Defender TdCi '08, Begrenzer uitschakelen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JanTD5

Re: Defender TdCi '08, Begrenzer uitschakelen

Berichtdoor JanTD5 » 09 Jan 2015, 22:02

Landmarcs schreef:
JanTD5 schreef:Poeh harder willen dan 130 in een defender :o Als wel defender rijder sluit ik me bij Roger aan. Ik zou niet graag nog harder willen dan 130, rij meestal 110 op teller is 104/5 echte km's. Het blijft een dwijl op de weg. Ook al krijg ik de wielen geblokeerd met remmen moet je wel flink hard trappen, hij remt niet zo makkelijk als onze 307.

Als je zo hard wilt rijden vraag ik mij af is de Defender wel het goede landrover model voor jou?

Of een 110 met 130 of meer zich als een dweil op de weg gedraagt is waarschijnlijk een combinatie van banden-keus, bandenspanning en sporing.

Mijn oude trouwe blauwe 110Td5 reed heel stabiel bij 150 op de teller ... alleen wil je niet remmen (en alleen met ABS) en nog minder een eland-proef proberen (en dus in geval van ongemak toch maar eerst remmen). (Voor de oplettende lezertjes: ik heb dit bij onze oosterburen uitgeprobeerd -- het hardst reed de Td5 op een licht golvende weg met iets wind mee, helling-af kreeg je dan nog een duwtje en die extra snelheid hield ie dan vast.)

En voor de preciezen: Een ongetunede Td5, dezelfde max snelheid in de 5º als in de 5º + overdrive, en op Michelin XPC 7.5x16.

Groeten MarcS

PS Mijn huidige 110 gaat max 130, dwz, als je dan even iets met het gas speelt gaat ie naar ± 135 ... ik vind dat hard zat. De Puma lijkt iets minder stabiel, misschien komt dat door het korte hoge motorblok.

Marc, ik vind een defender als een dweil rijden bij hogere snelheidin vergelijking tot onze 307. maar das ook appels met peren vergelijken natuurlijk. Ding is er mijn inziens niet voor gemaakt. Als ik je hem vergelijk met onze 307 dan rijdt die een stuk strakker en beter bij 130, heb ook in de defender dat eens gedaan.

Groet Jan
Land Rover Defender 110 Td5 1998, Epsom green met wit dak, wolf velgen met Goodyear Wrangler MT/R 235/85R16. Superwinch X9 met Bowmotor 2.

Het leven is als een neus, haal er uit wat er in zit.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 09 Jan 2015, 22:48

Jan,

Ik ken het weggedrag van de Peugeot 307 niet ... ik heb iets tegen de kleinere Peugeots, vooral tegen witte ... :oops:

Qua dweil ... misschien rijdt de 110 minder scherp als die Peugeot toch blijf ik erbij dat met de juiste banden en de juiste sporing een Defender niet dweilerig hoeft te rijden (let wel, ik ken ook het recept om 'm wel te laten dweilen: iets teveel uitspoor + Michelin Latitude Cross met 10.000 km achter zich, dan dweilt ie meer dan je lief is).
Het onderstel van de 110 heeft veel gemeen met de klasieke RangeRover en de Disco 1 & 2, die hebben soepeler veren en een iets lager zwaartepunt (dat valt dus ± tegen elkaar weg), en die Range & Disco's rijden toch ook niet als dweilen, dus moeten belangrijke verschillen zitten in de banden. Onder een Defender vind je gemiddeld "woestere" banden en die worden niet voor niks als minder geschikt op de weg gekenmerkt.

Ik merk overigens al een (bescheiden) verschil tussen de Continental CrossContact AT en de Nokian Hakkapeliitta LT2; de laatste geeft (ook al heeft ie een iets vriendelijker profiel) een beetje het gevoel alsof je met erg zachte banden door de bocht gaat, alsof de auto over de banden rolt, de CCC AT is minstens zo strak, zoniet strakker, als de Michelin XPC -- dweilen doet overigens geen van deze drie.

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 10 Jan 2015, 02:26

dat een defender en een RRC en D1 vrij veel hetzelfde hebben in hun onderstel kan ik in meegaan....

een D2 is andere koek, het merendeel heeft ace en vele hebben of hadden luchtvering. De D2 heeft andere langsarmen die anders bevestigd zijn, achter heeft ie een watts linkage en geen a-frame ds wel ERG veel verschil om zondermeer aan te nemen dat het weggedrag vergelijkbaar zou zijn.... een D2 heeft een veel beter weggedrag.
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Jan 2015, 09:01

Roger B. schreef:dat een defender en een RRC en D1 vrij veel hetzelfde hebben in hun onderstel kan ik in meegaan....

een D2 is andere koek, het merendeel heeft ace en vele hebben of hadden luchtvering. De D2 heeft andere langsarmen die anders bevestigd zijn, achter heeft ie een watts linkage en geen a-frame ds wel ERG veel verschil om zondermeer aan te nemen dat het weggedrag vergelijkbaar zou zijn.... een D2 heeft een veel beter weggedrag.

Je hebt een punt ... de D2 met ACE is niet vergelijkbaar (hoewel ik niet weet hoe goed die ACE bij de elandproef werkt.
WattsLinkage of een A-frame bij de schroefveer-exemplaren is m.i. nauwelijks verschillend wat betreft de elandproef.

Groeten MarcS

Waterrover
Beheerder

Berichtdoor Waterrover » 10 Jan 2015, 12:19

Landmarcs schreef:
Roger B. schreef:dat een defender en een RRC en D1 vrij veel hetzelfde hebben in hun onderstel kan ik in meegaan....

Je hebt een punt ... de D2 met ACE is niet vergelijkbaar (hoewel ik niet weet hoe goed die ACE bij de elandproef werkt. WattsLinkage of een A-frame bij de schroefveer-exemplaren is m.i. nauwelijks verschillend wat betreft de elandproef. Groeten MarcS

Hier wat extra info over ACE and braking test, en watts-linkage (off-road demo)
https://www.youtube.com/watch?v=b4opZF1mDjM
https://www.youtube.com/watch?v=pR9rVALw5ck
https://www.youtube.com/watch?v=kcZKCpCfUso

Chris

Terug naar “Techniek”