Je suis Charlie

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Re: Je suis Charlie

Berichtdoor Edward » 12 Jan 2015, 16:37

Ben het ook hardgrondig oneens met de onnozele uitspraak dat schelden geen pijn doet. :shock: :shock:

Dat is echt een simplistische benadering tot en met...........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Jan 2015, 16:39

schelden doet geen pijn, is een uitspraak van iemand die niet langdurig en veelvuldig door velen uitgescholden en getreiterd is geweest. die dus niet weet DAT het daadwerkelijk pijn doet
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jan 2015, 17:53

Roger B. schreef:nooit gepest zeker he?

Ik wel, de hele basis school lang, door ongeveer de hele school, want kids scharen zich graag achter de meute en die meute is er snel als een groepje populaire stoere binken iemand als doelwit gekozen hebben die niet terug vecht......

....

Dag Roger B.

Je kent mij niet ... en je leest mijn boodschap niet.
Schelden (gewoon eenmalig etc.) doet geen pijn ... ik maak niet voor niks verschil tussen schelden en treiteren (en pesten).
Ik was (en ben nog steeds) soms een klein pestkopje, maar nooit heb ik me achter een meute verscholen of iemand systematisch gepest (vanuit de comfortabele beschutting van een meute pesten komt overigens erg dicht bij aanzetten tot haat). Ik heb zelf een pest-hekel aan zulk goedkope pesterijen, misschien wel juist omdat ik nooit zo'n meute-type was, en daarom was ik zelf met een zekere regelmaat onderwerp van spot etc. Het is dan heel prettig als iemand tegen de stroom in roept "Ik ben Marc, Roger of Charlie". In voorkomende gevallen roep ik dus ook zelf - tegen die stroom in - "Ik ben Charlie".

Groeten MarcS

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Jan 2015, 18:37

wie ben jij om te bepalen of een eenmalige scheldpartij iemand pijn doet .... eenmalig vanuit jou kan voor de ontvanger wel de druppel zijn die de emmer van jaren ondergaan van schelpartijen doet overlopen en dus ook daadwerkelijk wel pijn doet.
gone

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jan 2015, 19:03

Roger B. schreef:wie ben jij om te bepalen of een eenmalige scheldpartij iemand pijn doet .... eenmalig vanuit jou kan voor de ontvanger wel de druppel zijn die de emmer van jaren ondergaan van scheldpartijen doet overlopen en dus ook daadwerkelijk wel pijn doet.

Tja ... als je hier een oplossing voor wilt dan mag je nooit iets negatiefs meer zeggen ... laten we dan proberen hier op het forum te beginnen.

Overigens, een heel keurige omzichtige reactie kan erger uitpakken als gewoon de uitroep "Klojo, als je zo te werk gaat gaat het fout".

Daarom zeg ik dus soms gewoon "Sukkel" of "Klojo" of "Hufter" en vergelijkbaar. Op vloeken kan je mij moeilijk betrappen, gewoon omdat ik 2º generatie goddeloos ben en een vloek voor mij geen enkele meerwaarde heeft.

Groeten MarcS

PS Ik zeg liever "Je suis Charlie", ook al ben ik geen held die op de voorste rijen de eerste klappen krijgt, als hypercorrect niks te zeggen en weg te kijken.
Als iets me niet zint dan laat ik dat weten, en dan neem ik de moeite om te kijken of het niet anders, beter kan. Te vaak kijkt men wel weg, dat is het makkelijkst, en dat lijkt heel correct, echter, de limiet van het meelopen hebben we zo'n 75 jaar terug gezien ...

Erwin Lokhorst

Berichtdoor Erwin Lokhorst » 12 Jan 2015, 20:55

Als iedereen nu eens zijn mening gaf op ieder forum/twitter of een gewoon gesprek. met zijn echte naam en woonplaats...
Dan pas geef je een mening.
Defender-110 TD5 2001 & LW-softtop-2,25D 1980 (geschorst dankzij Weekers & vrienden)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Jan 2015, 21:32

Erwin Lokhorst schreef:Als iedereen nu eens zijn mening gaf op ieder forum/twitter of een gewoon gesprek. met zijn echte naam en woonplaats...
Dan pas geef je een mening.

Iedereen die mij zijn "echte" gegevens etc. stuurt krijgt mijn gegevens in retour !!

Ik heb niks te verbergen, maar loop ook niet open en bloot te koop met een en ander.
(NB. ook hier op dit forum waren al eens ongepaste op de persoon gerichte en als minder vriendelijk te lezen berichten.)

Groeten MarcS

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 13 Jan 2015, 00:37

Tja
het punt dat RogerB maakt snap ik heel goed (in het eerste halfjaar dat ik naar school ging, bleek mijn gevoelige aard niet al te bestand te zijn tegen het harde school leven en de groepseffecten van kinderen/mensen bij elkaar. Het begon pas op te houden toen ik halverwege de middelbare school een van de pesters les kon geven in blijven staan op schaatsen, hij dacht op de ijsbaan te kunnen doen wat hij op school deed. Eenmaal op zijn rug spartelend op het ijs, kwam hij er achter dat dat niet ging lukken)

Ergens draait het om actie, reactie en weerbaarheid die de mate van reactie kan bepalen
Hoever je kunt gaan in een actie om geen idiote reactie te krijgen, kan soms een erg fijne lijn zijn

Waar die lijn ligt in geval van Charlie Hebdo? Eigenlijk heb ik geen idee... wel opvallend is dat, voor zover ik kan nagaan, alleen vanuit islamitische hoek zo'n heftige reactie komt op de acties van charlie hebdo. De vorige incarnatie van het tijdschrift is, als wikipedia het correct heeft, zelfs meerdere keren verboden geweest. Ze gaan dus best ver, maar pas in verband met islam kritische inhoud is er geweldadige reactie geweest. Dat geeft te denken.

Moord op de redactie is in mijn ogen niet goed te praten (vandaar mijn "Je suis Charlie" eerder in dit draadje). Het legt overigens wel de noodzaak bloot om te werken aan een sterkere (geweldloze!) weerbaarheid van een aantal islam geörienteerde organisaties.

Als het mij lukt om weerbaarder te worden, lukt het anderen ook wel ;)

Fenna
Afbeelding

tim

Berichtdoor tim » 13 Jan 2015, 01:08

Edward schreef:http://www.socialevraagstukken.nl/site/2015/01/09/vrijheid-van-meningsuiting-is-een-doorgeschoten-vorm-van-narcisme/

Dat je alles MAG zeggen wil niet zeggen dat je alles ook MOET zeggen. Empathie voor de ander, z'n mening, z'n gebreken en z'n gevoeligheden geven meer beschaving aan dan het uitbraken van je mening ten koste van alles. (Wat idd aangeeft dat er aan mijn beschaving wel wat schort)

Waarbij het geen betoog hoeft dat de reactie zoals in Parijs niet te rechtvaardigen is en zeker niet de Moslim wereld vertegenwoordigd!

En dat is dus wat ik wou aangeven.
De keuze hebben , maar het daarmee niet altijd ten uitvoer brengen , tbv een ander.
Dat dat bij een ieder individue anders bekeken kan worden, spreekt voor zich.
Met het gegeven dat puur sec genomen volgens de Islam de beeltenis van Mohammed niet getoond mag worden, kun je de roemruchte Deense prent uitleggen als meer dan olie op het vuur bij Moslim mensen.
Het is geven en nemen, de balans daarin zal continue aan debat onderhevig zijn.

Voor wat het waard is, meerdere keren bij Moslim mensen langs geweest, om wat kleine hand en spandiensten te verrichten.
Hun dank daarvoor , daar kan menig Nederlander nog wat van leren.
Maar iedere keer weer de opmerkelijkheid van hoe traditioneel deze mensen zijn tav de moderne nederlander.
En ja, dan kan ik me goed voorstellen dat ze echt een paar tandjes erbij moeten zetten om het allemaal maar te trekken in dit snelle vrije ozo allemaal vanzelfsprekend land.
Slechts bedoeld als een remark.

Bijzonder om persoonlijke ervaringen te lezen van mede forummers.
maakt de dingen toch " ineens" een stuk tastbaarder :!:
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is

Terug naar “Kroeg”