110 '84 200tdi : Upgraden voor offroad
Re: 110 '84 200tdi : Upgraden voor offroad
Ik herken de auto en de straat.. 
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
is nu grijs.... Kreeg 'm niet schoon

"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
― Robert Downey Jr.
'84-er 110, RHD, 200TDi; 2x lier( <--/-->), 2"lift OME & nog steeds niet tevreden...
-
Roger B.
ben het niet vaak met hem eens, maar grotendeels klopt Marc's betoog wel... alle verbouwingen zijn grensverleggers die de nu interessante passages minder uitdagend maken en dus vragen om extremere passages....
buiten dat je die moeilijkere passages minder makkelijk tegen komt wordt ook de kans op schade rijden groter.
De aanpassingen:
Grotere diameter banden heeft als voordeel dat je meer ruimte onder de as krijgt, maar tegelijk als nadeel dat je minder trekkracht aan de weg overhoudt. Nu kun je dan weer zorgen voor meer vermogen van de motor, maar daarmee vergroot je de belasting op motor en aandrijflijn.
de diameter die standaard op een 110 ligt komt ongeveer overeen met 265/75 R16 of 235/85 R16 een maatje groter kan ook wel zonder echte problemen (285/75R16 of 255/85R16)
Profiel dat meer richting Mud gaat neemt automatisch mee dat je er meer afrolgeluid van ondervinden zult, als je auto nog niet erg geluidsgeïsoleerd is kun je dat op die manier weer teniet doen (beter isoleren) Maar mud heeft ook (afhankelijk van de band die je kiest) mindere wegeigenschappen met name in natte weersomstandigheden. Maar vwb banden kun je dan nog overwegen om een tweede set aan te schaffen die je monteerd als je naar een offroad event gaat.
Verhogen
Verhogen heeft maar beperkt zin, je zet je chassis (en dus voor en achterzijde en buik) hoger mee, maar je assen komen er niet verder mee van de grond. Tot 2" kan met beperkte middelen (veren of spacers en langere of verplaatste dempers) verhogen heeft wel ook een effect op de wegligging omdat het zwaartepunt verhoogd wordt, vaak neemt men stuggere veren en wordt dit verhoogde zwaarte punt mbt rolbeweging weer een beetje afgezwakt, maar stugger is ook minder comfortabel... Het is lastig te bepalen welke veer je het meeste voordeel zal leveren. Bij spacers behoud je je veerkarakteristiek, je zet de boel alleen hoger. "verleng" je je schokdempers dan ook door de bevestiging te verplaatsen en niet door langere (dus andere) dan zou je veercomfort niet echt mogen veranderen met spacers.
Een sper is niet goedkoop, maar geeft wel meer tractie in grensgevallen in het terrein. Op de weg merk je er niks van (niet inschakelen daar gaat ie stuk van op asfalt) Standaard staat een auto als de jouwe stil als van beide assen één wiel geen grip heeft. Bij een as waar een sper in zit (en dat ook ingeschakeld wordt) zal het wiel dat wel grip heeft nog voor aandrijving zorgen omdat het sper beide wielen van die as even hard laat draaien. Als je kiest voor één sper, lijkt me de achteras de aangewezen as om dit te plaatsen.
buiten dat je die moeilijkere passages minder makkelijk tegen komt wordt ook de kans op schade rijden groter.
De aanpassingen:
Grotere diameter banden heeft als voordeel dat je meer ruimte onder de as krijgt, maar tegelijk als nadeel dat je minder trekkracht aan de weg overhoudt. Nu kun je dan weer zorgen voor meer vermogen van de motor, maar daarmee vergroot je de belasting op motor en aandrijflijn.
de diameter die standaard op een 110 ligt komt ongeveer overeen met 265/75 R16 of 235/85 R16 een maatje groter kan ook wel zonder echte problemen (285/75R16 of 255/85R16)
Profiel dat meer richting Mud gaat neemt automatisch mee dat je er meer afrolgeluid van ondervinden zult, als je auto nog niet erg geluidsgeïsoleerd is kun je dat op die manier weer teniet doen (beter isoleren) Maar mud heeft ook (afhankelijk van de band die je kiest) mindere wegeigenschappen met name in natte weersomstandigheden. Maar vwb banden kun je dan nog overwegen om een tweede set aan te schaffen die je monteerd als je naar een offroad event gaat.
Verhogen
Verhogen heeft maar beperkt zin, je zet je chassis (en dus voor en achterzijde en buik) hoger mee, maar je assen komen er niet verder mee van de grond. Tot 2" kan met beperkte middelen (veren of spacers en langere of verplaatste dempers) verhogen heeft wel ook een effect op de wegligging omdat het zwaartepunt verhoogd wordt, vaak neemt men stuggere veren en wordt dit verhoogde zwaarte punt mbt rolbeweging weer een beetje afgezwakt, maar stugger is ook minder comfortabel... Het is lastig te bepalen welke veer je het meeste voordeel zal leveren. Bij spacers behoud je je veerkarakteristiek, je zet de boel alleen hoger. "verleng" je je schokdempers dan ook door de bevestiging te verplaatsen en niet door langere (dus andere) dan zou je veercomfort niet echt mogen veranderen met spacers.
Een sper is niet goedkoop, maar geeft wel meer tractie in grensgevallen in het terrein. Op de weg merk je er niks van (niet inschakelen daar gaat ie stuk van op asfalt) Standaard staat een auto als de jouwe stil als van beide assen één wiel geen grip heeft. Bij een as waar een sper in zit (en dat ook ingeschakeld wordt) zal het wiel dat wel grip heeft nog voor aandrijving zorgen omdat het sper beide wielen van die as even hard laat draaien. Als je kiest voor één sper, lijkt me de achteras de aangewezen as om dit te plaatsen.
gone
-
Landmarcs
PPW,
Nog een overweging: Je rijdt 100-110, en je hebt het aangedurfd tot 125 km/u.
In principe rijdt een 110 goed tot "any spped", dwz mijn oude Td5 kwam tot 150 op de teller, en mijn huidige Puma tot 135 km/u (als je de beperker een beetje kietelt), daar is niks durven aan zolang je niet moet uitwijken, remmen of anderszins iets bijzonders voor je krijgt.
Als jouw auto nu dus mogelijk niet 100% is wat betreft spelingen op stuurkogels, rubbers etc dan merk je de "gebreken" na verhogen, dikkere banden etc alleen maar meer.
Groeten MarcS
PS Mijn goede, afgelopen voorjaar overleden, oude vriend met een Kent-Green 110Td5 woonde overigens ook niet bijster ver van de PCHooftstraat ... zijn auto baarde aldaar hoogstens opzien wegens het inmiddels groener als de auto oorspronkelijk witte dak (hij was niet zo van het wassen).
Nog een overweging: Je rijdt 100-110, en je hebt het aangedurfd tot 125 km/u.
In principe rijdt een 110 goed tot "any spped", dwz mijn oude Td5 kwam tot 150 op de teller, en mijn huidige Puma tot 135 km/u (als je de beperker een beetje kietelt), daar is niks durven aan zolang je niet moet uitwijken, remmen of anderszins iets bijzonders voor je krijgt.
Als jouw auto nu dus mogelijk niet 100% is wat betreft spelingen op stuurkogels, rubbers etc dan merk je de "gebreken" na verhogen, dikkere banden etc alleen maar meer.
Groeten MarcS
PS Mijn goede, afgelopen voorjaar overleden, oude vriend met een Kent-Green 110Td5 woonde overigens ook niet bijster ver van de PCHooftstraat ... zijn auto baarde aldaar hoogstens opzien wegens het inmiddels groener als de auto oorspronkelijk witte dak (hij was niet zo van het wassen).
tja, het gaat me niet om zo hard mogelijk te rijden... daar heb ik een ander auto voor
maar 100/110 is het prettigst rijden qua geluid, gevoel enz.
en er staan hier in zuid( ik zit aan het einde van de Koniningenweg) nogal wat Land Rovers, maar ik val soms nogal op.....

maar 100/110 is het prettigst rijden qua geluid, gevoel enz.
en er staan hier in zuid( ik zit aan het einde van de Koniningenweg) nogal wat Land Rovers, maar ik val soms nogal op.....
"Listen, smile, agree, and then do whatever the fuck you were gonna do anyway.”
― Robert Downey Jr.
― Robert Downey Jr.
-
Landmarcs
Roger B. schreef:.....
......
In principe is dit gewoon waar, maar ... de moderne band-ontwerpen, vaak niet eens zo daverend spectaculair ogend, presteren soms verrassend goed.
Heel veel moderne banden van AT tot Mud zitten onderin de 70 dB (3 dB het minimum dat je als verschil kan horen, 10 dB is een factor 2) -- staar je niet blind op de decibellen, het gaat ook nog om de klank en om je persoonlijke appreciatie (en om de hoeveelheid lucht die je in de band wilt).
Zo te zien heeft PPW Generaal Grabbel TR banden - vlgs mij een 20/80 band, en vlgs het boekje 75 dB - "mijn" CCC AT een stuk meer "terrein" (50/50) komt ook op 75 dB, de stilsten zitten op 71-72 dB en de lawaaigsten op 76-78 dB. Dus wel hoorbaar maar op het eerste gezicht niet schokkend. Het is dus vooral de klank: de CCC AT heeft een iets hoorbare zoem/brom, mijn winterbanden Nokian Hakkapelliitta LT2 (slechts 73 dB) zoemen minder en geven een minder opvallende "rumble" ... in mijn oren anders maar niet stiller. Mijn oude Michelin XPC zoemde weer iets anders, niet veel stiller, en dat ± een 20/80 band -- wel een leuke opgaaf daar toch een eind mee te komen.
Daarom dus mijn adviesje: Kijk naar een wat "woestere" AT-band, liever 50/50 als 40/60, je komt gewoon net iets verder zonder grote kosten. Wil je een nette AT met winterse kwaliteiten, incl sneeuwvlokje, kijk dan naar de Nokian Rotiiva AT deze band is stil 73 dB, en iets zuiniger.
Groeten MarcS
Kijk gewoon eens op de site van bv paddock wat je globaal kwijt zult gaan zijn aan de verschillende onderdelen die je nodig hebt bij de gewenste aanpassingen.
Uitgaande van nieuw, een bfg 235 kost pakweg 125 euro, een 265 is 150.
Uitgaande van scherpe aanbieders.
En dat uiteraard maal 4.
De wolfs heb je , dus dat scheelt.
Ik denk dat dat als je een beetje normaal je 110 aanpast,de rijeigenschappen voor op de weg nouwelijks daar onder te lijden hebben.
Als leek opgetekend!, wees voorzichtig met het kietelen van een 200 tdi.
Wat ik veelal lees, zoals roger al aangaf, de rest van de aandrijflijn gaat er (op termijn) onder lijden, de mate waarin is afwachten.
Uitgaande van nieuw, een bfg 235 kost pakweg 125 euro, een 265 is 150.
Uitgaande van scherpe aanbieders.
En dat uiteraard maal 4.
De wolfs heb je , dus dat scheelt.
Ik denk dat dat als je een beetje normaal je 110 aanpast,de rijeigenschappen voor op de weg nouwelijks daar onder te lijden hebben.
Als leek opgetekend!, wees voorzichtig met het kietelen van een 200 tdi.
Wat ik veelal lees, zoals roger al aangaf, de rest van de aandrijflijn gaat er (op termijn) onder lijden, de mate waarin is afwachten.
110 HT 200 Tdi 1989.
-
Roger B.
dat lijden was met name tov ongekieteld met grotere wielen, maar elke extra pk is meer belasting en neemt meer slijtage met zich mee. of dat erg merkbaar is, is beetje moeilijk te zeggen zo over de duim.
gone
ppw schreef: er staan hier in zuid( ik zit aan het einde van de Koniningenweg) nogal wat Land Rovers, maar ik val soms nogal op.....![]()
Tja veel van die landrovers worden volgens mij meer gepoetst dan uitgelaten en die van jou meer uitgelaten dan gepoetst

Roger B. schreef:dat lijden was met name tov ongekieteld met grotere wielen, maar elke extra pk is meer belasting en neemt meer slijtage met zich mee. of dat erg merkbaar is, is beetje moeilijk te zeggen zo over de duim.
Kom ik weer uit bij die houthakker met z'n 127 200tdi die op 9.00x16 rond rijdt of op 35" muds......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968