.
Omdat ik 's winters langer naar een streek ga waar het soms enorm sneeuwt, en omdat ik juist dan ook graag boven ga kijken zijn winterbanden een prettige extra (naast kettingen en gewoon gezond verstand). Het aardige is dat als je plek hebt een tweede set wielen op te slaan dat de kosten beperkt zijn: zomerbanden slijten alleen 's zomers en winterbanden alleen 's winters.

Dat velen denken dat een auto met ABS/ETC etc bij gladheid net zo hard kan en mag ... dat is een vervelend probleem ... het is te weinig glad (en zelfs in Zweden, waar je nu zelfs spijkerbanden onder je fiets nodig hebt, is niet iedereen adequaat toegerust ...zie ook viewtopic.php?f=16&t=7046#p57494).
Ik heb zien gebeuren rond mij, dat in een ijzelbui heel veel lieden gewoon 100 km/u bleven rijden - t/m de bussen, en vrachtwaggels ook tot hun limiet ... niet veel verder stond alles schots en scheef (en dat terwijl je "gewaarschuwd" werd door op de voorruit kort vastvriezende regendruppels). Het vervelende is dat je ook met een goed gedrag gewoon in de ellende kan worden meegenomen.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 13 Jan 2015, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jan 2015, 17:27

ppw schreef:anyway, ik denk dus aan 2"lift, locker achter ( en welke dan: Detroit/Ashcroft/Arb??) en 4x muds..
pomp en druk niet opschroeven?

Tja, dacht je daar wellicht van het begin af aan al aan ... dan hoeven we je het ook niet uit je hoofd te praten.

Toch wil ik even een scenario schetsen:

2" liften ... nieuwe veren, schokbrekers (zie de opmerkingen hierboven)
locker achter ... muds ...

maar dan komt het
Als je nu al liever niet harder als 110 rijdt dan wordt de auto niet stabieler met 2" extra.
Dus komt daar dan bij: alle rubbers, de fusee-lagers en stuurkogels vervangen.

En dan komt daar een nieuwe cardan naar voren bij want het kan wel maar het trilt toch.

En dan gaan de steekassen achter want de auto kan toch niet wat z'n baasje hoopt.
Dus HD steekassen en HD meenemers.

En dan blijkt dat je toch ook voor een locker of iets dergelijks moet.

En dan wordt duidelijk dat het differentieel eigenlijk de zwakste schakel wordt ....

Of te wel een vergelijkbaar verhaal als bij het andere liften ...

Uiteindelijk heb je een kapitaal uitgegeven en is de auto zwaar over de top voor 99% van de kilometers.
Je kan mijns inziens dan beter even doorsparen, de oude 110 leuk verkopen en een wat nieuwere terugkopen.
Een Td5 met ABS/ETC en een setje betere AT banden, je hebt dan meer vermogen, hopelijk een ophanging die nog niet aan een complete vervanging toe is, en je hebt ipv de mechanische oplossing de ABS/ETC. Bij een Defender is die ABS/ETC nog iets "primitiefs" in vergelijk met de moderne terrain-response knop, maar het is een prima substitute en het is een leuke poor-mans alternative voor een compleet systeem met lockers en HD aandrijflijn.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Jan 2015, 17:33

Onzin!

Natuurlijk kun je alles slopen, maar ik heb nog nooit een steekas kapot gehad met de 33" muds en Johnny zelfs niet met z'n 35" muds. Ook niet op de 200tdi. Kwestie van verstand.

Maar het nut van verhogen zie ik ook niet zo anders dan de looks. Ik zou voor een locker achter gaan, setje muds voor erbij en verder niks.

De enige reden dat mijn 130 voor 2" hoger staat is dat ie anders ontzettend lelijk op z'n neus staat. En het is geen Ami musclecar dus ik wil dat ie vlak staat. :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

ppw

Berichtdoor ppw » 13 Jan 2015, 18:02

hhmmmmmwoookay :? die 2"hoeft in mijn optiek ook niet zo... maar viel me alleen op dat alles en iedereen om me heen hoger staat dan ik( of het is door mijn lichaamsgewicht :roll: :mrgreen: )
en heb tot op heden, en aan m'n 3-de LR bezig nog nooit een kaduke steekas oid gehad... alleen versleten kruisjes, en X-member, en shocks, en turbo, en chassis... en V-bak en tussenbak, en lichten ( x3 :roll: )
en sparen voor een "nieuwere".... nee, dank! ik ben redelijk gehecht aan m'n 3x wrijven, 1x schoppeneneenkusjeenzedoethetauto, modern hoeft niet zo... TRC, ABS, whatever kan kaduuk ( heb een V70 T5.... :roll: ) en mechanica snap ik, electronica..... :roll: :o al leer ik steeds meer ;)
vind het wel prettig om te onthaasten in m'n 31 jaar oud gebakje, die ook nog redelijk haar mannetje staat in de blub :D
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jan 2015, 18:26

ppw schreef:hhmmmmmwoookay :? die 2"hoeft in mijn optiek ook niet zo... maar viel me alleen op dat alles en iedereen om me heen hoger staat dan ik( of het is door mijn lichaamsgewicht

Misschien is dat gewoon omdat de veren onder de 1984 110 langzaamaan een beetje moe zijn ?
Vergelijk de hoogte eens met een ± nieuwe 110 (eentje met gewone standaard-veren, wel met een ± vergelijkbare belasting).

Groeten MarcS

ppw

Berichtdoor ppw » 13 Jan 2015, 19:13

Veren zijn twee jaar oud( en twee maanden ;) )
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.

'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Jan 2015, 20:06

vergis je niet hoeveel defenders er WEL verhoogd zijn....
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jan 2015, 20:12

Ik zal me wel vergissen maar ik ken er veel die niet verhoogd zijn.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 13 Jan 2015, 21:07

waar vergelijkt PPW zijn auto met andere? op de evenementen? daar rijden waarschijnlijk bovengemiddeld veel verhoogde defenders tov ergens in de stad
gone

Terug naar “Techniek”